جزییات

 ضایعات خوش خیم پستان

توده‌های خوش خیم پستان می توانند به علل مختلفی ایجاد شوند که مهمترین آنها موارد زیر می باشند.

·        كيست‌هاي پستان: كيست ها توده هاي حاوي مايع هستند كه از گشادشدن بخشي از بافت غددي پستان به وجود مي آيند. در صورتي كه كيست دردناك باشد، تخليه كيست به منظور كاهش يا از بين بردن درد انجام مي شود. در صورتي كه كيست شما با معاينه باليني يا سونوگرافي تشخيص داده شده باشد، اقدام تشخيصي و درماني بعدي تخليه مايع آن بوسيله سوزن است.

·        تغييرات فيبروكيستيك در پستان: گروهي از تغييرات در بافت پستان هستند كه در اين حالت، پستان داراي كيستهايي است كه توسط نسوج سفت احاطه شده اند. در انواع شديد احساس توده و ناراحتي در پستان همراه با درد وجود دارد كه در حوالي خونريزي ماهانه تشديد مي شود.

·        فيبروآدنوما: فيبروآدنوم‌ها توده‌هاي متحرك، بدون درد، مدور و با قوام لاستيكي يا غضروفي هستند. فيبروآدنوما در سنين جوانی بیشتر مشاعده می‌شوند و تحت تاثير همان سيستم هورموني كه بر تمام بافت پستان اثر مي گذارد، قرار دارند. تشخيص قطعي فيبروآدنوما با تركيبي از معاينه باليني، سونوگرافي و معاينات سلولي پس از آسپيراسيون با سوزن باريك انجام مي شود.

·        آبسه‌هاي پستاني: آبسه‌ها حفره هايي محتوي چرك هستند كه در اثر عدم درمان عفونت‌هاي پستان در مراحل اوليه ايجاد مي شوند. در صورتي كه حساسيت در لمس و قرمزي روي پستان پس از درمان با آنتي بيوتيك نيز ادامه پيدا كند، بايد به وجود آبسه مشكوك شد. درمان آبسه، تخليه به روش جراحي و تجويز آنتي بيوتيك است.

·        التهابات مجاري پستان: اين حالت كه به معناي بزرگ شدن بافت غددي خود پستان است، اغلب همراه با درد پستان مي باشد. ندولاريتي و درد دوره‌اي به قدري شايع هستند كه مي توان آنها را به عنوان تغييرات طبيعي طبقه بندي كرد و درمان آن توسط داروهای هورمونی است.

·        نكروز چربي: نكروز چربي در پستان از تغييرات بافت چربي به دنبال ضربه به پستان ايجاد مي شود. توده اغلب سطحي است و همراه با علائم پوستي مثل كشيدگي پوست روي ضايعه به داخل مي باشد. این غده در نهايت با نمونه برداري سوزني يا به وسيله جراحي و خارج كردن ضايعه انجام مي شود.

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع