آیا می دانید بهترین غذاهای ضد سرطان سینه کدامند؟ 

غذاهای ضد سرطان سینه نه تنها تاثیر مهمی در پیشگیری از سرطان سینه دارد، بلکه در درمان سرطان سینه و در مدیریت عوارض جانبی درمانی نیز نقش دارد. رژیم ضد سرطان سینه یک استراتژی مهم است که می تواند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان استفاده شود. به عنوان مثال انجمن های ضد سرطان توصیه می کنند که حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات را روزانه میل کنید و به مقدار مناسب غذا بخورید تا در وزن نرمال بمانید. علاوه بر این، محققان دریافته اند که غذاهای خاصی که از سرطان جلوگیری می کنند می توانند در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر باشد. 

 

برنامه غذایی متعادل در پیشگیری از سرطان سینه

- میوه و سبزیجات زیادی بخورید. میوه ها و سبزیجات به ویژه میوه‌ ها و سبزیجات نارنجی رنگ مملو از ویتامین ها و مواد مغذی هستند که تصور می شود خطر برخی از انواع سرطان را کاهش می دهد. به جای مصرف غذاهای فرآوری شده یا شیرین، میوه و سبزیجات را برای میان وعده انتخاب کنید. رژیم مدیترانه ای ضد سرطان سینه بیشتر متمرکز بر غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار، حبوبات و آجیل می باشد. 
همه سبزیجات کلمی خواص مبارزه با سرطان سینه را دارند، اما بروکلی به طور خاص شامل مقدار قابل توجهی سولفورفان است، یک ترکیب قوی که آنزیم های محافظ بدن را افزایش می دهد و باعث دفع مواد شیمیایی منجر به سرطان می شود.
جوانه های بروکسل حاوی ترکیبات گوگرد به نام گلوکوزینولات ها هستند که بدن از آن برای ساخت ایزوتیوسیانات ها استفاده می کند که سیستم های آنزیم مبارزه با سرطان را فعال می کند. 
- زردچوبه حاوی یک ماده شیمیایی است که کورکومین نامیده می ‌شود. این ماده در ترکیب با داروهای مشخص نقش مهمی در مبارزه با سرطان سینه ایفا می ‌کند. 

 

غذاهای ضد سرطان سینه

سرطان سینه

- بذر کتان حاوی لیگنان است که در واقع از رشد تومورهای سرطانی سینه جلوگیری می ‌کند و یکی از بهترین تغذیه ضد سرطان سینه به شمار می رود.

- چای سبز را در طول روز میل کنید. چای سبز یک آنتی اکسیدان قدرتمند است و می تواند بخش مهمی از یک رژیم ضد سرطان سینه باشد. چای سبز، یک ماده غذایی ضد سرطان، در جلوگیری از سرطان سینه، کبد، لوزالمعده، ریه، مری و پوست مفید است. محققان گزارش می دهند وجود یک ماده شیمیایی غیر سمی موجود در چای سبز، علیه اوروکیناز (آنزیمی که برای رشد سرطان بسیار مهم است) عمل می کند. دریک فنجان چای سبز بین 100 تا 200 میلی گرم از این ماده ضد تومور موجود است.
- گوجه فرنگی بیشتری بخورید. تحقیقات تأیید می کنند که لیکوپن آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی، یک ترکیب ضد سرطان است. لیکوپن یک ماده غذایی ضد سرطان است که نقش حافظت در برابر برخی سرطان ها مانند سرطان سینه را دارد. حتما گوجه فرنگی ها را طبخ کنید، زیرا این روش لیکوپن را آزاد می کند و آن را در دسترس بدن شما قرار می دهد.
- از روغن زیتون استفاده کنید. در کشورهای مدیترانه ای، این چربی اشباع نشده به طور گسترده ای هم برای پخت و پز و هم برای روغن سالاد مورد استفاده قرار می گیرد و یک ماده غذایی ضد سرطان سینه محسوب می شود. میزان سرطان پستان در کشورهای مدیترانه 50 درصد کمتر از ایالات متحده است.
- انگورها دارای دانه هایی هستند که پر از آنتی اکسیدان superantioxidant هستند و محافظت قابل توجهی در برابر برخی از سرطان ها، مانند سرطان سینه را دارند.
- از سیر و پیاز به وفور استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که سیر و پیاز می توانند تشکیل نیتروسامین ها، سرطان زا های قدرتمند را هدف قرار دهند. 
ماهی بخورید. ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی تن و شاه ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، که با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است. اگر در حال حاضر ماهی نمی خورید، راه دیگر برای افزودن امگا 3 به رژیم غذایی شما، خوردن تخم کتان است.
- برخی محققان عقیده دارند مصرف فیبر مثل غلات و حبوبات با کاهش هورمون استروژن به جلوگیری از پیشرفت سرطان سینه کمک می‌کند؛ زیرا در بسیاری از متد‌های درمانی این بیماری مصرف فیبر، از تداخل استروژن با سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌شود.
- بررسی‌های گسترده از 25 سال پیش تا کنون، سویا را منبع غذایی فوق‌العاده مفید دانسته‌اند که حاوی موادمغذی مثل پروتئین، چربی‌های مفید، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مقدار کمتری کربوهیدرات است که در کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه، مفید گزارش شده است.
- مطالعات آزمایشگاهی نشان می ‌دهند که پوست سیب می‌ تواند از گسترش سلول ‌های سرطانی درسینه و بدن جلوگیری کند.
- انار حاوی ترکیباتی است که می‌ تواند از رشد سلول ‌های سرطانی به ویژه سرطان وابسته به استروژن جلوگیری کند. 
- گردو از سرعت رشد تومورهای سرطان سینه می ‌کاهد. بنابراین، گردو را به  لیست غذاهای ضد سرطانی خود اضافه کنید.
- مصرف گوشت قرمز (مانند گوشت گاو، گوشت خوک و بره) و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.
- از زیاده روی در مصرف نوشیدنی های قندی خودداری کنید.
- هر روز حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی انجام دهید. از یک سبک زندگی بی تحرک جلوگیری کنید.

 

دکتر علی حجت | بهترین دکتر جراح سینه در تهران

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

گزارش

نظرات کاربران

نظر دهید