بیماری‌های خوش خیم سینه

بیماری‌های خوش خیم پستان به رشد غیرمعمول توده یا بروز سایر تغییرات در بافت پستان گفته می‌شود که سرطانی نیستند اما هرگونه تغییرات غیر طبیعی پستان ضرورت دارد که بررسی شود. بیماری‌های خوش خیم پستان بسیار شایع هستند و خیلی از خانم‌ها ممکن است به آن مبتلا شوند. اما بسیاری از تغییرات خوشخیم بافت پستان به راحتی با درمان‌های دارویی و جراحی‌های ساده بهبود می‌‌یابند. 
ابتلا به بیماری‌های خوش‌خیم پستان می‌تواند در ابتدا ترسناک باشد زیرا علائم این بیماری‌ها اغلب مشابه علائم سرطان بدخیم پستان است به گونه‌ای که ممکن است توده‌ای در سینه خود احساس کنید و یا شاهد ترشحات از نوک سینه باشید، حتی ممکن است ماموگرافی شما چیزی را که نیاز به آزمایش و بررسی بیشتر دارد نشان دهد. 

بیماری های خوش خیم سینه را بشناسید
سرطان سینه |علائم سرطان سینه | سرطان سینه خوش خیم

علائم سرطان سينه خوش خیم

انواع مختلفی از علائم بیماری‌های خوش خیم پستان وجود دارد.ممکن است تغییراتی در بافت سینه یا برروی لبول‌ها حس کنید، (شیر تولید شده در سینه از طریق سیستم لوبول‌ها و مجاری شیری به نوک پستان می‌رسد). این تغییرات ممکن است بافت پشتی پستان یا بافت استروما را درگیر کنند. همه علائم مربوط به تغییرات سینه بر اثر بیماری‌های خوش‌خیم، برای رد  ابتلا به سرطان پستان، به عنوان یک دلیل احتمالی، نیاز به بررسی بیشتری دارند.

علائم سرطان سینه خوش خیم

علائم بیماری‌های خوش خیم پستان که با سرطان بدخیم سینه مشترکند شامل :

  • درد، تورم و  یا حساس شدن پستان‌ها؛
  • توده ای که از طریق پوست یا نوک پستان احساس می‌شود؛
  • سوزش پوست سینه؛
  • قرمز شدن یا پوسته پوسته شدن پوست پستان؛
  • احساس انقباض در سینه و یا نوک آن؛
  • ترشحات غیر عادی پستان؛ 

تشخیص شرایط بیماری‌های خوش خیم پستان

آزمایشات و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص بیماری‌های خوش خیم سینه، با اهداف زیر قابل انجام است
- اطمینان حاصل شود که رشد توده و یا سایر تغییرات ایجاد شده در سینه واقعا خوش‌خیم هستند.
- مشخص شود که آیا این بیماری با افزایش خطر سرطان همراه است یا خیر.

سرطان سينه خوش خيم

بیماری‌های خوش‌خیم سینه

بسیاری از بیماری‌های خوش‌خیم پستان بعدها خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی‌دهد. برخی از توده‌های خوش خیم سینه باعث ایجاد علائم می‌شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در یک ماموگرافی غربالگری معمول یا سونوگرافی نمایان شوند، بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • کیست سینه
  • تغییرات پستان فیبروکیستیک
  • فیبرو آدنوم‌ها 
  • توده‌های التهابی و عفونت
  • فیبروکیستیک سینه 
  • نکروز چربی

کیست سینه 

کیست های سینه، کیسه‌های کوچک با دیواره ظریف است و درون آن‌ها مایع جمع شده است. کیست‌ها در میان خانم‌ها بسیار شایع بوده و تعداد زیادی از بانوان ممکن است دارای یک و یا حتی چند کیست در یک یا هر دو پستان خود باشند. برای درمان این کیست‌ها اگر با درد همراه باشد، می‌توان از داروهای مسکن خوراکی استفاده کرد. اگر کیست بزرگ باشد یا در زمان سونوگرافی کیست پستان با علائم خاصی روبرو باشد، نیاز به تخلیه کیست پستان است. تخلیه مایع درن کیست با سوزن ظریف انجام می‌شود که جراحی راحت، بدون درد و به صورت سرپاییست.

مشاوره سرطان سینه

فیبروآدنوم ها 

فیبروآدنوم‌ها، شایع‌ترین تومورهای خوش‌خیم سینه هستند که بیشتر در زنان ۲۰ تا ۳۵ ساله دیده می‌شود. به نوعی می‌توان گفت قبل از ۲۵ سالگی ابتلا به فیبروآدنوم‌های پستان از کیست‌ها شایعتر است. برای درمان نیازی به عمل جراحی نیست اما اگر توده رو به رشد باشد یا اندازه آن در حدی بزرگ باشد که نیاز به خارج کردن آن احساس شود، جراحی انجام می شود که عمل ساده‌ای است.

توده های التهابی و عفونت

توده‌های التهابی در اثر عواملی نظیر عفونت ایجاد می‌شود. التهاب ایجاد شده در بافت سینه سبب می‌شود، توده یا سفت شدگی در سینه لمس شود و حتی گاهی با به داخل کشیدن پوست یا نوک پستان علائم سرطان سینه را تقلید می‌کند. عفونت‌‌های بافت پستان معمولا در زنان شیرده اتفاق می‌افتد، اما گاهی در افراد دیگر نیز مشاهده می‌شود. درمان اولیه این توده‌ها استفاده از آنتی بیوتیک است چرا که این التهاب ممکن است تبدیل به آبسه شود و در آن صورت نیاز به تخلیه یا عمل جراحی ضرورت میابد.

فیبروکیستیک سینه 

 فیبروکیستیک سینه تغییراتی در سینه خانم‌ها است که با درد و تورم سینه‌ها قبل از عادت ماهیانه و بهبود نسبی آن بعد از اتمام عادت ماهیانه همراه است. در مواردی که درد خفیف است، پرهیز از مواد محرکی چون قهوه، چای غلیظ، نسکافه و کاکائو، و مصرف ویتامین‌ها در تسکین درد موثر است اما اگر درد شدید و آزاردهنده باشد داروهای دیگری تجویز خواهد شد.

نکروز چربی

نکروز چربی (Breast Fat Necrosisاغلب در سینه‌های بزرگ به دلیل وارد آمدن ضربه و آسیب به نسوج چربی ایجاد شده و به صورت توده‌ای بدون درد احساس می‌شود. این ضایعه اغلب خود به خود از بین می رود اما در بعضی از مواقع چون با ضایعه بدخیم از نظر ظاهری قابل افتراق نیست نیاز به نمونه برداری و خارج کردن دارد. باید توجه داشت که هر توده‌ای که بعد از ضربه ایجاد می‌شود نکروز چربی نیست، گاهی ضربه سبب کشف توده‌هایی می‌شود که از قبل وجود داشته اما به دلیل اینکه درد نداشته از نظر پنهان مانده، و نیاز به بررسی دارد.

مشاوره سرطان پستان

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع