سرطان سینه بدخیم

دسته بندی انواع سرطان سینه بدخیم

سرطان سینه بدخیم به رشد غیر عادی سلول‌ها در سینه گفته می‌شود. تحقیقات گسترده در زمینه ی سرطان پستان، به پیشرفت‌هایی در تشخیص و درمان سرطان پستان بدخیم کمک کرده است و تعداد مرگ و میرهای مرتبط با سرطان سینه به طور پیوسته در حال کاهش است، که بیشتر به دلیل عواملی مانند تشخیص زودرس، پیشرفت در درمان، تست سرطان سینه در منزل و درک بهتر این بیماری است.

تفاوت تومورهای بدخیم با خوش خیم

تفاوت اصلی تومورهای بدخیم با خوش‌ خیم در این است که روند تکثیر سلول‌ها در تومورهای خوش‌خیم در مرحله مشخصی متوقف می‌شود ولی در تومورهای بدخیم رشد سلول ها به صورت غیرقابل مهار ادامه می‌یابد. این رشد سلولی در تومورهای بدخیم که همان سرطان است تا جایی ادامه پیدا می‌کند که در صورت عدم درمان تمامی قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می اندازد. در مقابل این موضوع، به هیچ عنوان در تومورهای خوش خیم اتفاق نمی افتد.

علائم توده های بدخیم سینه

دسته بندی انواع سرطان | سرطان پستان

علائم سرطان سینه بدخیم

علائم سرطان سینه بدخیم از توده‌ها، تورم سینه تا تغییرات پوستی متفاوت است. در مقابل بسیاری از سرطان های پستان به هیچ وجه علائم آشکاری ندارند.
هر یک از تغییرات غیرمعمول زیر در پستان می تواند نشانه سرطان پستان باشد.

  • تورم تمام یا بخشی از پستان
  • قرمز شدن و سوزش پوست سینه
  • تغییرات پوستی سینه
  • درد پستان
  • درد یا فرو رفتگی نوک پستان
  • فرو رفتگی در پوست سینه
  • ضخیم شدن نوک پستان یا پوست پستان
  • خروج ترشحات از نوک پستان به غیر از شیر مادر
  • تورم گره لنفاوی زیر بغل

آزمایشات پزشکی برای تشخیص هر چه سریعتر سرطان پستان و مراقبت مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مشاوره سرطان سینه

انواع سرطان بدخیم سینه

۱- سرطان مجرایی

۸۵ تا ۹۰ درصد زنان مبتلا به سرطان سینه، دچار سرطان مجرایی سینه هستند. این نوع سرطان، شامل رشد سلول‌های سرطانی فقط در داخل مجرای سینه است. اگر توده کوچکی را در سینه احساس کردید و یا از نوک سینه ترشحاتی خارج شد، فوراً به پزشک مراجعه کنید. 

۲- سرطان سینه لوبومی

۸ درصد سرطان سینه، مرتبط با نوع لوبولی هستند. شیر مادر درون این لوبول‌ها جمع می‌شود. گاهی اوقات این لوبول‌ها پر می‌شوند، اما سرطان سینه نیست. وجود توده سفت، تورم، تغییرات در ظاهر و نوک سینه فرو رفته همه جزو علائم این سرطان هستند. تشخیص این نوع از سرطان از طریق بیوپسی سینه (نمونه برداری از بافت سینه) انجام می‌شود.

۳- سرطان التهابی سینه

سرطان التهابی سینه در پوست رخ میدهد و موجب قرمزی و ورم سینه شده و ظاهر سینه را ملتهب می‌کند.علائم آن معمولاً بزرگ شدن اندازه سینه به طور ناگهانی است، اغلب پوست سینه شبیه پوست پرتقال می شود، پوست سینه دائماً در حال خارش است، معمولاً سینه گرم و سفت می شود و اگر درد سینه داشتید، نوک سینه تورفته بود و ورم گره لنفاوی زیر بغل وجود داشت باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

مشاوره سرطان پستان

۴-بیماری باژه نوک سینه

در سرطان پاژه نوک سینه (paget breast cancer) که معمولاً در یک سینه وجود دارد، نوک سینه خارش‌دار و فلس مانند و قرمزرنگ می شود و به راحتی با جوش اشتباه گرفته می‌شود. بثورات قرمزی که در نوک سینه وجود دارند ممکن است به سمت پوست قهوه ای اطراف نوک سینه گسترش یابند و یا ممکن است موجب یک زخم باز در نوک سینه شوند و یا علائمی شبیه اگزما در نوک سینه داشته باشند.

تشخیص سرطان بدخیم سینه

بعد از انجام آزمایشات معمول و عکس برداری از توده و بافت سینه، در صورت تشخیص تومورهای بدخیم در سینه، جهت تشخیص میزان پیشرفت و شدت سرطان و تعیین مرحله بیماری، بیوپسی یا نمونه برداری از بافت سینه از سوی پزشک، تجویز خواهد شد. تعیین مرحله ی پیشرفت سرطان، در انتخاب بهترین روش درمان سرطان سینه مهم است. خوش بختانه، امروزه سرطان سینه بدخیم در هر مرحله‌ای که باشد، پاسخ مثبتی به درمان می‌دهد.

بعد از بررسی نمونه برداری‌های انجام شده از توده و بافت سینه، تومورهای بدخیم بر اساس میزان رشد و پیشرفت، دسته بندی و بررسی می‌شوند. علاوه بر این، لازم است پزشک سلول‌های سالم را از لحاظ شکل و اندازه بررسی نموده و سپس به مقایسه این سلول ها با سلول‌های سرطانی و بدخیم بپردازد. در این ارزیابی‌ها، میزان رشد و متاستاز سلول‌ها نیز مشخص خواهد شد.

درمان سرطان سینه بدخیم

سرطان سینه بدخیم | علائم سرطان سینه بدخیم

مراحل درمانی سرطان سینه بدخیم

جراحی: در روش جراحی، بافت سرطانی سینه حذف می‌شود. میزان موفقیت جراحی به عواملی مانند نوع سرطان و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

هورمون درمانی: با تجویز داروهای هورمونی، سطح هورمون‌ها در خون کاهش می یابد.

رادیوتراپی: در شیوه ی درمانی با رادیوتراپی، که از اشعه با انرژی بالا استفاده می‌شود، سلول‌های سرطانی نابود می شوند.

شیمی درمانی: با انجام شیمی درمانی، داروهای شیمیایی مستقیما به خون تزریق می‌شوند. داروها با راه یابی به سیستم خون، به ناحیه‌ای که با سرطان درگیر شده است، حمله می‌کنند و منجر به نابودی سلول‌های سرطانی می‌شوند.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع