پروتزسینه دربارداری و شیردهی اختلال ایجاد می کند

پروتزسینه و اختلالات آن در بارداری

پروتز سینه، نوعی جراحی زیبایی رایج و پرطرفدار در بین خانم‌ها  می‌باشد. هدف از انجام جراحی پروتز سینه بنا به تقاضای بیمار یا شرایط بیماران مبتلا به سرطان سینه متفاوت است. در مورد اغلب زنانی که تصمیم به عمل جراحی سینه دارند، این نگرانی وجود دارد که آیا می‌توانند بعد از جراحی زیبایی سینه باردار شوند. می‌توان گفت جای هیچ نگرانی وجود ندارد. در واقع بیشتر پروتزهای پستان از ژل سیلیکونی نرم ساخته می شوند تا شبیه به شکل طبیعی سینه یا بخشی از آن باشند.

انواع پروتزهای سینه دارای اشکال و سایزهای متفاوتی هستند که بنا به شرایط، درخواست بیمار و پیشنهاد پزشک برای افزایش اندازه و بهبود شکل سینه‌ها انتخاب می‌شوند. در واقع ساخت این پروتز ها به گونه ای است که علاوه بر ایجاد ظاهری طبیعی، هیچ گونه اختلالی در عملکرد طبیعی سینه ایجاد نکند و سلامت سینه شما را مختل نمی کند.

پروتزسینه سیلیکونی

انواع پروتزسینه | بارداری| پروتز سینه و بارداری 

عمل پروتز سینه برای چه کسانی ضرورت دارد؟

•افراد مبتلا به سرطان سینه که تمام یا بخشی از سینه‌ی خود را به دلیل بیماری از دست داده‌اند.

•خانم هایی که به طور مادرزادی سینه‌های نا‌متقارن با شکل غیر‌طبیعی دارند.

•خانم‌هایی که به‌ دلیل نقص مادرزادی تنها یک سینه دارند.

•زنانی که به دلایل هورمونی یا ژنتیکی یا لاغری بیش ‌ازحد و سوءتغذیه سینه‌های کوچکی دارند.

•زنانی که به‌خاطر بالا رفتن سن، سپری کردن دوران بارداری و شیردهی بافت سینه‌هایشان تحلیل رفته و کوچک شده است یا به‌خاطر کاهش وزن شدید دچار افتادگی سینه شده‌اند.

مشاوره سرطان سینه

بررسی تاثیرات پروتز سینه بر بارداری

پروتزسینه و اختلالات آن در بارداری به هیچ عنوان قابل توجیه نیست چرا که انواع پروتزهای سینه در دوران بارداری مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند

و سلامتی خودتان و فرزندتان را از جانب پروتزها هیچ خطری تهدید نخواهد کرد و حضور پروتز، به هیچ عنوان دخالتی در بارداری ایجاد نخواهد کرد، تمام تغییراتی که در یک سینه‌ی عادی طی بارداری رخ می دهد متوجه خانم‌های باردار با پروتز سینه (Breast prosthesisنیز خواهد شد. در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، تحریک غدد و مجرای شیری، ظاهر، اندازه و پوست سینه‌ها دستخوش تغییرات خواهند شد. بنابراین حتی با وجود پروتز در سینه‌ها در طول بارداری، همان تغییرات در سینه رخ می دهد و این اتفاق تاثیری روی پروتز نمی‌گذارد.

تاثیرات پروتز سینه بر بارداری | پروتز سینه و بارداری

بزرگ شدن بافت سینه و کشیدگی پوست بعد از اتمام دوران بارداری و شیردهی مجدداً به حالت اولیه ی خود بر می‌گردد و بعد از حاملگی و پایان شیردهی بافت سینه کوچک و جمع خواهد شد. ولی حجم پروتز سینه طی بارداری و شیردهی به همان اندازه باقی خواهد ماند.

البته برخي از بانوان از شل ‌شدگي پوست اطراف پروتز طي بارداري و شیردهی و توقف شير دادن شاکي هستند در صورت بروز چنین مشکلاتی گاهی لازم است عمل ‌هاي جراحي اصلاحي توسط جراح پلاستيک انجام شود.

جراحی پروتزسینه و بارداری

به بیانی دیگر می‌توان گفت با وجود اینکه پروتز سینه در زمان بارداری هم می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مثل فشار و انقباض سینه‌ها شود، اما نمی‌تواند مشکلات خاص و غیر عادی را به همراه داشته باشد. سایز سینه‌ها در زمان بارداری به طور طبیعی افزایش پیدا می کند،که به این پدیده تراکم خون (engorgement) می‌گویند که به هیج وجه ربطی به خود پروتز سینه ندارد.

در واقع جراحی زیبایی سینه با این هدف انجام می‌شود که بافت سینه، غدد و مجرا در آن آسیب نبینند که بعد ها فرد را دچار مشکلات جدی کند. درانجام عمل زیبایی سینه و کاشت پروتز جراح به هیچ‌وجه وارد بافت سینه نمی‌شود و پروتز را پشت بافت سینه یا پشت عضله قفسه سینه قرار می دهد.

مشاوره سرطان پستان

پروتز سینه و شیردهی

برخی از مادران که پروتز سینه دارند ترجیح می دهند که از شیر خشک و یا مکمل به جای شیر خود به فرزندشان بدهند.

ولی این در بین دیگر مادران که پروتز هم ندارن شایع است.

هیچ یک از برش‌هایی که در جراحی پروتز سینه انجام می‌شود نمی تواند مانع از شیردهی شود.

پروتزهایی که در زیر عضله پستان قرار می گیرند هم دارای نوعی لایه حفاظتی بین پروتز و مجرای شیری هستند.

 هم در عکس برداری ها و ماموگرافی ها بهتر نشان داده می شوند و هم سینه از نظر لمسی و ظاهری طبیعی‌تر خواهد بود.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع