لنف نود چیست؟ انوع آن در بدن

لنف نود حاوی سلول‌های سفیدی به نام لنفوسیت است که نوعی گلبول سفید خون هستند که عملکرد اصلی آن ایمنی و دفاع از بدن در برابر حمله ویروس‌ها و عوامل خارجی است. لنفوسیت در مغز استخوان تولید می‌شوند و در خون و عروق لنفاوی گردش می‌کنند.

غدد لنفاوی مانند فیلتر، در به دام انداختن ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر علل بیماری عمل می‌کند قبل از اینکه بتوانند سایر قسمت‌‌های بدن را آلوده کنند.

لنف نود چیست

لنف نود چیست | انواع لنف نود | علائم لنف نود 

انواع لنف در بدن

به گروهی از تومور‌های یاخته‌های خونی که از لنفوسیت به وجود می‌آیند لنفوم گفته می‌شود. دو نوع اصلی لنفوم به نام لنفوم هوچکین و لنفوم غیرهوچکین (NHL) وجود دارد. یک آسیب شناس در دهه 1800 به نام دکتر توماس هوچکین سلول‌های موجود در آن را که اکنون لنفوم هوچکین نامیده می‌شود، شناسایی کرد. افراد مبتلا به لنفوم هوچکین دارای سلول‌های سرطانی بزرگی به نام سلول‌های رید استرنبرگ (RS) هستند که با رشد غیر طبیعی سلول‌ها در دستگاه لنفاوی همراه است. اگر در زمان مناسب این بیماری کشف و یا درمان نشود، ممکن است در تمام دستگاه لنفاوی پخش شود.

پیشرفت‌های جدید در زمینه تشخیص و درمان این بیماری باعث شده است که تعداد زیادی از بیماران بهبود یابند. در این بیماران با تشخیص زودرس  و درمان مناسب، میزان بهبود افزایش خواهد یافت.

بیشتر موارد هوچکین به ویژه اگر در مراحل اولیه شناسایی گردد، قابل درمان است. بنابر این برای کشف احتمالی غدد لنفاوی بزرگ شده، گردن، زیربغل و کشاله ران، خود را به طور منظم معاینه کنید.

در لنفوم غیر هوچکینی، سلول‌های دستگاه لنفاوی، حالتی غیر طبیعی بخود می‌گیرند بنحوی که بدون هیچ مهاری رشد کرده و تقسیم می‌شوند. در لنفوم غیرهوچکین، تومور از لنفوسیت یا نوعی سلول سفید خون ناشی می‌شود. از آنجا که بافت لنفاوی، در بخش‌های مختلف بدن وجود دارد،‌ شروع لنفوم غیر هوچکین می‌تواند در هر نقطه ای از بدن باشد.این نوع سرطان قادر است به هر قسمت دیگر بدن نظیر کبد ،‌ مغز استخوان و یا طحال،‌ نیز منتشر شود.

آیا لنف نود خطرناک است؟ | اندازه طبیعی لنف نود

غدد لنفاوی متورم در کجا بیشتر شایع است ؟

مجموعه ای از غدد لنفاوی سیستم لنفاوی بدن را تشکیل می دهند که بیشتر آن ها در قسمت سر و گردن قرار گرفته اند.موارد شایع تورم غدد لنفاوی بیشتر در گردن یافت می‌شود ( زنجیره ای از گره‌های لنفاوی در قسمت جلوی گردن، طرفین گردن و پشت گردن در پشت گوش قرار دارد)، زیر چانه، در زیر بغل و در کشاله ران، فک

سنتینل لنف نود چیست؟

سنتینل لنف نود در واقع اولین غده لنفاوی زیر بغل است که پیشگام بررسی ابتلا زیر بغل به سرطان پستان می‌باشد و گسترش سرطان به این ناحیه محتمل است. گاهی اوقات ممکن است بیش از یک غده لنفاوی، سنتینل لنف نود شناخته شود.

علائم لنف نود

گره‌های لنفاوی متورم (Swollen lymph nodes) نشانه این است که چیزی در جایی از بدن با مشکل مواجه است. حساسیت و درد در غدد لنفاوی و تورم می‌تواند بسیار شایع باشد. علائم دیگری که ممکن است داشته باشید شامل گلودرد، تب و سایر نشانه‌های عفونت تنفسی فوقانی، تعریق شبانه، توده‌های سخت و غیر متحرک و در حال رشد.

مشاوره آنلاین سرطان سینه

علل بروز لنف نود

شایع‌ترین علت تورم غدد لنفاوی یک عفونت، به ویژه یک ویروس مانند سرماخوردگی است. سایر علل احتمالی غدد لنفاوی متورم شامل موارد زیر است:

  • عفونت گلو
  • سرخک
  • عفونت گوش
  • آبسه دندان
  • مونونوکلئوز
  • عفونت های پوستی
  • ویروس نقص ایمنی انسان (ویروس HIV) - ویروسی که باعث ایدز می‌شود

آزمایش‌های تشخیصی لنف نود 

پزشک معمولا بعد از معاینه عمومی و گرفتن شرح حال بیماری از شما غدد لنفاویتان را از نظر اندازه، متحرک بودن یا حساس بودن معاینه می‌کند و سپس بسته به تشخیص اولیه ممکن است آزمایش‌هایی را درخواست کند. متداول‌ترین این نوع آزمایش‌ها، ازمایش خون است. همچنین تصویر برداری‌های مختلف از جمله رادیوگرافی ساده از قفسه سینه و یا سی تی اسکن برای تشخیص منبع عفونت یا التهاب یا یک تومور هم ممکن است انجام شود.

اندازه طبیعی لنف نود | علائم سرطان لنف نود

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

یک گره لنفاوی که قطر آن یک اینچ (۲.۵ سانتیمتر) یا بیشتر است.

بدون هیچ دلیل خاصی متورم شده‌اند

تورم به مدت 2 تا 4 هفته وجود دارد.

توده‌ای که لمس می کنید سخت و غیر متحرک است.

تورم همراه با تب مداوم، عرق شبانه یا کاهش وزن غیر قابل توضیح است.

غدد لنفاوی متورم معمولاً در نتیجه عفونت ناشی از باکتری یا ویروس رخ می‌دهد. به ندرت غدد لنفاوی متورم در اثر سرطان ایجاد می‌شود.

مشاوره آنلاین سرطان پستان

گره‌های لنفاوی که در واکنش به عفونت‌ها بزرگ شده اند معمولا درعرض سه ماه کوچکتر می‌شوند. گره‌هایی که بزرگتر می‌شوند و یا کوچکتر نمی‌شوند باید بررسی شوند.

در بعضی موارد، گذر زمان و کمپرس گرم ممکن است تنها چیزی باشد که شما برای درمان گره‌های لنفاوی متورم نیاز دارید. اگر عفونت باعث تورم غدد لنفاوی شود، در ابتدا باید علت بروز آن مشخص و سپس درمان لازم برای آن انجام شود.

 بیشتر بدانید: لنف نود هیپو اکو چیست؟

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع