لنف نود هیپواکو

لنف نود هیپواکو (Hypoechoic lymph nodes) تشکیل توده‌هایی است که می تواند در هر جایی از بدن به دلایل متفاوتی ایجاد شوند. این توده‌ها اغلب بی ضرر هستند. اما در مواردی هم می‌تواند رشد غیرعادی داشته باشد. بنابراین نیاز است در مورد خوش خیم یا بدخیم بودن لنف نود هیپواکو بررسی‌های لازم صورت گیرد تا نسبت به درمان مناسب اقدام شود چرا که لنف نود هیپواکو ممکن است علامت بروز تومور یا رشد ناهنجار یک بافت باشد.

آیا توده هیپواکو خطرناک است؟

لنف نود | لنف نود هیپواکو | توده هیپواکو

ویژگی های توده یا لنف نود هیپواکو

یک توده هیپواکو بافتی است که ضخیم و یا متراکم‌تر از بافت‌های کناری خود است و کاملاً فشرده و سخت است. از بافت‌های فیبری و ماهیچه‌ای ساخته شده است. تغییراتی که هر بافت نسبت به شکل اولیه و عادی خود پیدا می‌کند را دستگاه سونوگرافی نشان می‌دهد، میزان بازتاب و جذب امواج صوتی در هر بافت متفاوت است و همین امر باعث می شود تا تصاویر بافت‌ها در هر قسمت مشخص شود. توده هیپواکو امواج سونوگرافی را بیشتر جذب می کند بنابراین در تصویر برداری سونوگرافی نسبت به بافت اطراف تیره تر دیده شده و خاکستری نمایان می‌شود.

توده هیپواکو چه علائمی دارد | اندازه توده هیپواکو

معرفی اندام هایی که ممکن است دچار توده هیپواکو شوند

توده‌های هیپواکو ممکن است در کلیه، کبد، رحم و دیگر اندام‌ها از جمله معده، بیضه‌ها، تخمدان‌ها، سینه، روده‌ها، غده تیروئید و پوست تشکیل شوند. بیشتر این توده‌ها در سینه، رحم و کبد دیده می‌شود.

اکثر توده‌های خوش خیم و بدخیم در سینه، از نوع هیپواکو هستند. بر همین اساس به خانم‌ها توصیه می‌کنند معاینات دوره‌ای را انجام دهند و در صورت روبه‌رو شدن با هر گونه تغییری به پزشک مراجعه کنند.

درمان توده هیپواکو سينه چیست

یک توده هیپواکو چگونه تشخیص داده می شود  

توده هیپواکو می‌تواند به شکل یک تومور و یا رشد غیرطبیعی بافت در هر جایی از بدن با عوارض متفاوت باشد که در دو نوع بدخیم و خوش خیم دسته‌بندی می‌شوند. عوارض و مشکلات تومور خوش خیم هرگز به دیگر اعضای بدن صدمه‌ای نمی‌زند اما یک تومور بدخیم (سرطانی) می‌تواند گسترش پیدا کند و به سایر قسمت‌های بدن حمله کند و یا به اصطلاح دچار متاستاز می‌شود، با این شرایط باید درمان آغاز شده و جلوی رشد این توده‌ها هرچه سریع تر گرفته شود.

اولین گزینه برای تشخیص لنف نود هیپواکو سونوگرافی است اما برای تشخیص سرطانی یا غیر سرطانی بوده توده ی هیپواکو نیاز به بررسی‌های بیشتری خواهد بود چرا که سونوگرافی به طور کامل نمی تواند نوع آن را تشخیص دهد بنابراین آزمایش های تشخیصی دیگری نیاز است از جمله

  •  آزمایش خون
  •  سی تی اسکن
  •  ام آر آی
  •   ماموگرافی
  •  بیوپسی
  •  سونوگرافی مجدد برای پیگیری و فالوآپ بیمار

توده هیپواکو

اندازه توده هیپواکو

انواع توده هیپواکو

توده هیپواکو می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن جای داشته باشد یا رشد کنند از جمله این اندام‌ها می‌توان به کلیه‌ها، روده‌ها، بیضه‌ها، تخمدان‌ها و... اشاره کرد اما اصلی‌ترین این اندام‌ها توده‌ی هیپواکو در سینه و توده‌های رحمی و توده ی هیپواکو در کبد هستند که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم.

توده ی هیپواکو در سینه

سرطان سینه یکی از مهم‌ترین عامل‌های مرگ در زنان مبتلا به سرطان می‌باشد از این رو معاینه مکرر سینه‌ها بسیار مهم می‌باشد. از این رو خانم‌ها باید هر ماه خوآزمایی انجام بدهند و هر سال برای چکاپ‌های دوره‌ای (سونوگرافی و ماموگرافی) به پزشک متخصص بیماری‌های پستان مراجعه کنند.

مشاوره آنلاین سرطان سینه

توده های رحمی:

رحم یکی از حساس‌ترین اندام‌های درونی بدن  است که از سایر اعضای بدن بیشتر درگیر این نوع توده می‌شود.این نوع توده‌ها که به نام لیومیوم نامیده می‌شوند اغلب از نوع خوش خیم هستند.

توده ی هیپواکو در کبد:

این نوع توده معمولا به هنگام انجام آزمایش سونوگرافی از قسمت‌های شکم قابل تشخیص بوده و معمولا به صورت یک نقطه در کبد یا چند نقطه قابل مشاهده هستند این نوع توده ممکن است در کبد سالم هم وجود داشته باشد بدون اینکه علایمی بروز دهد.

درمان لنف نود هیپواکو

پزشک قبل از شروع درمان، ارزیابی، سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی، علائم فعلی و سایر اسکن‌ها و آزمایش‌های لازم را در نظر می‌گیرد. بررسی های منظم مهم هستند، زیرا ممکن است بیماری شما هیچ نشانه‌ای نداشته باشد. تشخیص زودهنگام، شانس درمان موفق را افزایش می دهد. درمان مفید یک توده هیپواکو بستگی به نوع، اندازه، محل و علائم دارد. خوشبختانه پیشرفت علم و کشف روش‌های آر اف و ماکروویو و دیگر روش‌هایی که نیاز به جراحی را کم می کنند باعث شده تا بسیاری از بیماران رضایت بیشتری از این موضوع به دست آورند.

معمولا این توده ها نیازی به درمان ندارند و ممکن است توده هیپواکو به خودی خود کوچک شود. اما اغلب در بعضی موارد، نیاز است عفونت، التهاب یا بیماری درمان شود. بنابراین در صورت خوش خیم بودن توده بهتر است به جای جراحی صبر کنید تا توده خود به خود کوچک شود در غیر اینصورت و به تشخیص پزشک درمان دیگری لازم برای شما در نظر گرفته می‌شود.

درمان لنف نود هیپواکو | هیپواکو چیست

عمل جراحی لنف نود هیپواکو

بهترین گزینه برای از بین بردن توده‌های بزرگ هیپواکو جراحی است. در بعضی موارد رشد خوش خیم توده می‌تواند باعث درد، انسداد و سایر عوارض شود. حتی ممکن است توده ها سرطانی باشد یا دچار پارگی شود و بیمار را دچار خونریزی داخلی کنند. به همین دلیل توده‌هایی که بر اندام‌ها، رگ‌های خونی و اعصاب تاثیر می گذارند، اغلب برداشته می‌شوند.

جراحی توده‌های بزرگ هیپواکو ممکن است با عمل لاپروسکوپی یا آندوسکوپی انجام شود. در این روش‌ها از برش‌های کوچک برای انجام جراحی استفاده می‌کنند و حتی در برخی موارد نیز برشی زده نمی‌شود. در مورد برخی دیگر از توده‌ها ممكن است جراحی باز سنتی انجام شود.

در مورد توده‌های بدخیم هیپواکو نیاز به درمان‌های تهاجمی بیشتری است. این درما‌ن‌ها شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و دیگر درمان‌های مرتبط با سرطان است.

مشاوره آنلاین سرطان پستان

درمان توده های هیپواکو با جریان برق

روش دیگر برای کوچک نمودن یا از بین بردن توده های هیپواکو تخریب رادیوفرکانسی با جریان الکتریکی است که یکی از روش‌های کمتر تهاجمی برای درمان است.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع