رابطه ابتلا به سرطان پستان و تغذیه نامناسب

تغذیه و سرطان سینه

اهمیت به تغذیه سالم، برای برخورداری از یک جسم سالم و پیشگیری از بیماری ضروری است. طبق برآوردها بیش از یک سوم سرطان‌ها در اثر عادات غذایی نادرست ایجاد شده‌اند. اهمیت و توجه به ارتباط بین تغذیه و سرطان سینه (Nutrition and breast cancerضروری است. با یک رژیم غذایی سالم می‌توان از بروز یک سوم سرطان‌ها پیشگیری کرد.

رعایت تغذیه سالم برای همه افراد حائز اهمیت است، اما زمانی که به سرطان پستان مبتلا هستید باید اطلاعات وآگاهی بیشتری در مورد چگونگی نحوه تغذیه خود داشته باشید. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل در حین و بعد از درمان سرطان سینه می تواند تا حد زیادی با بالا رفتن کیفیت زندگی بیماران و کنترل بیشتر بیماری کمک کند.

مهمترین مواد غذایی ضد سرطان سینه

میوه‌جات و سبزیجات دارای ترکیبات ضدسرطانی، آنتی اکسیدان، ویتامین ث و ویتامین E بوده و از روش‌های مختلف مانع ابتلاء به سرطان می‌شوند.

حبوبات منبع مناسبی از پروتئین‌های گیاهی بوده و در عین حال یک ماده غذایی سالم، کامل و ضد سرطان هستند.

مواد غذایی ضد سرطان سینه | سرطان سینه

تغذیه مناسب سرطان سینه | سرطان سینه | مواد غذایی مضر برای سرطان سینه 

زردچوبه حاوی ماده ای به نام کورکومین است. این ماده در ترکیب با داروهای مشخص نقش مهمی در مبارزه با سرطان سینه ایفا می ‌کند. برای آنکه کورکومین مورد نیاز بدن را تامین کنید، باید مکمل بخورید. شما می‌توانید با افزودن ادویه کاری، کلم بروکلی، پیاز و سیر به مواد غذایی خود از یک برنامه غذایی مقوی برای مبارزه با سرطان برخوردار شوید.

برای پیشگیری از سرطان سینه مصرف گردو در زنان بسیار مهم است. امگا۳ موجود در گردو می‌تواند تاثیری عظیمی در پیشگیری از سرطان سینه داشته باشد.

مشاوره سرطان سینه

ماهی آزاد یا سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشد که به نحو شگفت انگیزی برای سلامت زنان مفید است. محققان در یک مطالعه دریافتند که مصرف اسیدهای چرب امگا۳ غیر اشباع از ماهی با ۱۴ درصد کاهش ابتلا به سرطان سینه همراه است. به دلیل خواص آنتی اکسیدان، چربی‌های امگا۳ نیز می‌توانند تراکم سینه را در زنان چاق و یائسه کاهش دهند، اگر تراکم سینه بالا باشد شش برابر احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می یابد.

از میان سبزیجات مهم برای سلامت سینه می‌توان به هویج اشاره کرد مقادیر بالایی از کاروتنوئید، در هویج با توجه به بررسی‌های دانشگاه هاروارد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را تا حدود ۲۸ درصد کاهش دهد. به‌ویژه آلفا کاروتن و بتا کاروتن می‌توانند خطر عود و مرگ ناشی از سرطان سینه را تا ۶۸ درصد کاهش دهند.

مصرف اسیدهای چرب و امگا 3 برای سلامت زنان

بروکلی متعلق به خانواده کلم‌هاست، مواد مغذی اصلی در این گروه از سبزیحات می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی  را متوقف کند و در کاهش خطر سرطان سینه در زنان پیش از یائسگی کمک می‌کند.

غلات کامل ضد سرطان هستند، طبق بررسی‌ها مصرف غذاهای فیبردار همچون نان گندم کامل، حبوبات، لوبیا و... ، خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۱۶ درصد کاهش داده است.

خوردن روزانه یک عدد سیب می‌تواند از رشد تومور‌ در سلول‌های سرطانی سینه جلوگیری کرده یا آنها را بکشند. همچنین انار حاوی ترکیبی است که می‌تواند از رشد سلول ‌های سرطانی به ویژه سرطان وابسته به استروژن جلوگیری کند.

براي جلوگيری از سرطان سينه چه بخوريم | بعد از عمل سرطان سينه چه بخوریم

چای سبز از سلول‌های بدن در برابر عوامل محیطی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند، محافظت می‌کند.

مصرف شیر و لبنیات کم چرب و ترجیحا پروبیوتیک را در برنامه‌ی غذاییتان بگنجانید. غذاهای غنی از ویتامین D بخورید، تنوع وسیعی از مصرف میوه و سبزیجات رنگی از جمله سیر، پیاز، زنجبیل، هویج، کلم، جعفری، فلفل دلمه ای، خانواده کلم و مورینگا ایجاد کنید.

کاهش مصرف اسید چرب اشباع موجود در گوشت قرمز، روغن‌های جامد حیوانی و جایگزین کردن آنها با روغن‌های دارای اسیدهای چرب غیراشباع از جمله روغن زیتون، آووکادو، مغزها و دانه ها.

دسته بندی کلی مواد غذایی که خطر بروز سرطان را کاهش می دهند 

  • جایگزینی غذاهای پخته، به جای غذاهای سرخ شده
  • رژیم غذایی کم چربی
  • رژیم غذایی غنی از غلات، میوه جات و سبزیجات را در برنامه ی رژیمی خود بگنجانید.
  • محدود کردن مصرف غذاهای نمک سود شده، دودی یا شور و ترشی جات
  • مصرف بیشتر گوشت مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز
  • چربی های قابل مشاهده روی گوشت قرمز و پوست ماکیان را جدا کنید.
  •  به جای مصرف زیاد روغن و سس‌های چرب در غذاها، افزودنی های گیاهی، ادویه جات گیاهی، گوجه فرنگی یا آب لیمو را جایگزین کنید.

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه

معرفی غذاهای مضر برای سرطان سینه

مواد غذایی فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس سرشار از ماده نگه دارنده‌ ای به نام نیترات می‌باشند که این ماده در بدن به نیتریت و در دستگاه گوارش به ترکیبات نیتروزامین تبدیل می‌شود که یک ترکیب سرطان‌زای خطرناک می باشد.

مصرف اسیدهای چرب اشباع به دلیل ایجاد برخی مکانیسم‌ها و تولید مواد مضر در بدن، می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان را افزایش دهد. لازم است برای سرخ کردن مواد غذایی حتماً از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی بدون پالم استفاده کنید. روغن‌های گیاهی مانند زیتون، کنجد، انگور، آفتاب گردان و غیره مخصوص سرخ کردن نیستند و در حرارت بالا برای سرخ کردن مواد غذایی، این روغن ها یک سری مواد سمی از خود تولید می‌کنند که می‌تواند خطر بروز سرطان از جمله سرطان سینه را افزایش دهد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته نوشیدن الکل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. برآورد شده است که می توان با قطع مصرف الکل تا ۲۲ درصد از بروز سرطان سینه جلوگیری کرد. الکل می تواند باعث بالا رفتن سطوح استروژن و آسیب به DNA سلول شود.

مشاوره سرطان پستان

مصرف زیاد شکر باعث پیشرفت تومور در غدد پستانی می شود و این تومورها تمایل به متاستاز و منتشر شدن دارند. بنابراین لازم است مصرف شکر را در برنامه ی غذایی خود محدود کنید.

همچنین افراد باید مصرف مواد غذایی دارای انرژی بالا مانند نوشابه و آب میوه‌های صنعتی و انرژی زا را محدود کنند.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع