درد سرطان سینه

درد علامت شایع اولیه سرطان پستان (Breast cancer) نیست، اما تومور می‌تواند باعث درد شود زیرا به بافت سالم اطراف فشار می‌آورد. سرطان پستان معمولاً با ایجاد درد پستان آغاز نمی‌شود، اما اگر از حد خاصی فراتر رود، می‌تواند دردناک شود. این درد ممکن است حین لمس احساس شود.

برای خانم‌های مبتلا به سرطان التهابی پستان، درد یا حساسیت اغلب یکی از اولین علائم است. این نوع نادر سرطان به سرعت رشد می‌کند و باعث قرمزی پوست می‌شود. درد ناشی از سرطان به خودی خود در افرادی که بیماری متاستاتیک (یا پیشرفته) دارند بیشتر دیده می‌شود.

درد سرطان سینه | درد سرطان سينه چگونه است

درد سرطان سینه | سرطان التهابی سینه

درد سینه

درد پستان در بین شکایات مربوط به پستان در زنان رتبه اول را دارد. 70درصد از زنان در مقطعی از زندگی خود از درد سینه شکایت دارند. در اکثر موارد این درد خفیف است، اما در برخی از زنان می­‌تواند آنقدر شدید باشد که بر زندگی روزمره تأثیر بگذارد. این درد در 15 درصد بیماران نیاز به درمان اساسی دارد. بسیاری از زنان با نگرانی از سرطان به جای ناراحتی از درد به پزشک مراجعه می­‌کنند.

اگرچه درد سینه معمولاً با سرطان همراه نیست، اما در صورت مشاهده هر گونه علامت مربوط به پستان، از جمله درد سینه، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. درد، تنش و تورم که 2 هفته قبل از دوره قبل از قاعدگی شروع می­‌شود و با شروع قاعدگی کاهش می‌­یابد، شایع‌­ترین بیماری است. درد سینه غیرمرتبط با دوره‌های قاعدگی ممکن است به دلیل جراحی قبلی سینه، درد منعکس شده از دیواره قفسه سینه یا عضلات گردن، تغییرات هورمونی، دلایل روانی، مصرف کافئین و کمبود برخی از اسیدهای چرب مهم رخ دهد.

ايا سرطان سينه درد دارد | علت درد سينه هنگام دست زدن

درد سینه یا ماستالژی چیست؟

درد سینه، ماستالژی یا ماستودینیا به حساسیت، تورم و ناراحتی یا احساس سنگینی در خود پستان، زیر بغل و یا در نواحی اطراف سینه گفته می‌شود. تقریباً 70 درصد از زنان اظهار می­‌کنند که در مقطعی از زندگی خود درد سینه را تجربه کرده­‌اند.
درد پستان (مستالژی) شکایاتی مانند درد شدید و سوزش، تنش و حساسیت در سینه‌ها است که به دلایل مختلفی در زنان ایجاد می‌شود. این دردها در یک سینه یا هر دو سینه و همچنین به صورت درد مداوم یا موقتی دیده می­‌شود. به همین ترتیب، شدت درد می‌­تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.

مشکل درد سینه‌­ها می‌تواند به طور مکرر به عنوان بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی دیده شود و هیچ آسیبی ندارد. این نوع درد فقط چند روز از ماه یا دو یا سه روز قبل از شروع قاعدگی شایع است. معمولاً هر دو سینه را درگیر می­‌کند و شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر چه دردهای طبیعی مربوط به دوره قاعدگی در برخی افراد می‌­تواند تا یک هفته طول بکشد، اما ادامه درد سینه به مدت یک ماه نشان می­‌دهد که درد مربوط به دوره قاعدگی نیست.

در این صورت عامل ایجاد درد می­‌تواند عوامل زیادی مانند مشکلات هورمونی، وجود تومورهای خوب یا بد در سینه، اختلالات تخمک­ گذاری باشد. با توجه به اینکه بیماری­‌های بسیار جدی مانند سرطان از جمله علل احتمالی درد هستند، درد پستانی که تصور نمی­‌شود مربوط به دوره قاعدگی باشد باید توسط پزشک معاینه شود.

درد سرطان سينه چگونه است | درد سينه نشانه چيست

پس بطور کلی دو نوع درد پستان تعریف شده است:

درد دوره­ ای سینه (مستالژی چرخه ­ای) مرتبط با دوره­ های قاعدگی:

این شایع­‌ترین شکل درد سینه است و با دوره­‌های قاعدگی همراه است. درد معمولا از اواسط دوره قاعدگی (دوره تخمک گذاری) شروع می‌­شود و تا شروع قاعدگی ادامه می­‌یابد. گاهی اوقات درد می‌­تواند بسیار خفیف باشد، گاهی اوقات می‌­تواند آنقدر شدید باشد که پوشیدن لباس‌­های تنگ ناراحت کننده باشد یا با کوچکترین تماسی فرد اذیت شود. ممکن است این درد فقط در سینه دیده ­شود یا به زیر بغل و بازو نیز گسترش ­یابد.

علت دردهای دوره ­ای تقریبا همیشه هورمونی است. با افزایش سطح استروژن و پروژسترون در طول دوره قاعدگی، غدد و مجاری شیر بزرگ می‌­شوند. در نتیجه سینه­‌ها متورم و دردناک می‌­شوند. از آنجایی که استرس می­‌تواند بر سطح هورمون­‌ها تأثیر بگذارد، می‌­تواند باعث درد دوره­ای شود. فعالیت بدنی زیاد، به ویژه بلند کردن اجسام سنگین و استفاده طولانی مدت از بازوها می‌­تواند درد را افزایش دهد.

درد سينه نشانه چيست

درد مداوم غیر دوره ­ای پستان (مستالژی غیر چرخه ­ای):

درد غیر دوره ­ای پستان نادر است و بر خلاف درد سینه دوره­ای، با دوره قاعدگی تغییر نمی­‌کند. درد معمولاً یک طرفه است و در یک ناحیه خاص رخ می‌دهد، نه کل سینه. علل آن عبارت است از ضربه به سینه، انعکاس دردهای روماتیسمی قفسه سینه یا گردن به سینه، آبسه در سینه، عفونت و کیست سینه.

علائم درد سینه چیست؟

اگر درد به وضوح مربوط به چرخه قاعدگی باشد (دردی که هر ماه در همان زمان رخ می‌­دهد، چند روز یا یک هفته قبل از خونریزی شروع می‌شود) دارای علائم زیر می­‌باشد:

  • پری، سفتی و حساسیت در سینه همراه با درد مبهم
  • بزرگ شدن و تورم سینه­‌ها
  • درد در هر دو سینه دیده می‌­شود و در قسمت‌­های نزدیک زیر بغل تشدید می­‌شود.
  • شروع و افزایش درد قبل از شروع خونریزی قاعدگی و از بین رفتن درد بعد از آن

مشاوره آنلاین سرطان سینه

شرایطی که در بالا ذکر شد علائم خاصی از درد چرخه ای است که به دلیل تغییر سطح هورمون در چرخه قاعدگی رخ می­‌دهد. درد سینه که از این امر باشد در گروه دردهای غیر چرخه‌­ای قرار می­‌گیرد. دردهای این گروه ارتباط واضحی با سیکل قاعدگی ندارند ودرد پستان غیر چرخه‌ای ممکن است بصورت دوره‌ای و یا حتی مداوم باشد. برخلاف درد چرخه­‌ای، می­‌توان آن را به صورت سوزش و فشار احساس کرد. اگرچه معمولاً در ناحیه خاصی در سینه متمرکز می­‌شود، اما در برخی موارد می‌­تواند به نواحی بزرگ­تری گسترش یابد. این نوع درد می‌­تواند زنان را در هر سنی درگیر کند، اما می‌­توان گفت که در زنان در دوران یائسگی بیشتر دیده می‌­شود.

درد سرطان سینه چگونه است؟

درد زنگ خطر بسیاری از بیماری‌ها است و معمولاً به عنوان واکنش بدن نسبت به هر گونه بیماری در نظر گرفته می‌شود. سرطان سینه در مراحل اولیه‌اش معمولا علائم خاصی ندارد. اما وقتی تومور رشد می‌کند، ممکن است متوجه علائم خاصی شوید. غده‌های تشکیل‌ شده در سینه معمولاً بدون درد هستند، اما درد سینه یا حساسیت موجود در سینه می‌تواند علامت سرطان سینه باشد. بنابراین ایجاد تغییرات در سینه می تواند با دردهایی که ممکن است ناشی از سنگینی توده در سینه، یا احساس درد حین لمس کردن سینه همراه باشد.

درد سینه چگونه تشخیص داده می ­شود؟

افرادی که شکایت درد سینه‌شان بیش از چند هفته ادامه دارد و این درد در ناحیه خاصی از قفسه سینه متمرکز شده و به مرور زمان بدتر می‌شود و زندگی روزمره آنها را دشوار کرده ، باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت معاینه قرار گیرند. در طی این معاینه، ابتدا تاریخچه دقیق پزشکی بیمار توسط پزشک پرسیده می­‌شود. پس از اطلاع از اینکه  بیمار چه مدت درگیر این درد بوده و درد وی چگونه احساس می‌­شود، در چه شرایطی افزایش یا کاهش می‌یابد یک معاینه فیزیکی کامل نیز توسط پزشک انجام می­‌گیرد. معمولاً در بسیاری از بیمارانی که از درد سینه شکایت دارند، سونوگرافی و ماموگرافی نیز انجام می‌­شود. به این ترتیب می­‌توان تشخیص داد که آیا مشکل یا توده­ای در بافت سینه وجود دارد یا خیر. در صورت تشخیص توده، می‌­توان با کمک بیوپسی سوزنی نمونه برداری کرد و به آزمایشگاه‌­های پاتولوژی فرستاد. از این طریق می‌توان اطلاعاتی در مورد خوش‌خیم یا بدخیم بودن تومور به دست آورد. پس از تمام این معاینات و آزمایشات، مشکلاتی که باعث درد در پستان می‌­شود توسط پزشک تشخیص داده شده و روند درمان آغاز می‌­شود.

چه علائمی می تواند همراه با درد سینه باشد؟

از آنجایی که درد پستان می­‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، ممکن است با علائم مختلفی در تصویر بالینی وجود داشته باشد. از این نظر، علائم زیر ممکن است در بیماران مبتلا به درد پستان بسته به بیماری زمینه‌ای مشاهده شود:

  • درد در برخی قسمت­‌ها یا تمام پستان، در یک سینه، یا هر دو، مبهم یا شدید، همراه یا مستقل از چرخه قاعدگی
  • راش، خشکی، ایجاد ترک بر روی پوست سینه یا نوک سینه
  • قرمزی، افزایش دما و ادم در سینه
  • ترشحات شفاف، ملتهب یا خونی از نوک پستان
  • احساس توده در بافت پستان

علت درد سینه

درد سرطان سینه | سرطان پستان | علت درد سینه 

آیا با سرطان پستان درد دارید؟

درد پستان معمولاً در بعضی موارد با سرطان التهابی پستان همراه است که علائم متمایز دیگری نیز دارد. به ندرت ممکن است تومور پستان باعث درد شود، اما به طور کلی تومورهای سرطانی دردناک گزارش نمی‌شوند.

اکثر خانم‌ها احساس درد در ناحیه ی سینه را سرطان تلقی می‌کنند، بنابراین وقتی خانم‌ها احساس درد در پستان دارند، غالباً آن را سرطان پستان فرض می‌کنند بیشتر این درد‌ها می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی باشد. با این حال، درد پستان به ندرت اولین علامت قابل توجه سرطان پستان است. بنابراین برای رفع نگرانی ناشی از درد سینه بهترین راه مراجعه ی هرچه سریع تر به پزشک است.

درد سینه چگونه برطرف می شود؟

در تسکین درد سینه، باید علت زمینه‌­ای به درستی شناسایی شود. از این نظر، شرح حال دقیق بیماری که توسط پزشک متخصص از بیمار گرفته می­‌شود و معاینه فیزیکی دقیقی که قرار است انجام شود از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر پزشک لازم بداند، ممکن است از روش‌های تصویربرداری اضافی مانند ماموگرافی، سونوگرافی و آزمایش‌های آزمایشگاهی استفاده کند. با توجه به داده­‌های به دست آمده از تمام این معاینات، علت زمینه­‌ای مشخص شده و درمان لازم برنامه ­ریزی می­‌شود. در مواردی که مشخص شد درد ناشی از سرطان نیست، می توان داروهای گیاهی را نیز به بیماران داد. از آنجایی که شایع­‌ترین علت درد سینه تغییرات هورمونی است، رویکرد درمانی اغلب به شکل تغییر سبک زندگی است. در این زمینه می­توان اقدامات زیر را توصیه کرد:

  • هورمون درمانی یا سایر درمان­‌های دارویی برای مدتی

  • استفاده از سوتین های نگهدارنده سینه سازگار با سایز سینه
  • محدود کردن مصرف کافئین
  • رژیم­های غذایی کم چرب
  • استفاده از سوتین­ های ورزشی هنگام ورزش

ايا سرطان سينه درد دارد


آگاهی از سرطان که یکی از مهم‌­ترین مشکلات سلامتی امروز است، در حال افزایش است. به همین دلیل، افراد با علائم بالینی مختلف ممکن است نگران باشند. در نتیجه، نیاز به کنجکاوی و اطلاعات در مورد آنچه ممکن است علائم نشان دهد وجود دارد. این موضوع که چرا درد و تورم سینه در زنان رخ می‌دهد، می‌­تواند با سرطان سینه که در زنان شایع است مرتبط باشد.

انواع درد قفسه سینه در سرطان سینه

به سختی می‌توان به صراحت گفت که غده پستانی در سرطان چگونه صدمه می‌زند، زیرا ماهیت ناراحتی و شدت آن، ویژگی های تظاهرات به نوع و مرحله تومور، سرعت توسعه، بیماری‌های همراه و وجود بستگی دارد. از متاستازها به عنوان یک قاعده، این یک درد موضعی (نقطه ای) در یک غده پستانی است که به چرخه یا تغییرات آب و هوایی بستگی ندارد.
درد سینه گاهی اوقات می­تواند نشانه سرطان سینه باشد

معمولاً ایجاد درد برای سرطان سینه غیرمعمول است، اما غیرممکن نیست. سرطان سینه التهابی اغلب باعث درد می‌شود. علائم این بیماری تهاجمی معمولاً به طور ناگهانی ظاهر می‌­شود و به سرعت پیشرفت می­‌کند. سرطان سینه می‌­تواند باعث شود که پستان:

  • قرمز شود یا تغییر رنگ بدهد.
  • متورم یا سنگین شود.
  • دردناک شود.

اگر نگران سرطان سینه التهابی هستید، فورا با پزشک خود مشورت کنید.

علت درد و ورم سينه

هنگام درد سینه چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگرچه بیشتر دردهای سینه به دلایل هورمونی است، اما از آنجایی که سایر بیماری‌های زمینه‌ای پستان و گاهی اوقات سرطان سینه نیز می‌تواند با درد همراه باشد، بهتر است بدون تأخیر به متخصص بیماری‌های پستان مراجعه کنید تا معاینه و بررسی شود. معاینات رادیولوژیکی لازم را نیز انجام دهید.

درمان درد و تورم سینه

در صورت وجود شکایت از درد و تورم احساس شده در پستان، برنامه‌­ریزی درمانی با توجه به تشخیص داده شده در نتیجه معاینه فیزیکی دقیق بیمار و معاینه با روش­‌های مختلف تصویربرداری اضافی توسط پزشک انجام می‌­شود. در این راستا در بیماری­‌های مربوط به بی‌­نظمی هورمونی می‌­توان از درمان‌های دارویی برای بازگرداندن سطح هورمون‌­ها به یک نظم چرخه‌­ای استفاده کرد. در بیماری­‌های فیبروکیستیک شدید، کیست­‌ها را می­‌توان با آسپیراسیون با سوزن ظریف تخلیه کرد یا با جراحی برداشت. تنظیم عادات غذایی بیمار بخش مهمی از درمان است. در صورت بروز مشکلات مربوط به شیردهی، ممکن است لازم باشد شیردهی را قطع کنید، نوک پستان را مرطوب کنید و در صورت لزوم از درمان­‌های دارویی مانند آنتی بیوتیک استفاده کنید.

مشاوره آنلاین سرطان پستان

درمان درد سینه توسط دکتر حجت

اول از همه، یک معاینه فیزیکی توسط دکتر علی حجت فوق ­تخصص جراحی پستان برای بیمارانی که با شکایت درد سینه به مطب ایشان مراجعه می­‌کنند، انجام می‌­شود. سپس بیماران برای انجام معاینات رادیولوژیک لازم به متخصص رادیولوژی بیماری‌های پستان ارجاع داده می­‌شوند. با توجه به شکایت بیمار در صورت لزوم آزمایش خون نیز تجویز می­‌شود. پس از نتایج رادیولوژیک، در صورت لزوم بیمار به معاینات بیشتر هدایت می­‌شوند و در صورت عدم نیاز به معاینه بیشتر، درمان لازم ترتیب داده می‌­شود.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع