ماستکتومی رادیکال تعدیل شده یا اصلاح شده چیست

مفهوم ماستکتومی رادیکال تعدیل شده یا اصلاح شده

یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در زنان سرطان است. درمان شامل انجام جراحی به روش‌های مختلف است. یکی از روش‌های رایج جراحی سرطان سینه ماستکتومی رادیکال تعدیل شده می‌باشد. مفهوم ماستکتومی رادیکال تعدیل شده یا اصلاح شده این است که پزشک ممکن است ماستکتومی رادیکال اصلاح شده را برای سرطان تهاجمی پستان که در بافت سینه گسترش یافته یا احتمال شیوع زیادی در غدد لنفاوی دارد انجام دهد.

پزشکان از ماستکتومی رادیکال اصلاح شده (Modified radical mastectomyبرای درمان سرطان مهاجم پستان که در بافت پستان گسترش یافته است استفاده می‌کنند. این عمل جراحی می‌تواند هر نوع سرطان پستان را که بر غدد لنفاوی زیر بغل تأثیر می‌گذارد، درمان کند. هنگام درمان سرطان سینه، هدف اصلی پزشک از بین بردن سلول‌های سرطانی و کاهش خطر شیوع سرطان در ضمن حفظ هر چه بیشتر بافت پستان است، ماستکتومی رادیکال اصلاح شده راهی است که یک جراح را به این هدف می‌رساند. پزشک این نوع ماستکتومی را برای بررسی غدد لنفاوی انجام می‌دهد و مشخص می کند آیا سرطان به نواحی فراتر از پستان گسترش یافته است یا خیر.

ماستکتومی رادیکال اصلاح شده

ماستکتومی رادیکال | ماستکتومی اصلاح شده 

ماستکتومی رادیکال تعدیل شده یا اصلاح شده چیست؟

ماستکتومی رادیکال اصلاح شده رایج‌ترین روش جراحی امروزه است که طی آن کل پستان از جمله پوست، آئولا، نوک سینه و اکثر غدد لنفاوی زیر بغل برداشته می‌شود، اما عضله پکتورالیس عمده نجات می‌یابد. در واقع جراح کاری به عضلات سینه ای ندارد و در حد امکان سعی می‌کند تا غدد لنفاوی را تنها در حد کفایت، بیرون بیاورد زیرا برداشت کامل غدد لنفاوی زیربغل، موجب ورم بازو خواهد شد.

ماستکتومی رادیکال چیست

تفاوت بین ماستکتومی رادیکال و ماستکتومی رادیکال اصلاح شده چیست؟

در ماستکتومی رادیکال بافت پستان، نوک سینه، آنزولا و پوست برداشته می شود اما گره‌های لنفاوی دست نخورده باقی می‌ماند. در ماستکتومی رادیکال اصلاح شده کل پستان از جمله بافت پستان، پوست، مجاری و نوک سینه و بیشتر غدد لنفاوی زیر بغل حتی بخشی از ماهیچه دیواره سینه نیز ممکن است برداشته شود. این عمل جراحی با هدف حفظ هر چه بیشتر بافت سالم انجام می‌شود.

در گذشته ماستکتومی رادیکال بسیار رایج بود اما اکنون نادر است. جراحان دریافتند که نسخه اصلاح شده می تواند به همان اندازه ماستکتومی رادیکال مؤثر باشد و عوارض جانبی کمتری نیز به همراه داشته باشد. اگر تومورهای بزرگی وجود داشته باشد که در عضلات دیواره سینه در حال رشد باشند، ممکن است افراد دچار ماستکتومی رادیکال شوند.

از لحاظ تاریخی ، ماستکتومی رادیکال اصلاح شده روش اصلی درمان سرطان پستان است. از آنجا که درمان سرطان پستان تکامل یافته است، از پستان محافظت بیشتری می‌شود.

مشاوره سرطان سینه

ماستکتومی رادیکال | جراحی بازسازی سینه | ماستکتومی تعدیل شده 

بازسازی سینه بعد از ماستکتومی رادیکال اصلاح شده یا تعدیل شده

جراحی درمان اصلی سرطان پستان است. پزشکان معمولاً از روش‌های سیستمیک مانند شیمی درمانی، هورمون درمانی یا پرتودرمانی در کنار عمل جراحی برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی یا کوچک شدن تومورها استفاده می‌کنند. جراح اغلب می‌تواند بازسازی پستان را در طی روش ماستکتومی رادیکال اصلاح شده انجام دهد، مگر اینکه شخص بعد از عمل نیاز به پرتودرمانی داشته باشد.

انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند، اگر فردی بخواهد جراحی بازسازی پستان را انجام دهد، باید منتظر بماند تا درمان پرتودرمانی را تمام کند. این امر به این دلیل است که اشعه می‌تواند بهبودی بافت ها را به تأخیر بیندازد.

خطرات و عوارض احتمالی ماستکتومی رادیکال اصلاح شده یا تعدیل شده

مانند هر عمل جراحی دیگر، ماستکتومی های رادیکال اصلاح شده یا تعدیل شده با خطرات و عوارض بالقوه همراه هستند. این موارد می‌تواند شامل:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • درد ، تورم یا حساسیت به محل برش
  • تورم در بازو
  • کاهش دامنه حرکت
  • جای زخم

مشاوره سرطان پستان

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع