لاپکتومی جراحی محافظت از پستان

چنانچه تشخیص توده‌های سینه در زمان مناسب انجام گیرد، برای درمان به موقع می‌توان از روش محافظه کارانه‌ي لاپکتومی استفاده کرد. لامپکتومی (Lumpectomy) یک عمل جراحی رایج است که در آن سرطان یا بافت‌ها و توده‌های غیر طبیعی از پستان حذف می‌شود. در واقع به لامپکتومی عمل جراحی حفظ پستان یا محافظت از پستان هم گفته می‌شود، زیرا بر خلاف ماستکتومی، در این جراحی تنها بخشی از پستان برداشته می‌شود. بافت مورد برش در این عمل جراحی معمولاً محدود است و تهاجم به بافت اطراف در طول جراحی وجود ندارد و روشی نسبتاً غیر تهاجمی می‌باشد. 

لامپکتومی چیست

جراحی سینه | جراحی لامپکتومی | عمل لامپکتومی

در اين عمل كل توده تومورال پستان با حاشيه‌اي از بافت نرمال اطراف برداشته مي‌شود. اين روش جراحي به نام عمل جراحي حفظ پستان نيز ناميده مي‌شود. توده خارج شده توسط پاتولوژيست بصورت دقيق مورد بررسي قرار مي‌گيرد تا ثابت شود هيچ گونه از علائم سرطان در حاشيه تومور وجود نداشته باشد. اگر لبه‌هاي جراحي حاوي تومور باشد عمل جراحي مجدد براي برداشتن بيشتر كفايت مي‌كند. میزان درگیری حاشیه‌های بافت خارج شده در آزمایش پاتولوژی همچنین مشخص می‌کند که آیا نیازی به انجام عمل جراحي ماستكتومي هست یا خیر.  

توجهات قبل از عمل لامپکتومی

اندازه توده پستانی، مشخص کردن تعداد توده‌ها، اندازه پستان، مشخص کردن پستان مبتلا و محدوده‌های آن، سابقه خانوادگی بیمار .

 عمل لامپکتومی | جراحی لامپکتومی

تکنیک جراحی لامپکتومی

بعد از پرپ پوست و بیهوش نمودن بیمار، در ابتدا قسمتی از پوست که باید باز شده و بافتی که باید حذف شود مشخص می‌شود و جراح، پوست محل مورد نظر را برش داده. سپس جراح به بررسی بافت برای تشخیص نوع آن می‌پردازد. ممکن است بافت بصورت کیست ‌باشد که در این صورت باید مایع داخل کیسه تخلیه شود. مایع جمع آوری شده برای آنالیز به آزمایشگاه آسیب شناسی ارسال می‌شود.
اما ممکن است توده موجود در پستان از نوع کیست نباشد و نیاز به حذف آن وجود دارد. در موارد مشکوک به سرطان همراه توده مقداری از بافت اطراف نیز برداشته می‌شود. سپس جراح ناحیه عمل را از نظر تغییر در دیگر ساختارها از جمله بافت زیر پستان مورد بررسی قرار می‌دهد.
بعد از حذف بافت آسیب دیده، جراح بافت باقی مانده پستان را از نظر هرگونه نشانه از سرطان بررسی می‌کند سپس پوست به وسیله بخیه بسته شده و جراحی به اتمام می‌رسد.  

مشاوره سرطان سینه

نکات مهم درباره جراحی لامپکتومی سینه

پس از جراحی بر روی پستان شما یک اسکار جراحی وجود خواهد داشت.

ممکن است در ناحبه برداشت توده، برآمدگی یا تورفتگی هم دیده شود. پستان جراحی شده از پستان سالم کمی کوچک‌تر خواهد شد.

با این حال از پستانی که جراحی بازسازی انجام داده، طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و حس لامسه بیشتری دارد.

طول دوره بستری

با توجه به چگونگی جراحی و خروج گره‌های لنفاوی زیر بغل مدت بستری تفاوت دارد. اما معمولا 2-1 روز در بیمارستان تحت‌نظر خواهید بود.

مشاوره سرطان پستان

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع