ماستکتومی پارشیال چیست

مفهوم ماستکتومی پارشیال

ماستکتومی پارشیال (Partial Mastectomy) یا قطعه‌ای، نوعی عمل جراحی محافظت از پستان است. در این نوع جراحی ماستکتومی تنها بخشی از پستان که دارای سرطان است و و مقدار جزئی از بافت سالم اطراف آن برای درمان سرطان سینه و پیشگیری از عود مجدد آن برداشته می‌شود.

مفهوم ماستکتومی پارشیال به برداشتن بخش سرطانی از بافت پستان و برخی بافت‌های اطراف ناحیه ی سرطان گفته می‌شود. در این عمل جراح می‌تواند  بخش بالای عضلات سینه، جایی زیر تومور سرطانی، و تعداد محدودی از غدد لنفاوی را برداشت. گاهاً پیش می‌آید سرطان در غدد لنفاوی پخش شود و به سیستم لنفاوی نفوذ کند و به بخش‌های دیگر بدن منتقل شود. اغلب بعد از لامپکتومی پرتو درمانی انجام می‌شود تا سلول‌های سرطانی باقی مانده از ماستکتومی برداشته شوند.

روش ماستکتومی پارشیال

ماستکتومی پارشیال | ماستکتومی قطعه ای | ماستکتومی

روش ماستکتومی پارشیال یا قطعه­ ای

ماستکتومی پارشیال برای درمان بیمارانی که از سرطان پستان بدخیم رنج می‌برند، استفاده می‌شود. در این روش قسمتی از بافت پستان که دچار ضایعه است به همراه مقدار کمی بافت سالم اطراف آن، برداشته می‌­شود. جراح تلاش می‌کند که شکل کلی اندام حفظ شود و از برداشتن تمام غدد لنفاوی زیر بغل خود داری می‌کند و معمولا یک تا سه غده لنفاوی را که به محل توده نزدیک‌­تر باشد، برمی‌دارد.

برخلاف یک ماستکتومی سنتی، جراح کل پستان را برنمی‌دارد، فقط تومور را به همراه بخشی از بافت‌های پستان اطراف توده برمی دارد. در مقایسه با ماستکتومی کامل، که کل پستان برداشته می‌شود، ماستکتومی پارشیال قصد دارد تا حد ممکن پستان را بدون تغییر ظاهر آن حفظ کند. میزان برداشتن پستان در ماستکتومی پارشیال به اندازه و محل تومور بستگی دارد. پزشکان این نوع ماستکتومی جزئی را هنگامی که بیوپسی نشان می‌دهد سرطان کوچک و در مراحل اولیه آن است، توصیه می‌کنند.

مشاوره سرطان سینه

به گفته انجمن سرطان آمریکا، ماستکتومی جزئی یک عمل جراحی کمتر تهاجمی نسبت برداشتن کامل پستان است و به همان اندازه ماستکتومی برای کنترل و از بین بردن توده‌های سرطانی و جلوگیری از عود سرطان پستان در مراحل اولیه مؤثر است.

بیشتر بیماران مبتلا به سرطان پستان که در مراحل اولیه‌ی بیماری آن را شناسایی می‌کنند، از یک ماستکتومی پارشیال همراه با پرتودرمانی بهره مند می‌شوند. از طرف دیگر، بیمارانی که در مراحل اولیه سرطان تحت ماستکتومی کامل قرار می‌گیرند ممکن است دیگر نیازی به پرتودرمانی نداشته باشند.

ماستکتومی قطعه ای

اهداف یک ماستکتومی پارشیال یا قطعه ای

تا حد امکان بافت سرطانی را در حین حفظ ظاهر طبیعی پستان از بین ببرد.

علائم بیمار را تسکین دهد

جلوگیری از عود مجدد بیماری

حاشیه‌ای از بافت سالم اطراف تومور را حذف می‌کند.

امکان بازسازی و ترمیم سینه وجود دارد.

مشخص می کند که  آیا سرطان به غدد لنفاوی شیوع یافته است یا خیر؟

مشاوره سرطان پستان

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع