کیست سینه چطور درمان می شود | کیست سینه

کیست سینه چیست؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سینه، سینه فیبروکیستیک یا همان کیست سینه است. کیست سینه (Breast cyst) که شایع‌ترین بیماری پستانها در زنان می‌باشد خوش‌خیم و غیرسرطانی بوده و با پیدایش غیرطبیعی توده‌های منفرد و یا متعدد در داخل نسج یک و یا هردو پستان مشخص می‌شود. این توده‌ها اغلب دو طرفه و دردناک بوده و افزایش سایز و تشدید درد در بیماران مبتلا معمولا بطور دوره ای در مرحله قبل از شروع خونریزی قاعدگی اتفاق می افتد.

کیست­‌های سینه را می‌­توان به عنوان کیسه­‌های پر از مایع تعریف کرد. درواقع ضایعات خوش خیم سینه هستند. آنها اغلب بصورت چندگانه و در اندازه­‌های مختلف هستند. کیست­‌ها در معاینات، به عنوان تومورهای بیضی شکل با مرزهای صاف تعریف می­‌شوند. بیشتر اوقات، این وزیکول­‌ها با مایعی شبیه آب پر می­‌شوند. با این حال، گاهی اوقات در نتیجه خونریزی به داخل وزیکول یا رسوب مایع پروتئین مانندی که آن را پر می­‌کند، ممکن است ظاهر آنها تغییر کند و به آن کیست پیچیده می­‌گویند.

کیست پستان ممکن است در خودآزمایی پستان یا معاینه پزشک شبیه دانه انگور بنظر برسد. گاهی اوقات تشخیص توده‌­های خوش خیم (جامد) که از بافت پستان منشا می­‌گیرند دشوار است. کیست پستان بیشتر اوقات نیازی به درمان ندارد، مگر اینکه رشد بیش از حد داشته باشد و باعث درد شود. بیشتر در زنان 50-35 ساله بیشتر دیده می‌­شود و پس از یائسگی از بین می‌­رود.

مشاوره سرطان سینه

علائم کیست سینه

علائم کیست سینه به طور اختصار عبارتند از:

  • ورم
  • حساس‌شدن سینه‌ها
  • درد
  • ضخیم‌شدن بافت
  • وجود توده در یک یا هر دو سینه هنگام لمس

علل ایجاد کیست سینه

علت اصلی کیست سینه، تغییراتِ ماهانه در سطوح استروژن و پروژسترون است. ترشح بیش از حد هورمون استروژن، دلیل عمده ایجاد کیست سینه‌ها اعلام شده است. این مشکل بیشتر زنان را در سن بارداری یا بین 30 تا 50 سالگی درگیر می‌کند. سیستم لنفاوی مایعات را از بافت پستان جمع آوری کرده و به خارج از سینه‌ها حمل می‌کند. در برخی مواقع میزان تجمع مایعات در سینه زیاد می‌شود. این مایعات در برخی از نقاط پستان تجمع کرده و بافت فیبرماننده دورآنها را احاطه می‌کند و نتیجه این فرآیند تشکیل کیست در پستان است.

علل ایجاد کیست سینه | درمان کیست سینه

کیست سینه | علایم کیست سینه | کیست سینه چیست

معاینات و درمان کیست سینه

پزشک شما می‌تواند با انجام معاینه‌ی سینه، بیماری سینه فیبروکیستیک (کیست سینه) را تشخیص دهد. همچنین ممکن است که برای بررسی دقیق‌تر تغییرات سینه‌ی شما، سونوگرافی، ماموگرافی یا MRI تجویز کند. 
رژيم غذايي، اضطراب و هيجان بي مورد در تشديد دردهاي کیست سینه موثر است. عواملي چون مصرف مواد محرك كافئين دار از جمله كاكائو، نوشابه‌هاي گازدار، و قهوه در رژيم غذايي و مواجه با استرس و اضطراب مي‌تواند اين درد را افزايش دهند.
بنابراين ضروري است كه در درمان زنان مبتلا به کیست سینه به آنها اطمينان داده شود مشكلي وجود ندارد و اين يك عارضه عادي و قابل درمان است كه اين اطمينان بخشي تا حدودي، از استرس بيمار مي كاهد.
درمان جراحي در اين بيماران معمولا نياز نيست، مگر در مواردي كه شدت درد بيمار زياد باشد و پزشك مجبور شود قسمتي از ناحيه اي كه کیست سینه دردناک در آن قرار دارد تخلیه كند و البته جراحي بسيار نادر اتفاق مي افتد و درصد انگشت شماري فقط اين راه را دارند و اكثرا به درمان‌هاي ابتدايي با رعایت رژیم غذایی و عدم مصرف کافیین پاسخ مي دهند.

مشاوره سرطان پستان

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع