علائم و راه های تشخیص سرطان سینه چیست؟

احساس دردی تیز در ناحیه سینه‌ها، که با حساس و بیشتر شدن آن ممکن است عذاب آور شود. این علائم ممکن است افراد را در مراجعه به پزشک ترغیب کند. معمولا اولین چیزی که مردان و زنان در در مواجهه با این درد به ذهنشان خطور می‌کند وجود یک توده در سینه‌شان می‌باشد. در این مقاله علائم و همچینین راه‌های تشخیص سرطان سینه را مرور می‌کنیم.

سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه | سرطان پستان

سرطان سینه یا همان سرطان پستان به طور معمول هیچ نشانه ای را در مراحل اولیه ایجاد تومور از خود بروز نمی‌دهند و تشخیص به موقع آن می‌تواند فرد بیمار را از یک قربانی به یک نجات یافته تغییر بدهد. در جوامع و کشورهایی که زنان معاینات شخصی ماهانه را جدی گرفته و این مسائل را با پزشک خود در میان می‌گذارند سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شده و این موضوع کار درمان را ساده‌تر می‌کند.

سرطان سینه چیست و چگونه آغاز می شود؟

سرطان سینه ناشی از رشد خارج از قاعده سلول‌های غیرطبیعی در سینه بیمار است. در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم، رشد سریع و زیاد سلول ها عامل اصلی ایجاد سرطان است. روند زیاد شدن سلول‌ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می‌شود، اما در تومورهای بدخیم این رشد به صورت غیر قابل مهار ادامه می‌یابد تا حدی که در صورت عدم درمان، تمامی قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می اندازد.

شایع‌ترین و بیشترین نوع سرطان پستان، سرطان از منشاء مجاری شیری سینه است و از آنجا که این نوع بافت بیشتر در یک چهارم بالایی و خارجی سینه وجود دارد، در حدود نیمی از سرطان‌های سینه در ربع خارجی و فوقانی آن یافت می‌شوند.

نشانه های سرطان سینه

نشانه‌های سرطان سینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توده یا گره در سینه که معمولاً در بخش بیرونی سینه قرار دارد و ممکن است در لمس قابل تشخیص باشد.
  • تغییر در شکل و اندازه سینه، مانند تورم، تغییر شکل، تغییر رنگ پوست سینه و یا پوست سینه که ممکن است به دلیل التهاب باشد.
  • ترشحات از پستان، مانند خروج مایعات از پستان که ممکن است شامل خون یا مایعات دیگر باشد.
  • درد در سینه، اما باید توجه داشت که درد در سینه ممکن است به دلیل دلایل دیگری همچون عفونت‌ها، تغییرات هورمونی و یا آسیب‌های دیگری رخ دهد.

در صورت مشاهده هر یک از این نشانه‌ها، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بررسی و تشخیص دقیقی از وضعیت سینه شما صورت گیرد.

دلایل ابتلا به سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است. علل دقیق سرطان سینه مشخص نیست، اما بعضی عوامل احتمال سرطان را افزایش میدهد، برخی از این عوامل قابل پیشگیری هستند. دلایل ابتلا به سرطان سینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سن ابتلا به سرطان پستان

خطر سرطان سینه با زیاد شدن سن ارتباط مستقیم دارد. در 20 سالگی احتمال سرطان سینه در دهه آینده 0.6 درصد و در سن 70 سالگی این رقم 3.84 درصد افزایش می‌یابد.

نقش ژنتیک در ابتلا به سرطان سینه 

اگر یکی از نزدیکان سرطان سینه داشته باشد احتمال آن بالاتر است. در زناني که ژن‌های BRCA1 و BRCA2 را حمل مي‌کنند خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان و يا هر دو بيشتر است. این ژن‌ها ارثی هستند. علاوه بر آنها، TP53 ژن دیگری است که با خطر سرطان سینه بیشتر مرتبط است.

سابقه سرطان سینه یا تومورهای سینه

خانم‌هایی که سابقه سرطان پستان را دارند با احتمال بیشتری دوباره با آن روبرو می‌شوند. این موضوع حتی در افراد مبتلا به تومور خوش خیم نیز صدق می‌کند.

بافت متراکم سینه

سرطان سینه در افراد با سینه های با بافت متراکم تر بیشتر دیده شده است.

قرار گرفتن در معرض استروژن و شیردهی

قرار گرفتن در معرض استروژن به مدت طولانی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. این مسئله می‌تواند به دلیل شروع زودهنگام پریودی یا دیر وارد شدن به یائسگی باشد. بین این زمان‌ها، مقدار استروژن به سطح بالاتری در بدن میرسد.

شیردهی به خصوص به مدت بیش از 1 سال، به دلیل کاهش سطح استروژن احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش میدهد.

وزن بدن

در زنان دارای اضافه وزن یا چاقی، پس از یائسگی ممکن است به دلیل بالا بودن سطح استروژن و مصرف قند بالا احتمال سرطان سینه افزایش یابد. به عنوان یک عامل محافظت کننده سرطان سینه می‌توان به ورزش اشاره کرد که به کنترل وزن بدن کمک می‌کند و از علائم سرطان سینه می‌کاهد.

مصرف الکل

به نظر میرسد میزان بالای مصرف الکل به طور منظم تاثیرات زیادی بر این بیماری دارد. مطالعات نشان میدهد که زنانی که بیش از 3 بار نوشیدنی در روز مصرف می‌کنند 1.5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری باشند.

درمان هورمونی

استفاده برای مدتی طولانی از داروهای جایگزین هورمونی و قرص های ضد بارداری خوراکی با توجه به افزایش میزان استروژن به سرطان سینه مرتبط است.

ایمپلنت های زیبایی

زنان با ایمپلنت‌های مصنوعی سینه که مبتلا به سرطان سینه هستند. بیشتر در معرض مگ ناشی از این بیماری هستند و در مقایسه با دیگر زنان، احتمال ابتلا به این بیماری 25 درصد بیشتر است.

علانم و نشانه های احتمالی سرطان سینه

کم کردن وزن بدون دلیل

وزن کم کردن بدون دلیل یکی از نشانه های سرطان سینه است. درست است که کاهش وزن و لاغری برای خانم‌ها خوشحال کننده است، اما توجه داشته باشید که این لاغری باید در اثر رژیم غذایی درست و ورزش اتفاق بیافتد. کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل می تواند نشان دهنده ی وجود مشکلی در بدن باشد. اگر به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخصی، پنج کیلوگرم و یا بیشتر وزن کم کردید، به پزشک مراجعه کرده و وضعیت خود را بررسی کنید.

وجود گره ها یا ندول در سینه

اکثر گره‌ها یا همان ندول ها خوش‌خیم هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما بهتر است کمی محتاط تر باشید. برخی از خانم‌های همیشه نگران، هر نوع گره ای را که در سینه لمس می‌کنند، علامت سرطان پستان می‌دانند. در صورتی که هر گره ای نشان دهنده ی سرطان نیست و احتمالا علامت وجود کیست پستان است. در هر حال بهتر است یک پزشک متخصص، این قبیل مسائل را بررسی کند.

مشکلات پوستی در ناحیه ی سینه

در صورت وجود تومور در سینه، پوست این منطقه نیز دچار تغییراتی شده و علائمی در آن ظاهر می‌شود. در بین این علامت ها می توان به بروز قرمزی، کهیر، تغییر رنگ و یا سلولیت اشاره کرد.

خونریزی های غیر طبیعی زنانه

هر نوع خونریزی که خارج از عادت ماهانه بروز کند، باید مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد، چون می‌تواند جزو اولین علائم سرطان سینه یا بیماری‌های دیگر باشد.
معمولا خانم‌هایی که دچار چنین مشکلی هستند، تجربه ی خونریزی‌های جزئی از ناحیه ی نوک سینه‌ها را نیز دارند. در هر صورت اگر دچار خونریزی غیر عادی شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

راه های تشخیص سرطان سینه

راه های تشخیص سرطان سینه | تشخیص سرطان سینه

تغییر در شکل یا بافت سینه ها

هر گونه تغییر در شکل یا بافت سینه‌ها باید مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد. به این ترتیب که هر گونه قرمزی یا بروز فرورفتگی‌های کوچک در پوست پستان و غیره می‌تواند نشان دهنده ی وجود بیماری سرطان سینه باشد.

احساس خستگی بیش از حد

یکی دیگر از علائم سرطان سینه احساس خستگی دائم است. بدون شک، زندگی کردن در شهرهای بزرگ با این میزان ترافیک، آلودگی هوا، استرس، دغدغه های روزمره، کار در بیرون منزل و همچنین کارهای خانه باعث خستگی می‌شود. این نوع خستگی کاملا طبیعی است. اما مشکل زمانی است که این خستگی مزمن شود و حتی بعد از استراحت کافی نیز برطرف نشود. در این صورت بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

درد در سینه ها

معمولا در مراحل اولیه ی ابتلا به بیماری سرطان سینه، خانم ها در حین لمس سینه دردی احساس نمی‌کنند، اما زمانی که بیماری به مرحله ی پیشرفته رسیده باشد، سینه‌ها حساس و دردناک می‌شوند. البته حواستان باشد نباید این درد را با درد ناشی از سندرم قاعدگی یا عفونت و ورم پستان اشتباه بگیرید. درد سینه قبل از عادت ماهانه، امری طبیعی است.

ترشحات سینه

در اکثر موارد ترشحاتی که از سینه‌ها خارج می‌شوند، مشکل زا نیستند و بعد از چند روز تمام می‌شوند. اما اکثر خانم‌هایی که دچار سرطان سینه شده اند، تجربه ی مشاهده ی ترشحات چرکی و بدبویی از نوک سینه‌ها را داشته اند.

تغییراتی در سایز سینه ها

تغییرات ایجاد شده در اندازه ی سینه‌ها می‌تواند نشان دهنده ی وجود سرطان باشد. اگر احساس می‌کنید سینه‌هایتان ملتهب و ورم کرده و یا به اندازه غیرعادی در آمده است، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

به عنوان سخن پایانی می‌توان به این اشاره کرد که جای اضطراب و نگرانی وجود ندارد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی پزشکان توانسته‌اند در درمان سرطان سینه روش‌های نوینی را روی کار بیاورند. بهتر و لازم است بعد از دیدن این علائم در بدن خود غفلت نکرده و به پزشک مربوطه مراجعه نماییم تا از مراحل درمان این بیماری برای ما آسان تر شود.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع