سوالات متداول کیست سینه

کیست سینه چند سانتی­متر خطرناک است؟

کیست­‌های سینه (Breast cysts) را می­‌توان به عنوان تاول­‌های پر از آب در نظر گرفت. این کیست­‌ها می­‌توانند به هر دو اندازه میلی‌متر و سانتی‌متر برسند. اما خطر کیست در سینه تنها به اندازه آن مربوط نمی‌­شود. ظاهر، ساختار و ویژگی‌­های آن نیز سرنخ‌هایی در مورد خطرناک بودن یا نبودن آن می‌دهد. اگر اندازه توده بیش از 2 سانتی متر باشد،  به دلیل وجود درد و برای ایجاد فرصت برای تشخیص زودهنگام باید به پزشک مراجعه کرد.

سوالات کیست سینه

علائم وجود کیست در سینه چیست؟

کیست­‌های سینه که در هر 14 زن و بیشتر در سنین 40 تا 49 سال دیده می­‌شود، ممکن است تا زمانی که با لمس دست متوجه آنها نشوید، هیچ علامتی نشان ندهند. در واقع، از آنجایی که اکثر کیست­‌ها به اندازه خاصی نمی‌­رسند، حتی با معاینه دستی نیز متوجه آنها نمی‌شوید. در حین لمس، متوجه می‌شوید که کیست­‌ها دارای بافت خشن هستند. برخی از کیست­‌ها نیز می‌توانند باعث درد شوند.

کیست پستان | ایا كيست سينه خطرناك است

کیست دردناک سینه چیست؟

کیست­‌هایی که در نتیجه بزرگ شدن مجاری سینه و پر شدن آنها با مایع ایجاد می‌­شوند در برخی موارد می­‌توانند باعث ایجاد درد شوند. این نوع کیست­‌ها معمولاً مانند یک توده گرد، سفت و دردناک هستند. کیست­‌های بزرگ و دردناک نیاز به بررسی و پیگیری دارند.

 انواع کیست های سینه

آیا کیست­‌های سینه تبدیل به سرطان می‌­شوند؟

کیست‌­های سینه به مرور زمان به سرطان تبدیل نمی‌­شوند. از هر 10 کیست تقریباً یک مورد احتمال سرطان دارد. اگر کیست خوش‌خیم باشد، کاری که باید انجام شود این است که کیست را در دوره‌های خاصی تحت نظر پزشک پیگیری کنیم.

آیا کیست سینه به سرطان تبدیل می شود؟

آیا کیست در سینه باعث درد در بازو می‌­شود؟

فیبروکیست­‌ها شایع‌­ترین توده‌­های خوش خیم در پستان هستند. این توده‌­های خوش خیم می­‌توانند باعث درد و حساسیت به خصوص در دوره­‌های قاعدگی شوند. با افزایش تعداد و اندازه، شکایات درد ممکن است به تدریج افزایش یابد. اگر محتویات فیبروکیست متراکم و ملتهب باشد، ممکن است درد در سینه، زیر بغل و بازو احساس شود.

درد در ناحیه زیربغل و بازو

آیا کیست سینه خودبه‌­خود از بین می­رود؟

اگرچه کیست‌های سینه معمولاً از نظر تعداد و اندازه ثابت هستند، اما بسته به تغییرات هورمونی، عوامل روان‌شناختی، رژیم غذایی و سبک زندگی ممکن است تمایل به افزایش، کاهش، رشد یا کوچک شدن داشته باشند. پس از یائسگی، ممکن است کوچک شده و خود به خود ناپدید شود.

مشاوره سرطان سینه

تفاوت کیست و توده در سینه چیست؟

توده غده‌­ای است که می‌­تواند در هر قسمت از بدن از جمله سینه ظاهر شود و می­‌تواند از بافت­‌های مختلفی تشکیل شده باشد. کیست­‌ها، توده­‌ها یا کیسه­‌های کوچک حاوی مواد مایع یا نیمه جامد هستند. هر توده­‌ای در سینه کیست نیست. توده‌­های سینه همچنین می­‌توانند تومورهای خوش خیم، سرطان، غدد چربی و آبسه باشند.

تفاوت کیست و توده در سینه

انواع کیست در سینه چیست؟

کیست ساده سینه؛ آنها کیست‌­هایی هستند که ساختار مایع در آنها یکسان است، اطراف آن صاف است، ساختار عروقی وجود ندارد و احتمال تبدیل آنها به سرطان وجود ندارد. کیست پیچیده سینه که از ترکیب چند کیست ایجاد می­‌شود، کیست سینه با محتوای متراکم زمانی که مایع درون کیست بیش از حد متراکم باشد، نامیده می‌شود. کیست سینه با ساختار داخلی نامنظم دارای خونریزی یا باقی مانده بافت در کیست پستان می­‌باشد.

کیست در سینه چطور تشخیص داده می­ شود؟

مرجع‌ترین روش تشخیصی تصویربرداری اولتراسوند است. پس از این روش، مایع کیست با ورود به کیست از طریق انژکتور تحت هدایت سونوگرافی تخلیه می­‌شود. برخی از کیست‌ها ممکن است با این فرآیند ترشح به طور کامل ناپدید شوند. نمونه مایع و بافت گرفته شده به پاتولوژی فرستاده می­‌شود. درمان با توجه به نتیجه تعیین می‌شود.

مشاوره سرطان پستان

آیا کیست ها می توانند به سرطان سینه تبدیل شوند؟

برای بسیاری از زنان، بزرگترین نگرانی آنها در مورد کیست این است که سرطان باشد یا تبدیل شود. کیست‌ها سرطان نیستند. احتمال سرطانی شدن آن‌ها بیشتر از هر قسمت دیگری از پستان نیست. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کیست باعث سرطان می‌شود وجود ندارد.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

           

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع