راه های پیشگیری از سرطان سینه

راه های پیشگیری از سرطان سینه

سرطان سینه (Breast cancer) بدون شک یکی از ترسناک‌ترین اتفاقات برای زنان است بزرگترین عوارض آن ناامیدی, مرگ و در بهترین حالت دچار اختلال شدن است. طبق گفته سایت سرطان سینه از هر هشت خانم یک نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه دچار می‌شود و تقریبا هر سال 40000 زن به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

با انجام هر یک از این موارد 90% می‌توانید از سرطان سینه جلوگیری کنید.

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در زنان است. سرطان سینه بیماری است که به دلیل تکثیر کنترل نشده سلول‌هایی که مجرای شیر را تشکیل می‌دهند یا مسئول تشکیل شیر (غدد پستانی) هستند، رخ می‌دهد. 

علائم سرطان سینه چیست؟

  • یک توده قابل لمس یا تورم در سینه یا زیر بغل
  • تورم و بزرگ شدن اندازه سینه
  • ظاهر نامتقارن بین سینه­‌ها
  • تغییر جهت، جمع شدن یا تغییر رنگ نوک پستان
  • زخم نوک پستان، پوسته پوسته شدن
  • ترک در پوست سینه، ظاهر پوست پرتقال
  • ترشح از سینه
  • درد شدید در سینه در دوران قاعدگی
  • کاهش وزن
  • ضعف

سرطان سینه چیست | پیشگیری از سرطان سینه

سرطان سینه | پیشگیری از سرطان سینه

چرا تشخیص زودهنگام در پیشگیری از سرطان پستان مهم است؟

مانند همه انواع سرطان، تشخیص زودهنگام در پیشگیری سرطان سینه بسیار مهم است. از آنجایی که تکثیر و رشد سلول­‌های عامل سرطان سینه به زمان زیادی نیاز دارد، ممکن است با تشخیص زودهنگام بتوان این سلول­‌های بدخیم را کنترل کرد !

با روش خودآزمایی که می‌توانید هر ماه 4 تا 5 روز پس از پایان دوره قاعدگی خود انجام دهید، می‌­توانید متوجه سفتی یا توده در سینه شوید. بنابراین، یادگیری خودآزمایی پستان در منزل بسیار مهم است.

  • اولین نکاتی که در معاینه پستان باید به آن توجه کنید؛ تغییر در بافت سینه و تقارن، ترشح و توده در پستان.
  • معاینه پستان؛ می‌توانید این کار را جلوی آینه، زیر دوش یا دراز کشیده انجام دهید.

معاینه سینه در مقابل آینه چگونه انجام می شود؟

  • هر دو دست را در حالت برهنه بالا بیاورید. تغییر در بافت سینه‌ها، کشیدن پوست و زخم‌ها یا جمع شدن نوک سینه‌ها را بررسی کنید.
  • به آرامی نوک سینه را فشار دهید و ترشحات را مشاهده کنید.

معاینه پستان در حالت خوابیده چگونه انجام می ­شود؟

  • روی تخت دراز بکشید و سر خود را روی بالش بگذارید. ابتدا دست چپ خود را بالای سر قرار دهید و با دست راست سینه خود را با فشار دادن آن از بالا به سمت نوک سینه از نوک سینه به پایین کنترل کنید.
  • سپس یک بار دیگر با حرکات دایره‌ای با سه انگشت وسط دست از قسمت بیرونی سینه تا نوک آن را چک کنید.
  • بازوی راست خود را بالای سر قرار دهید و همین کنترل را با دست چپ روی سینه راست انجام دهید.
  • پس از بررسی هر دو سینه، به آرامی نوک سینه را فشار دهید تا ببینید آیا مایع خارج می‌­شود یا خیر.
  • در صورت مشاهده توده سفت در سینه یا مشاهده ترشحات از سینه بسیار مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

 تشخیص زودهنگام سرطان پستان با خودآزمایی سینه

استراتژی های پیشگیری از سرطان سینه

بیشتر از 75 تا 90 درصد موارد می‌شود از سرطان پستان از طریق اعمال تغییرات شیوه زندگی جلوگیری کرد.

محدود کردن مصرف قند

قند یکی از مضرترین موارد است. به عنوان یک دستور عمل کلی مصرف قند را به کمتر از 25 گرم در روز محدود کنید.اگر سرطان دارید یا مقاوم در برابر انسولین هستید عاقلانه است که آن را تا 15 گرم یا کمتر محدود کنید.

محدود کردن پروتئین و افزایش چربی سالم

کاهش میزان پروتئین به اندازه یک گرم از هر کیلوگرم وزن خود بیشتر از 100 گرم پروتئین برای بزرگسالان غیر طبیعی است و نصف آن کافیست. سعی کنید مصرف پروتئین و کربودهیدرات را کاهش دهید و چربی کیفیت بالا مانند تخم مرغ ارگانیک و مرغ‌های محلی و گوشت با کیفیت و آووکادو و روغن نارگیل را جایگزین کنید. شواهد قابل توجهی وجود دارد که رژیم کتوژنیک به جلوگیری و درمان بسیاری از انواع سرطان خصوصا سرطان سینه کمک می‌کند.

مقدار زیادی ویتامین آ طبیعی مصرف کنید

شواهدی وجود دارد که ویتامین آ نقش بسزایی در پیشگیری از سرطان سینه دارد.بهتر است که آن را به جای استفاده از مکمل‌ها از غذاهای طبیعی دریافت کنید و بهترین منابع برای شما زرده تخم مرغ، کره خام، شیر و گوشت گاو و یا مرغ است، با این حال مراقب باشید زیرا طبق شواهد مقدار بیش از حد ویتامین آ می‌تواند فواید ویتامین دی را حذف کند این به این معناس که نه تنها برای جلوگیری از سرطان بلکه برای سلامت بدن شما میزان مناسبی از ویتامین آ و دی ضروری است. به همین دلیل قبل از مصرف ویتامین‌ها از پزشک مشورت بگیرید.

در حالت ایده آل بدن شما تمام ویتامین دی و آ مورد نیاز را به طور طبیعی با خوردن سبزیجات رنگارنگ برای ویتامین آ و با قرار دادن پوست در معرض آفتاب برای ویتامین دی به دست می آورد.

رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از سرطان سینه

به اندازه ی لازم ید مصرف کنید

ید یک عنصر اساسی و ضروری برای سنتز هورمون‌هاست و کمبود آن باعث مشکلات بهداشتی از جمله سرطان سینه شود. به این دلیل است که سینه‌های شما برای عملکرد مناسب سلولی به جذب و استفاده مقدار زیادی ید نیاز دارند. کمبود ید منجر به اختلال عملکرد در هر بافتی و تشکیل تومور می‌شود.

با این حال در مورد مصرف ید اختلاف قابل توجهی در مورد دوز مناسب وجود داد پس باید با احتیاط مصرف کنید شواهد نشان می‌دهد که شاید مصرف بیش از 800 میکروگرم ید در روز غیر منطقی باشد و مصرف 12000 تا 13000 میکروگرم ممکن است به طور جدی برخی از اثرات نامطلوب را بر روی سلامتی ما داشته باشد.

تغذیه روده

بهینه سازی فلور روده شما التهاب را کاهش میدهد و پاسخ ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند محققان مکانیسم وابسته به میکوب را پیدا کرده اند که از طریق آن بعضی سرطان‌ها پاسخ التهابی می‌دهند و رشد آنهارا تامین می‌کند به نظر آنها مهار سیتوکین های التهابی ممکن است پیشرفت سرطان را کاهش دهد و پاسخ به شیمی درمانی را بهبود بخشد.

اضافه کردن غذاهای طبیعی تخمیر شده به رژیم غذایی روزانه خود می‌تواند یک راه آسان برای کاهش سرعت آن و یا جلوگیری از سرطان باشد. همچنین می‌توانید از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید اما غذاهای طبیعی تخمیر شده بهترین و مناسب‌ترین هستند.

مشاوره سرطان سینه

نوشیدنی های الکلی ممنوع

الکل را از زندگی خود حذف کنید. بررسی‌ها تایید می‌کند که مصرف کنندگان الکل بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن می‌تواند منجر به بروز انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه در زنان شود.

از مصرف قرص‌های ضدبارداری مخصوصا برای بالای سنین 35 سال خودداری کنید

باید به خطرات قرص‌های ضد بارداری توجه کنید. هر چه سن یک زن کمتر باشد و به اصطلاح جوان‌تر باشد، خطرات و عوارض آن قرص‌ها کمتر است. ممکن است مصرف قرص های ضد بارداری خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. البته این عوارض پس از قطع و عدم مصرف قرص به سرعت از بین می‌ رود و راه حل خوبی برای پیشگیری از سرطان سینه است.

به نوزاد خود شیر بدهید

در زنانی که در ۶ ماهه‌ی نخست تولد نوزادشان به او شیر داده‌اند، خطر مرگ در اثر سرطان سینه تا ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. اما دلیل آن چیست؟ زن‌ها در طول دوره‌ی شیردهی به نوزادشان وارد سیکل قاعدگی نمی‌شوند. هرچقدر یک زن وارد سیکل‌های قاعدگی کمتری شود، بدن او کمتر استروژن ترشح می‌کند و در نتیجه خطر ابتلای او به سرطان سینه کاهش پیدا می‌کند. خلاصه‌ی کلام آنکه، شواهد بسیاری وجود دارد که شیر دادن نوزاد، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد. اگر توانایی شیر دادن به نوزاد خود را دارید، این کار را انجام دهید. شیر مادر برای تغذیه‌ی نوزاد بهترین گزینه است اما برای مادر هم فواید بسیاری دارد.

پبشگیری از سرطان سینه با شیردهی

علائم سرطان سینه | پیشگیری از سرطان سینه 

خواب کافی

اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی می‌خوابید.کم خوابی می‌تواند موجب افزایش ملاتونین شما بشود که با افزایش مقاومت انسولین و افزایش وزن مواجه است و هردو موجب سرطان سینه می‌شوند.

استرس

از ابزارهای موثر در کنترل استرس استفاده کنید. استرس یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری است.حتی سی دس سی اعلام میکند که 85 درصد از بیماری‌ها به عوامل عاطفی مربوط است.احتمال دارد که استرس و موارد عاطفی حل نشده بیشتر از عوامل فیزیکی اهمیت داشته باشد پس مطمئن شوید که آننهارا نادیده نگرفته اید.

ورزش و کنترل وزن

ورزش کردن به چند دلیل از شما در برابر سرطان سینه محافظت می‌کند. ورزش کردن به کنترل وزن شما کمک می‌کند. پژوهش انجمن سرطان آمریکا نشان داد، زنانی که از زمان ۱۸ سالگی خود، بین ۹ تا ۱۴ کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اند، تا ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. اثر افزایش وزن بر احتمال ابتلا به سرطان سینه به سبب استروژن است. استروژن می‌تواند رشد بیش‌ازحد سلول‌ها را تحریک و سرطان سینه ایجاد کند. تا پیش از یائسگی، این تخمدان‌های شما هستند که استروژن تولید می‌کنند. پس از یائسگی، تخمدان‌ها دیگر هورمونی تولید نمی‌کنند؛ پس استروژن از بافت چربی به‌وجود می‌آید. هرچقدر چربی در بدن یک زن بیشتر باشد، استروژن بیشتری ساخته می‌شود.


مشاوره سرطان پستان

نیازی نیست که ورزش‌هایی سنگین انجام دهید. زنانی که در هفته بین یک ساعت و ربع تا دو ساعت پیاده‌روی سریع دارند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها تا ۱۸ درصد کمتر است. 

ماستکتومی پیشگیرانه

برداشتن هر دو سینه قبل از تشخیص سرطان می‌­تواند تا حد زیادی (تا 97٪) خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. زنانی که تنها در یک پستان سرطان تشخیص داده شده‌اند ممکن است ترجیح دهند برای جلوگیری از دومین مورد سرطان سینه، سینه سالم دیگر را نیز خارج کنند.

برداشتن سینه نمی‌تواند به طور کامل از سرطان سینه جلوگیری کند، زیرا حتی دقیق‌­ترین جراح نیز چند سلول پستان را جا می­‌گذارد. سلول­‌های باقی مانده می‌توانند به سلول­‌های سرطانی تبدیل شوند.

آیا یائسگی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می ­دهد؟

خود یائسگی با خطر ابتلا به سرطان همراه نیست. با این حال، احتمال بسیاری از سرطان­‌ها، از جمله سرطان سینه، با افزایش سن بالا می رود. همچنین، برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان علائم یائسگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش دهد.

برنامه پیشگیری از سرطان پستان توسط دکترعلی حجت چگونه انجام می شود؟

اول از همه، یک معاینه فیزیکی توسط دکتر حجت فوق تخصص جراحی پستان و فوق تخصص سرطان پستان برای افرادی که برای ارزیابی خطر سرطان پستان به مطب مراجعه می‌کنند، انجام می‌شود و تمام پارامترهای مربوط به خطر ابتلا به سرطان پستان در فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. سپس بیماران برای معاینات رادیولوژیک لازم به متخصص رادیولوژی در زمینه بیماری‌های پستان هدایت می‌شوند. با توجه به شکایت بیمار می­‌توان در صورت لزوم آزمایش خون نیز انجام داد. پس از نتایج رادیولوژی، در صورت لزوم، بیمار به معاینات بیشتر هدایت می‌شود و در صورت عدم نیاز به معاینه بیشتر، درمان لازم ترتیب داده می‌شود.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع