هر آنچه باید در مورد سرطان سینه باید بدانید

هر آن چیزی که باید در مورد سرطان سینه بدانید

سرطان سینه (Breast Cancerیکی از شایع‌ترین سرطان‌ها می‌باشد که در صورت تشخیص سریع، شانس درمان موفقیت آمیز بیمار بسیار زیاد می‌شود. سرطان سینه از یک سلول آغاز می‌شود. سلول‌ها که کوچکترین اجزای ساختمانی موجود زنده در بدن هستند در محدوده قوانین مشخص رشد می‌کنند اما سلول‌های سرطانی بسیار سریعتر از بقیه سلول‌های سالم رشد می‌کنند و تا جایی رشد می‌کنند که سلول‌های سالم را هم نیز تخریب می‌کنند و این سلول‌های سرطانی رشد خود را نمی‌توانند قطع کنند. این وضعیت می‌تواند ارثی باشد یا عوامل دیگر در ایجاد بی نظمی سلول‌ها تاثیر بگذارند.
اگرعلائم سرطان سینه نادیده گرفته شوند می‌تواند خطرناک باشد و باعث متاستاز (انتقال به بخش‌های دیگر بدن) شود. به همین دلیل در صورت مشاهده علائم باید آنها را جدی گرفت. از هر هفت زن یک نفر در طول عمر به سرطان پستان مبتلا می‌شود.

از عوامل ایجادکننده بیماری سرطان سینه می‌توان به پیشینه ی خانوادگی، افزایش سن (بالای ۳۵ سال)، شروع قاعدگی پیش از ۱۲ سالگی، شروع یائسگی زودهنگام یا دیرهنگام، چاقی مفرط، عدم حاملگی و… اشاره کرد. دلیل پیدایش سرطان سینه در زنان می­تواند در افزایش سن باروری و سن آن ها هم نهفته باشد. زنانی که در سنین بالا یائسه شده­اند یا در سنین کم عادت ماهیانه شان شروع شده است و همینطور زنانی که دیر اقدام به بارداری می­کنند و برای مدتی طولانی از روش­های کنترل بارداری و قرص­های ضدبارداری استفاده می­کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند.

سرطان سینه چبست | سرطان پستان

0 تا 100 سرطان پستان

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه یک بیماری است که در نتیجه تومور ایجاد می­‌شود که به دلیل تغییر و تکثیر کنترل نشده یکی از گروه­‌های سلولی تشکیل دهنده بافت پستان ایجاد می­‌شود.

بافت سرطانی ابتدا به اطراف خود و سپس به غدد لنفاوی نزدیک سینه گسترش می‌­یابد. در بیمارانی که سرطان پستان به موقع تشخیص داده نمی‌شود و درمان نمی‌شوند، سرطان به سایر اندام‌ها گسترش می‌یابد و به مرحله غیرقابل درمان می‌رود.

همانطور که سرطان یک بیماری واحد نیست، سرطان سینه نیز یک بیماری واحد نیست و انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد که در ادامه به طور مفصل به بررسی آنها می‌­پردازیم. سرطان سینه می‌­تواند در قسمت‌­های مختلف سینه شروع شود.

آناتومی سینه چیست؟

برای درک سرطان سینه، به اشتراک گذاشتن برخی اطلاعات اولیه در مورد ساختار طبیعی سینه مفید خواهد بود. پستان یک زن شامل قسمت­‌های زیر می‌باشد:

  • لوب‌­ها و لوبول‌­ها (غدد تولید کننده شیر)،
  • مجاری شیر (مجاری کوچکی که شیر را به نوک سینه، مجرای سینه می‌رسانند).
  • استروما از چربی و بافت همبند اطراف مجاری شیر، لوبول­‌ها، رگ­های خونی و عروق لنفاوی تشکیل شده است.

بیشتر سرطان‌های سینه در سلول‌های مجاری شیر شروع می‌شوند. برخی در لوبول­‌ها و تعداد بسیار کمی از سرطان­‌های سینه در سایر بافت­‌ها رخ می­‌دهند.

مشاوره سرطان سینه

سرطان سینه و سیستم لنفاوی سینه

از آنجایی که یکی از راه­‌های گسترش سرطان سینه، سیستم لنفاوی است، درک ساختار کلی آن مهم است. این سیستم دارای بخش­‌های مختلفی است. غدد لنفاوی لوبیا شکل سلول­‌های کوچک سیستم ایمنی هستند که به عروق لنفاوی متصل هستند. رگ‌های لنفاوی مانند رگ‌های کوچکی هستند با این تفاوت که مایع شفاف (به جای خون) به نام لنف را از سینه حمل می‌کنند و حاوی مایع بافت لنفاوی، مواد زائد و سلول­‌های سیستم ایمنی هستند.

سلول­‌های سرطانی سینه ممکن است وارد عروق لنفاوی شده و در غدد لنفاوی شروع به رشد کنند. بیشتر رگ‌های لنفاوی پستان به غدد لنفاوی زیر بغل متصل می‌شوند، در حالی که برخی از رگ‌های لنفاوی به قفسه سینه (غدد لنفاوی پستانی داخلی) و بالا یا زیر استخوان ترقوه متصل می‌شوند. اگر سلول­‌های سرطانی به غدد لنفاوی گسترش یافته باشند، به احتمال زیاد این سلول­‌ها از طریق جریان خون به سایر قسمت­‌های بدن گسترش یافته ­اند. هر چه سرطان سینه در غدد لنفاوی بیشتر باشد، بیشتر به سایر اندام­‌ها سرایت کرده است. بنابراین، وجود یک یا چند غدد لنفاوی سرطانی بر برنامه درمانی تأثیر می­‌گذارد. با این حال، همه زنان مبتلا به سلول­‌های سرطانی در غدد لنفاوی خود متاستاز ایجاد نمی‌­کنند. در برخی از زنان، هیچ سلول سرطانی در غدد لنفاوی وجود ندارد، اما متاستازها دیرتر ایجاد می‌شوند.

اهمیت تشخیص به موقع سرطان سینه 

گرچه سرطان سینه به طور معمول هیچ نشانه‌ای در مراحل اولیه ایجاد نمی‌کند، کشف به موقع می‌تواند وضعیت فرد مبتلا به سرطان سینه را از قربانی به نجات‌یافته تغییر بدهد. در جوامعی که زنان معاینات شخصی ماهیانه‌ی سینه‌ها را جدی می‌گیرند و در مواجهه با علائم وقت را برای ملاقات با پزشک هدر نمی‌دهند سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود که این موضوع کار درمان را آسان‌تر می‌کند.

 علائم سرطان سینه

پیشگیری از سرطان سینه

ورزش (تحقیقات نشان داده فعالیت‌های فیزیکی و انجام روزانه نیم تا یک ساعت ورزش می‌تواند خطر ابتلا را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.زیرا ورزش میزان هورمون‌های استروژن و تستوسترون را در خون متعادل می کند).

مصرف لبنیات (لبنیات غنی از کلسیم می‌باشد که تحقیقات نشان داده استفاده از کلسیم در پیشگیری از سرطان نقش دارد).

مصرف میوه (میوه‌ها به دلیل داشتن فیبر و آنتی اکسیدان نقش به سزایی در کاهش ایجاد سرطان دارند.آنتی اکسیدان‌ها با جلوگیری از واکنش‌های اکسیداسیونی و جلوگیری از آزاد شدن رادیکال آزاد از ایجاد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند. از آنتی اکسیدان‌ها می‌توان به ویتامین E، A، C  و سلنیوم اشاره کرد که  در میوه جات وجود دارند. فیبر علاوه بر پیشگیری از سرطان در متعادل نگه داشتن وزن بدن نیز نقش موثری داند).

بچه دار شدن (طبق گفته محققان زنانی که بچه دار می شوند سرطان در آنها کمتر بروز می‌کند).

شیردهی (شیردهی سالهاست مورد توجه محققان آنکولوژیست قرار گرفته و به نظر می رسد شیردهی با مکانیسم های خاصی مانع بروزسرطان می شود و هرچه تعداد دفعات و مدت شیردهی بیشتر باشد میزان ابتلا کمتر است).

رژیم غذایی کم چرب (مصرف غذاهای پرچرب و دسرهای پرچرب و پرکالری می‌توانند زمینه ساز ایجاد سرطان باشند و بهتر است خانم‌ها در برنامه غذایی خود از غذاهای بدون کلسترول و کم چرب مثل سویا استفاده کنند. سویا می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت‌های پرچرب باشد).

علائم سرطان سینه

اغلب، در مرحله اولیه، تومور در غده پستانی به هیچ وجه خود را نشان نمی‌­دهد، اما در بیشتر موارد، سرطان را می‌­توان در مراحل اولیه تشخیص داد. حدود 70 درصد از تمام تومورهای سینه توسط خود زنان یافت می­‌شود، بنابراین معاینه صحیح غدد پستانی از اهمیت بالایی برخوردار است. زمان مناسب برای انجام معاینه 5-7 روز پس از پایان قاعدگی است.

علائم سرطان سینه زنان در مراحل ابتدایی 

تغییر شکل در نوک سینه؛
دردی که تا بعد از عادت ماهانه‌ی بعدی از بین نرفته باشد؛
توده‌ی تازه‌ای که تا بعد از عادت ماهانه‌ی بعدی از بین نرود؛
ترشحات شفاف، قرمز، قهوه‌ای یا زرد از نوک یکی از سینه‌ها؛
قرمزی، تورم، خارش پوست، حساسیت در پوست یا جوش که دلیلی برایش وجود ندارد؛
تورم یا توده در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازو‌ها؛
توده‌ی سفت با گوشه‌های نامنظم احتمالی بیشتری دارد که توده‌ای سرطانی باشد. 

علائم سرطان سینه در مراحل بعدی

  •  تورفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل؛
  • بزرگ شدن یکی از سینه‌ها؛
  • فرورفتگی در سطح سینه‌ها؛
  • توده‌ای قدیمی که بزرگ‌تر شده است؛
  • بافت پوست به شکل پوست پرتقال درآمده باشد؛
  • کاهش وزن بی‌دلیل؛
  • بزرگ شدن توده‌های غدد لنفی زیربغل؛
  • رگ قابل دیدن روی سینه‌. 

داشتن یک یا تعداد بیشتر از این علائم به معنی این نیست که به سرطان سینه مبتلا هستید. برای مثال ترشح از نوک سینه می‌تواند ناشی از عفونت باشد. اگر هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید برای معاینه به پزشک‌ تان مراجعه کنید.

انواع سرطان سینه

•    سرطان مجرایی

در این نوع سرطان سینه سلول های سرطانی فقط داخل مجرای سینه رشد می کنند. با لمس سینه خود اگر احساس کردید که توده ای در سینه وجود دارد و یا از نوک سینه مایعی غیر از شیر خارج شد حتما به پزشک مراجعه کنید. ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که مبتلا به سرطان سینه می شوند از این نوع می باشند.

•    سرطان لوبولی

با جمع شدن شیر مادر دراین لوبول ها و ایجاد توده سفت و تورم، تغییر در ظاهر سینه جزء علائم این سرطان می‌باشد و تشخیص این نوع سرطان از طریق نمونه برداری از بافت سینه می باشد.

•    سرطان التهابی

 در این نوع از سرطان سینه ظاهر سینه ملتهب می‌شود بصورتی که موجب قرمزی و ورم سینه می‌شود.

سرطان پستان

مراحلی که در سرطان سینه با آن مواجه می شوید

بر اساس نتایج آسیب شناسی و نتایج مربوط به آزمایشات خون و اسکن های تصویری مرحله سرطان سینه تعیین می شود.اگر وجود سرطان سینه بعد از آزمایشات و ماموگرافی و سونوگرافی تایید شد، تعیین میزان پیشرفت آن ابتدا بسیار مهم است.سرطان پستان مراحل متفاوتی دارد که در کل شامل مراحل ۰ تا ۴ می باشد و تعیین مرحله آن توسط پزشک و با نمونه برداری و ازمایشاتی چون ماستكتومي و لامپكتومي (برداشتن بخشي از پستان) و نمونه برداری از غدد لنفاوی زیر بغل صورت می‌گیرد.

سرطان سینه مرحله صفر

این دوره را دوره پیش از سرطان نیز می‌نامند که اولین مرحله سرطان سینه به شمار می آید و معمول ترین آن نیز رشد سلولی غیرطبیعی در کانال‌های شیری سینه است. این مرحله از سرطان سینه تهاجمی نبوده و به دیگر بافت‌های سینه سرایت نخواهد کرد اما می‌تواند در صورت درمان نشدن در آینده به دیگر نقاط سینه سرایت نماید. در این نوع از سرطان، سلول‌های سرطانی هنوز به غدد لنفاوی و دیگر ارگان‌های بدن نیز سرایت نکرده اند. این نوع از سرطان معمولاً تنها با جراحی یا پرتو درمانی مداوا خواهند شد.

مرحله ی اول سرطان سینه

سرطان سینه مرحله ۱ تهاجمی است بدین معنی که سلول‌های سرطانی وارد بافت‌های سالم سینه شده اند. در نوع ۱ امعمولاً تومور کمتر از دو سانتیمتر طول خواهد داشت. سرطان در این نوع به بیرون از سینه سرایت نکرده و هیچ غده لنفاوی درگیر نشده است. در مرحله ۱ نیز هیچ توموری وجود ندارد یا طول آن کمتر از ۲ سانتیمتر است و رشته های نازکی از سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی یافت می‌شوند. در سرطان سینه مرحله ۱ معمولاً از روش لوپکتومی برای حفظ سینه و بدنبال آن پرتودرمانی استفاده می‌شود. برای تومورهای بزرگ تر از یک سانتیمتر نیز ممکن است شیمی درمانی در نظر گرفته شود. روش تکه برداری معمولاً برای تشخیص سرطان در غدد لنفاوی نزدیک سینه تجویز خواهد شد.

مشاوره سرطان پستان

مرحله دوم سرطان سینه

در سرطان سینه مرحله ۲، سرطان رشد کرده اما هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. این مرحله خود دارای دو دسته بندی است. در مرحله ۲ یکی از موارد زیر وجود دارد

هیچ توموری وجود نداشته و کمتر از ۴ غده لنفاوی مبتلا به سرطان در زیر بازو
توموری کوچک (کوچک تر از ۲ سانتیمتر) و سرطان در کمتر از ۴ غده لنفاوی زیر بازو
توموری بین ۲ تا ۵ سانیتمتر بدون این که غدد لنفاوی درگیر شده باشند
سرطان سینه مرحله ۲ بی می تواند شامل یکی از مراحل زیر باشد:
توموری به ابعاد ۲ تا ۵ سانتیمتر و رشته های کوچک سلول های سرطانی در غدد لنفاوی
توموری بین ۲ تا ۵ سانتیمتر و سرطان در کمتر از ۴ غده لنفاوی زیر بازو
تومور بزرگ تر از ۵ سانتیمتر و بدون درگیر شدن غذذ لنفاوی
اگر چه سرطان سینه مرحله ۲ از مرحله ۱ بزرگ تر است و می‌تواند شامل درگیر شدن غذذ لنفاوی نیز باشد اما هنوز امکان درمان و بهبودی بسیار بالاست. در این مورد می توان از روش‌های ماستکتومی یا لوپکتومی به علاوه پرتودرمانی و شیمی درمانی استفاده کرد. در صورت موثر بودن پزشک می‌تواند از درمان هورمونی و روش های درمانی هدفمند نیز استفاده نماید. در مواردی نیز غدد لنفاوی تکه برداری شده و یا به طور کلی برداشته خواهند شد. 

سرطان سینه مرحله سوم 

درمان سرطان سینه مرحله ۳ بسیار متنوع است. در برخی از موارد تمام سینه بیمار برداشته می‌شود که به آن ماستکتومی (mastectomy) گفته می‌شود. در مواردی دیگر نیز از روش نجات سینه یا لامپکتومی (lumpectomy) و یا پرتودرمانی و در مواردی نیز شیمی درمانی و برداشتن غده لنفاوی درگیر استفاده می‌شود. برخی بیماران نیز روش‌های هورمون درمانی و درمان سرطان هدفمند را دریافت خواهند کرد. در برخی موارد نیز ابتدا بیمار تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرد تا سایز تومور کاهش پیدا کند و پس از آن ماستکتومی و پرتودرمانی صورت خواهد گرفت.
هورمون درمانی و درمان سرطان هدفمند نیز ممکن است در صورت لزوم و مفید دانسته شدن مورد استفاده قرار گیرند. افرادی که سرطان سینه آن ها در مرحله ۳ قرار دارد معمولاً برای برداشتن دستکم برخی از غدد لنفاوی درگیر در زیر بازو مورد عمل جراحی قرار گرفته و ممکن است برای درمان غدد لنفاوی نزدیک ترقوه و استخوان سینه تحت پرتودرمانی قرار گیرند.
سرطان سینه مرحله ۳ در واقع از موارد پیشرفته سرطان به شمار می آید. در این مرحله سلول های سرطانی خود را به غدد لنفاوی رسانده اند اما هنوز به دیگر ارگان های بدن سرایت نکرده اند. این مرحله خود بر اساس اندازه تومور و میزان درگیر شدن غدد لنفاوی به سه دسته بندی تقسیم می‌شود.
هر یک از موارد زیر می تواند در دسته بندی سرطان سینه نوع ۳ اَی قرار بگیرد

عدم وجود تومور یا وجود تومور با هر اندازه ای و سرطان در ۴ تا ۹ مورد از غدد لنفاوی مجاور
توموری بزرگ تر از ۴ سانتیمتر در طول و رشته های کوچک سلول های سرطان سینه در غدد لنفاوی
توموری بزرگ تر از ۵ سانتیمتر و سرطان در یک تا سه غده لنفاوی در نزدیکی استخوان سینه
سرطان سینه نوع ۳ بی می تواند هر اندازه ای باشد. این نوع از سرطان در دیواره سینه یا پوست سینه رخ می دهد که می تواند با تورم موضع همراه باشد. این نوع نیز تا ۹ غذه لنفاوی مجاور را نیز درگیر خود خواهد کرد. سرطان سینه نوع ۳ سی می تواند توموری در هر اندازه باشد و یا اصلی توموری وجود نداشته باشد. این نوع مواردی که سرطان به ۱۰ یا تعداد بیشتری از غذذ لنفاوی نزدیک بازو و ترقوه سرایت کرده باشد را نیز در بر نمی گیرد.

سرطان سینه مرحله ۴

در مرحله ۴ سرطان سینه، سرطان سینه به نقاط دیگر بدن راه پیدا کرده و به اصطلاح متاستاز کرده است که از این مناطق می توان به استخوان ها، کبد، مغز و ریه ها اشاره کرد. این مرحله را سرطان سینه متازتاتیک می نامند و اگر چه معمولاض غیر قابل درمان انگاشته می شود اما روش های درمانی جدید به بیمار کمک می کنند که چند سال بیشتر زنده بمانند حتی در حالی که بیماری آن ها وارد مراحل پیشرفته ای شده است. اصلی ترین روش درمانی که در واقع تنها به تاخیر انداختن مرگ است استفاده از داروهاست و در برخی موارد نیز شیمی درمانی توصیه می‌شود.

در زنانی که سرطان سینه آن ها با استفاده از هورمون های زنانه تغذیه می‌شود از روش های هورمون درمانی مانند استفاده از تاموکسیفن یا بازدارنده‌های آروماتاز برای جلوگیری از رشد سرطان استفاده می‌شود. داروهایی که ویژگی‌های خاص سلول های سرطانی را نشانه می‌گیرند و در روش موسوم به درمان هدف دار به کار برده می‌شوند می‌توانند اثرات آنزیم ها و پروتئین‌هایی که باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند را کاهش دهند. در مواردی کمتر نیز از جراحی و پرتودرمانی برای کاهش نشانه ها و عوارض استفاده می‌شود که اثرات سرطان سینه مانند درد شدید را کاهش می دهند.

تشخیص سرطان سینه

سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه

شروع سرطان سینه با سایر انواع سرطان متفاوت است. این بیماری که در مراحل اولیه علائم زیادی ایجاد نمی­کند، تشخیص زودهنگام را دشوار می­کند. از آنجایی که این بیماری تا مراحل پیشرفته علائم واضحی از خود نشان نمی­دهد، برای تشخیص بیماری در مراحل اولیه، لازم است زنان به طور منظم غربالگری پستان را انجام دهند. این اسکن­‌ها باید با معاینه فیزیکی (توسط پزشکان مجرب در پستان) سونوگرافی پستان در زنان زیر 40 سال و معاینه فیزیکی سونوگرافی و ماموگرافی در زنان بالای 40 سال انجام شود. در سنین 40 تا 50 سالگی انجام ماموگرافی هر 2 سال یکبار و برای افراد بالای 50 سال سالانه توصیه می­‌شود. افزودن روش تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MR) به روش‌های تشخیصی در ساختارهای پستانی با سینه متراکم و سفتی منتشر، تشخیص را آسان‌تر می‌کند. کمپین های آگاهی رسانی درباره سرطان پستان نیز بر توسعه آگاهی در مورد این بیماری و اهمیت تشخیص زودهنگام تاکید دارند.

خودآزمایی سرطان سینه

معاینه سرطان پستان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در مراحل اولیه علائم واضحی وجود ندارد. تشخیص زودهنگام سرطان سینه بیشتر در نتیجه معاینات انجام شده توسط خود بیماران امکان پذیر است. کنترل سرطان سینه که خود بیماران انجام می دهند، ناحیه سینه و زیر بغل را پوشش می­دهد. به طور کلی این بررسی­ ها که باید ماهی یک بار توسط خانم ­های بالای 20 سال انجام شود، زود تشخیص داده می­‌شود.

این کنترل­ها باید 5-4 روز پس از پایان دوره قاعدگی که اثر هورمون ها کمتر از حد طبیعی است انجام شود. معاینه سینه را می­توان در مقابل آینه، زیر دوش یا در حالت درازکش انجام داد. در مقابل آینه در محیطی با نور کافی لازم است اطراف و زیر سینه ها، نوک سینه ها و زیر بغل ها را با دست و به صورت چشمی و با بالاتنه برهنه بررسی کرد.

اول از همه، هر گونه ناهنجاری در اندازه، تقارن و رنگ سینه­ ها جلوی آینه. افتادگی نوک پستان؛ پوست سینه باید از زوایای مختلف بررسی شود تا مشخص شود که آیا قرمزی وجود دارد یا خیر. سپس همان مشاهده را باید با بازوهای بالا رفته انجام داد. در این مرحله باید توجه داشت که آیا تورم به خصوص زیر بغل وجود دارد یا خیر. در معاینه دستی که می­تواند به صورت درازکش یا ایستاده انجام شود، بررسی می­شود که آیا توده زیر سینه، نوک سینه و زیر بغل وجود دارد یا خیر.

در لمس ایستاده باید از دست چپ برای سینه راست و از دست راست برای سینه چپ استفاده شود. دور سینه و زیر بغل باید با انجام حرکات دایره ای با انگشت اشاره، وسط و حلقه و کمی افزایش فشار بررسی شود. در لمس انجام شده در وضعیت خوابیده به پشت، بازوی راست باید بالای سر برای کنترل سینه راست و بازوی چپ برای کنترل سینه چپ قرار گیرد. در این مرحله لازم است یک حوله یا بالش زیر شانه­ ها برای معاینه گذاشته شود. درست مانند ایستادن باید با حرکات دایره ای بررسی شود که آیا توده ای در اطراف سینه و زیر بغل وجود دارد یا خیر.

در عین حال، نوک پستان باید برای بررسی ترشح یا خونریزی فشرده شود. در صورت مشاهده توده یا توده در حین انجام این حرکات، مراجعه به مراکز درمانی ضروری است.

تشخیص زودهنگام سرطان سینه

معایناتی معمول در مواجه با علائم سرطان سینه

معاینه‌ی فیزیکی (پزشک سینه‌‌ها و پوست آن را معاینه می‌کند و به دنبال وجود مشکل یا ترشح در نوک سینه‌ها می‌گردد. او ممکن است سینه‌ها و زیربغل را در جست‌وجوی توده لمس کند).

پزشک همچنین درباره‌ی سابقه‌ی پزشکی مانند داروهایی که مصرف می‌کنید و سابقه‌ی خانوادگی بیماری در بستگان درجه اول‌تان از شما سؤال می‌پرسد. زیرا گاهی سرطان سینه به ژن‌ها مرتبط هستند، اهمیت دارد که پزشک‌تان را درباره‌ی وجود سابقه‌ی ابتلا به این سرطان در خانواده مطلع کنید. پزشک شما همچنین درباره‌ی علائم و اینکه چه زمانی اولین بار با آن مواجه شده‌اید سؤال می‌کند.

تست ­های تصویربرداری

از این موارد برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سینه استفاده می‌­شود.

  • سونوگرافی:  این آزمایش از امواج صوتی برای مشاهده تصویری از بافت پستان را برای پزشک فراهم کند.
  • ماموگرافی: در این روش اشعه ایکس دید بهتری ازتوده‌ خوش‌خیم است یا بدخیم و سایر مشکلات ارائه می­دهد. 
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی د :(MRI)  در این روش برای اسکن بدن از یک میدان مغناطیسی متصل به کامپیوتر، یک آهنربا، برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل سینه استفاده می­کنند.MRI یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی است که برای بررسی بافت سینه می‌توان از آن بهره برد.

بیوپسی

برای این آزمایش، بافت یا مایعات را از سینه می­‌گیرند. برای بررسی اینکه آیا سلول­‌های سرطانی وجود دارند، آنها را زیر میکروسکوپ بررسی می­‌کنند و اگر سلول­های سرطانی وجود داشته باشند، از چه نوعی هستند.

رویه­‌ی رایج عبارتند از:

آسپیراسیون با سوزن ظریف:  این برای تومورهایی است که دسترسی به آنها آسان است یا کیست­هایی که ممکن است با مایع پر شوند.

بیوپسی با سوزن مغزی: (Core) Tru-cut (Core)   در این نوع از سوزن تلسکوپی بزرگتر برای برداشتن یک تکه بافت استفاده می‌­شود.

بیوپسی جراحی باز: با مداخله جراحی، کل تومور به همراه بافت سینه مجاور برداشته می­شود.

بیوپسی غدد لنفاوی: بیوپسی  با سوزن یا برداشتن برخی از غدد لنفاوی زیر بغل برای مشاهده اینکه آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر.

بیوپسی با هدایت تصویر:  برای هدایت سوزن بیوپسی از تصویربرداری استفاده می‌­شود.

آیا سرطان سینه ارثی است؟

رابطه خانوادگی با سرطان سینه

خطر ابتلا به سرطان سینه در فردی که قبلاً در یکی از اعضای زن خانواده سرطان سینه داشته است، بالا است. ابتلا به سرطان سینه در بستگان درجه یک (مادر، خواهر یا دختر) این خطر را دو برابر می­کند. وقوع در  بستگان درجه  یک خطر را سه برابر می­کند. اگرچه میزان دقیق خطر مشخص نیست، سرطان سینه که در پدر یا برادر خانواده مشاهده می­شود، خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان نیز افزایش می­دهد. با این حال، وقتی به طور کلی ارزیابی شود، میزان زنان مبتلا به سرطان پستان مبتلا به این بیماری در خانواده کمتر از 15٪ است. این بدان معناست که بیش از 85 درصد از زنان مبتلا به سرطان سینه این بیماری را از خانواده خود به ارث نمی­برند.

اهمیت سابقه شخصی در سرطان سینه

اگر سرطان در یک پستان تشخیص داده شود، میزان یافتن سرطان در سینه دیگر یا در قسمت دیگری از همان پستان 3-4 برابر است. این با عود سرطان اولیه متفاوت است.

رابطه سرطان سینه با نژاد و قومیت

زنان سفیدپوست کمی بیشتر از زنان آفریقایی آمریکایی در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. با این حال، زنان آفریقایی آمریکایی مبتلا به سرطان سینه در معرض خطر بیشتری برای بقا هستند. با این حال، زنان زیر 45 سال که به این بیماری مبتلا هستند، عمدتا آفریقایی آمریکایی هستند. علاوه بر این، زنان آسیایی و اسپانیایی (اسپانیایی تبار) کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و بقا هستند.

بافت سینه متراکم و سرطان سینه

سینه از بافت چربی، بافت فیبری و بافت غده تشکیل شده است. بافت متراکم پستان (در ماموگرافی) به معنای بافت غده ای و فیبری بیشتر و بافت چربی کمتر است و به آن سینه متراکم می گویند. خانم هایی که سینه های متراکم دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. متأسفانه، بافت متراکم سینه ممکن است در ماموگرافی نیز دقیق نباشد. به همین دلیل، زنانی که سینه های متراکم دارند باید با پزشک خود در مورد نحوه پیگیری صحبت کنند. عواملی مانند سن، وضعیت یائسگی، استفاده از داروها (مانند هورمون درمانی یائسگی)، بارداری و ژنتیک بر تراکم سینه تأثیر می گذارند.

رابطه سرطان سینه و قاعدگی

زنانی که قاعدگی زودرس (قبل از 12 سالگی)، سیکل های قاعدگی بیشتر و/یا یائسگی (بعد از سن 55 سالگی) دارند، کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هورمون های استروژن و پروژسترون ممکن است یکی از دلایل افزایش خطر باشد.

چه کسانی گروه های پرخطر در سرطان سینه را تشکیل می دهند؟

کسانی که ضایعه‌ای دارند که می‌توان آن‌ها را پیش‌ساز سرطان در نظر گرفت، کسانی که قبلا سرطان در یکی از سینه‌های خود ایجاد کرده‌اند، کسانی که استعداد ژنتیکی دارند، کسانی که در خانواده یا نزدیکان خود به سرطان سینه مبتلا شده‌اند، کسانی که طولانی مدت از آن استفاده می‌کنند. قرص های ضدبارداری ترم، کسانی که در یائسگی طولانی مدت و با دوز بالا استروژن درمانی مصرف می کنند، کسانی که در معرض تشعشع هستند، کسانی که قاعدگی زودرس و دیررس دارند، کسانی که یائسه شده اند، هرگز زایمان نکرده اند یا قبلا اولین تولد آنها بعد از 30 سالگی و کسانی که غذاهای چرب می خورند گروه های پرخطر اصلی را تشکیل می دهند.

مراحل بیماری پستان

سرطان سینه چگونه درمان می شود؟

بسته به مرحله بیماری، ویژگی های بیمار و سلامت عمومی، گزینه های درمانی ممکن است شامل یک یا چند مورد باشد: جراحی، پرتودرمانی، هورمون درمانی، شیمی درمانی یا درمان هدفمند

درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه می تواند به روش‌های موضعی و عمومی صورت گیرد.از درمان های موضعی می توان به جراحی و پرتو درمانی اشاره کرد. و از درمان های عمومی می توان به هورمون درمانی، شیمی درمانی، درمان بیولوژیک اشاره کرد. در برخی موارد نیز از هردو روش استفاده می شود.از رایج ترین شیوه های درمان جراحی می باشد که در آن یا توده سرطانی یا کل بافت پستان برداشته می شود.

در روش پرتو درمانی (رادیو تراپی) از امواج پرانرژی برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود. این روش معمولا می تواند قبل یا بعد از عمل جراحی صورت گیرد. همچنین وقتی توده بزرگ باشد و با عمل جراحی قابل برداشت نباشد از پرتو درمانی استفاده می شود.

در روش شیمی درمانی از داروهای ضدسرطان استفاده می شود که معمولا به صورت ترکیبی از چند دارو استفاده می شود.این داروها به حالت تزریقی یا خوراکی استفاده می شوند که در هردو ماده شیمیایی به جریان خون وارد و به کل بدن می رود.

درهورمون درمانی معمولا از دو هورمون استروژن و پروژسترون استفاده می شود که این دو نمی گذارند سلولهای سرطانی هورمون مورد نیازشان را دریافت کنند و از بین می روند.

درمان بیولوژیک به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با توده سرطانی کمک می کند. به این صورت که معمولا از ماده هرسپتین (Herception) که نوعی پادتن است و در آزمایشگاه ساخته می شود، استفاده می شود و به ورید تزریق می شود. این روش یا به تنهایی یا همراه شیمی درمانی صورت می گیرد. 

چگونه می­توان از خود در مقابل سرطان سینه محافظت کرد؟

روش هایی برای پیشگیری از سرطان سینه تا حد امکان وجود دارد.

  • پرهیز از مواد سرطان زا مانند سیگار و الکل
  • تغذیه سالم و ورزش منظم
  • مراقبت برای حفظ وزن ایده آل
  • شیردهی در 6 ماه اول برای افرادی که بچه دارند
  • بچه دار نشدن خیلی دیر
  • توجه به مصرف داروهای هورمونی

ترمیم سینه بعد از سرطان پستان

عوامل غیر مرتبط با سرطان سینه

این موارد بر خطر ابتلا به سرطان سینه تأثیری ندارند:

  • استفاده از ضد تعریق 
  • پوشیدن سوتین زیر سیمی
  • سقط جنین یا سقط جنین
  • داشتن تغییرات فیبروکیستیک سینه (بافت سینه متراکم با کیست های خوش خیم)
  • حاملگی چند قلو
  • قهوه و کافئین
  • استفاده از رنگ مو

ترمیم سینه بعد از سرطان سینه

در برخی موارد که به دلیل بزرگ بودن توده یا خصوصیات و نحوه‌ی رشد آن نمی توان سینه را نگه داشت برداشتن سینه لازم می باشد و این عمل باعث ناراحتی خانم ها خواهد شد .با پیشرفت علم پزشکی و جراحی زیبایی می توان این نکته را بیان نمود که می توان بعد از جراحی برداشتن توده های سرطانی از سینه می توان بافت سینه را ترمیم کرد و البته این اقدام از طریق پروتز های سینه میسر خواهد شد.

 بیشتر بدانید: جراحی بالا کشیدن سینه

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع