آشنایی با انواع ورزش در پیشگیری از بروز سرطان سینه

امروز سرطان سينه يکي از رایج ترین انواع سرطان ها در ميان زنان است و ساليانه زنان بسیاری دامنگیر این بیماری می شوند .ژنتیک، سبک زندگی، چاقی، عوامل محیطی در بروز سرطان سینه دخالت دارند. انجام ورزش در پیشگیری از بروز سرطان سینه بسیار مفید شناخته شده است. تغذیه ی سالم و در کنار آن ورزش خطر ابتلاء به سرطان سینه را به حداقل رسانده است. با ورزش کردن هم استرس را از خود دور نگه می دارید و هم اینکه می توانید خواب راحتی داشته باشید. در واقع، برپایه آنالیز و بررسی‌های صورت گرفته، ورزش بیشترین تأثیر را در میان همه عوامل مرتبط با سبک زندگی در کاهش ریسک عود سرطان سینه و مرگ ناشی از سرطان سینه در پی دارد.

سرطان سینه | بازسازی سینه بعد از سرطان

ارتباط چاقی و سرطان سینه

کم تحرکی و چاقی در زنان خطر ابتلا به سرطان سینه را در آنها افزایش داده است. علت افزایش سرطان سینه در زنان با وزن بالا ارتباط بین چربی زیاد و عدم تعادل هورمون‌ها در بدن است. تحقیقات نشان داده است که سلول‌های چربی، هورمون‌های مشابه استروژن آزاد می‌کنند که خطر سرطان‌هایی مثل سرطان پستان را افزایش می‌دهند. بهتر است با داشتن تحرک و ورزش منظم وزن خود را پایین نگه دارید.

طبق نظریه های متخصصین با افزایش هورمون استروژن احتمال بروز سرطان سینه بیشتر است، این در حالی است که افزایش وزن و چاقی نیز سبب افزایش مقدار هورمون استروژن نیز می شود. ازینرو طبق بررسی ها افرادی که از لحاظ بدنی فعال هستند خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها کمتر است.

 

تاثیرات ورزش در پیشگیری از بروز سرطان سینه

ورزش در پیشگیری از بروز سرطان سینه موثر شناخته شده است، در واقع راهی ساده و بدون درد سر برای رهایی از خطر ابتلا به بیماری سرطان سینه می باشد.

تحقیقات نشان داده است زنان مبتلا به سرطان سینه، اگر به طور مرتب و منظم ورزش کنند، ضمن اینکه روحیه ی آنها تقویت می شود و اندام مناسبی خواهند داشت در مقابل اعتماد به نفس بیشتری نیز در برابر بیماری خود خواهند داشت و پس از درمان بیماری احتمال عود دوباره ی بیماری به حداقل می رسد.

 ورزش‌های هوازی با تغییرات سطح در ترشح هورمون استروژن و متابولیسم بدن، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهند.

در گزارشی آمده است که زنان یائسه ای که ورزش را به طور مرتب ورزش می کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها تا حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

 ورزش‌های هوازی ضمن بالا بردن آمادگی جسمانی موجب تنظیم ترشح استروژن شده و از سرطان پستان جلوگیری می‌کنند. ورزش کردن باعث کاهش استروژن در بدن می گردد و امکان ابتلا به سرطان پستان را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می­دهد.

سرطان سینه

 

هدف انجام ورزش‌های سنگین و سخت نیست. حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌­روی در طول روز، ‌خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان بالای ۵۰ سال را کاهش می‌دهد. به بیان دیگر تبدیل فعالیت بدنی به عنوان کار روزانه، به صورت منظم به زندگی بهتر و سالم‌تر کمک می‌کند و از پیشرفت سرطان‌های مختلف جلوگیری می کند.

به جاي استفاده از آسانسور، از پله‌ها بالا بروید. اگر روال کاریتان طوری است که مجبور هستید مدام پشت میز بنشینید، گاهی اوقات از جای خود برخیزید، کمی قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید. می‌توانید با بلند کردن اجسامی نظیر بطری و قوطی یا کار منزل به تقویت عضلات خود بپردازید.

طبق پژوهشی از بنیاد سلامت زنان، زنانی که در هفته بین یک ساعت و ربع تا دو ساعت و نیم پیاده‌روی سریع دارند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها تا ۱۸ درصد کمتر است. انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می‌دهد برای آنکه از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کنید، در هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط داشته باشید؛ یعنی سی دقیقه در پنج روز هفته، بنابراین تلاش کنید که پیاده‌روی به بخشی از برنامه‌ی روزانه‌ی شما تبدیل شود.

انجام تمرینات یوگا با کشش عضلات و دم و بازدم برای پیشگری از سرطان سینه یا عود مجدد آن بسیار مفید است.

انجام ورزش های هوازی سبک و منظم در فضای آزاد در منطقه ای دور از آلودگی های هوای شهری موجب پیشگیری از سرطان سینه می شود.

اگر به هر علتی فرصت ورزش نکردن ندارید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید، بیشتر پیاده روی کنید، کمتر بنشینید، وزن خود را مرتب کنترل کنید، تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر را به ۲ تا ۳ ساعت در روز محدود کنید و...

 بیشتر بدانید: درد سرطان سینه

 

دکتر علی حجت | جراح سرطان سینه

برچسب ها

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

گزارش

نظرات کاربران

نظر دهید