آشنایی با انواع ورزش در پیشگیری از بروز سرطان سینه

آشنایی با انواع ورزش در پیشگیری از بروز سرطان سینه

امروز سرطان سینه یکی از رایج‌ترین انواع سرطان‌ها در میان زنان است و سالیانه زنان بسیاری دامنگیر این بیماری می‌شوند. ژنتیک، سبک زندگی، چاقی و عوامل محیطی در بروز سرطان سینه دخالت دارند. انجام ورزش در پیشگیری از بروز سرطان سینه بسیار مفید است. تغذیه‌ی سالم و در کنار آن ورزش خطر ابتلاء به سرطان سینه را به حداقل  می‌رساند. با ورزش کردن هم استرس را از خود دور نگه می‌کنید و هم اینکه می‌توانید خواب راحتی داشته باشید. در واقع، با بررسی‌های صورت گرفته، ورزش بیشترین تأثیر را در میان همه عوامل مرتبط با سبک زندگی در کاهش ریسک عود سرطان سینه و مرگ ناشی از سرطان سینه در پی دارد.

پیشگیری از سرطان سینه با تغذیه سالم

کیست سینه و ورزش | پیشگیری از سرطان سینه

ارتباط چاقی و سرطان سینه

کم تحرکی و چاقی در زنان، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. دلیل افزایش سرطان پستان در بانوان با وزن بالا، ارتباط بین عدم تعادل هورمون‌ها در بدن و چربی زیاد است. تحقیقات نشان داده است که سلول‌های چربی، هورمون‌های مشابه استروژن آزاد می‌کنند که خطر سرطان‌هایی مثل سرطان پستان را افزایش می‌دهند. بهتر است با داشتن تحرک و ورزش منظم وزن خود را پایین نگه دارید.

طبق نظریه‌های متخصصین با افزایش میزان هورمون استروژن در بدن احتمال بروز سرطان سینه بیشتر می‌شود، این در حالی است که افزایش وزن و چاقی سبب افزایش مقدار هورمون استروژن می‌شود. طبق بررسی‌ها افرادی که از لحاظ بدنی فعال هستند خطر ابتلاء به سرطان سینه در آن‌ها کمتر است.

ارتباط چاقی و سرطان سینه

تاثیرات ورزش در پیشگیری از بروز سرطان سینه

ورزش در پیشگیری از بروز سرطان سینه (Exercise to prevent breast cancerموثر شناخته شده است، در واقع ورزش راهی ساده و بدون درد سر برای رهایی از خطر ابتلا به بیماری سرطان سینه می باشد.

تحقیقات نشان داده است زنان مبتلا به سرطان سینه، اگر به طور مرتب و منظم ورزش کنند، ضمن اینکه روحیه ی آنها تقویت می‌شود و اندام مناسبی پیدا می‌کنند در مقابل اعتماد به نفس بیشتری نیز در برابر بیماری خود خواهند داشت و پس از درمان بیماری احتمال عود دوباره ی بیماری به حداقل می رسد.

 ورزش‌های هوازی با تغییرات سطح ترشح هورمون استروژن و متابولیسم بدن، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهند.

در گزارشی آمده است که زنان یائسه ای که به طور مرتب ورزش می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها تا حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

مشاوره سرطان سینه
 

 ورزش‌های هوازی ضمن بالا بردن آمادگی جسمانی موجب تنظیم ترشح استروژن شده و از سرطان پستان جلوگیری می‌کنند. ورزش کردن باعث کاهش استروژن در بدن می گردد و امکان ابتلا به سرطان پستان را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می­دهد.

هدف انجام ورزش‌، فعالیت‌های ورزشی سنگین و سخت نیست. حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌­روی در طول روز، ‌خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان بالای ۵۰ سال را کاهش می‌دهد. به بیان دیگر تبدیل فعالیت بدنی به عنوان کار روزانه، به صورت منظم به زندگی بهتر و سالم‌تر کمک می‌کند و از پیشرفت سرطان‌های مختلف جلوگیری می کند.

به جاي استفاده از آسانسور، از پله‌ها بالا بروید. اگر روال کاریتان طوری است که مجبور هستید مدام پشت میز بنشینید، گاهی اوقات از جای خود برخیزید، کمی قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید. می‌توانید با بلند کردن اجسامی نظیر بطری و قوطی یا کار منزل به تقویت عضلات خود بپردازید.

طبق پژوهشی از بنیاد سلامت زنان، زنانی که در هفته بین یک ساعت و ربع تا دو ساعت و نیم پیاده‌روی سریع دارند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها تا ۱۸ درصد کمتر است. انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می‌دهد برای آنکه از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کنید، در هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط داشته باشید؛ یعنی سی دقیقه در پنج روز هفته، بنابراین تلاش کنید که پیاده‌روی به بخشی از برنامه‌ی روزانه‌ی شما تبدیل شود.

ورزش برای پیشگیری از سرطان سینه | ورزش و سرطان سینه

انجام تمرینات یوگا با کشش عضلات و دم و بازدم برای پیشگری از سرطان سینه یا عود مجدد آن بسیار مفید است.

انجام ورزش های هوازی سبک و منظم در فضای آزاد در منطقه ای دور از آلودگی‌های هوای شهری موجب پیشگیری از سرطان سینه می شود.

اگر به هر علتی فرصت ورزش نکردن ندارید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید، بیشتر پیاده روی کنید، کمتر بنشینید، وزن خود را مرتب کنترل کنید، تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر را به ۲ تا ۳ ساعت در روز محدود کنید و...

مشاوره سرطان پستان

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصی جراحی پستان

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع