آیا سرطان سینه کشنده است

آیا سرطان سینه کشنده است؟

سرطان پستان (breast cancer) یا سرطان سینه به  نوعی از سرطان گفته می‌شود که از بافت پستان آغاز می‌شود و به دلیل رشد خارج از قاعده سلول‌های غیرطبیعی در پستان رخ می‌دهد. این بیماری هرچه زودتر تشخیص داده‌ شود وفرد اقدام به درمان کند، قاعدتاً درمان آسان‌تر و میزان موفقیت آن درمان بیشتر خواهد بود.

زن بودن، مهم‌ترین عامل احتمال بروز سرطان پستان است. اگرچه مردان نیز به این سرطان مبتلا می‌شوند اما احتمال آن در زنان ببیش از صد برابر است. 

متاسفانه گسترش این بیماری به حدی زیاد است که از هر سه خانم مبتلا به سرطان، یک نفر به سرطان سینه مبتلا هست. و بعد ازسرطان ریه دومین عامل مرگ و میر در بانوان است. مهمترین عاملی که شانس مرگ و میر را در کاهش می دهد. افزایش آگاهی درباره این بیماری است. زیرا این بیماری هر چقدر زودتر تشخیص داده شود، روند درمان بهتر خواهد بود.

انواع تومور سینه 

تومور سینه به دو گروه تومورهای خوش خیم و تومورهای بدخیم تقسیم می‌شود. در هر دو نوع، رشد سلول‌ها سریع و زیاد می‌باشد. البته تومورهای دیگری نیز تحت عنوان تومورهای بینابین وجود دارند که در ابتدا خوش خیم بوده و سپس تبدیل به تومورهای بدخیم می‌شوند.

در تومورهای خوش خیم، روند تکثیر سلول‌ها در مرحله مشخصی متوقف می‌شود، اما در تومورهای بدخیم روند تکثیر بدون وقفه ادامه می یابد و قابل‌ مهار نمی‌باشد و در نهایت تبدیل به سرطان سینه می‌شود که در صورت عدم درمان به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد و در کار آن‌ها اختلال ایجاد کرده و در نهایت با درگیر ساختن اعضای حیاتی بدن می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

انواع تومور سینه | تومور سینه

علائم سرطان سینه | سرطان پستان | علت سرطان سینه 

زمان تشخیص در این نوع سرطان نیز در روند بهبودی و درمان بسیار موثر است. به گونه ای که هرچه این نوع سرطان در مرحله ابتدایی‌تری باشد یعنی گرید 1 و 2 تشخیص داده شود، امکان حفظ عضو، درمان کامل و حفظ طول عمر طبیعی برای فرد بیشتر خواهد بود، اما تشخیص بیماری در گرید 3 و 4 یا مرحله پیشرفته بیماری تنها امکان کنترل سرطان پستان را فراهم می‌کند.

راه های تشخیص سرطان سینه | احتمال مرگ در سرطان سينه

راه‌های تشخیص سرطان سینه

در صورت تشخیص به‌موقع سرطان سینه و درمان زودهنگام آن می‌توان خطر انتشار بیماری و مرگ را کاهش داد. از سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی معاینه ۲ تا ۳ روز بعد از قطع خونریزی ماهیانه یا روز پنجم ماهیانه صورت بگیرد همچنین از سنین ۳۵-۴۰ معاینه توسط جراح و انجام ماموگرافی لازم و ضروری است و از ۴۹ سالگی به بعد هر یک یا دوبار در سال ماموگرافی انجام شود. 

علل سرطان سینه

- سابقه سرطان سینه خانوادگی و یا در خود فرد

- بلوغ زودرس و قاعدگی زودهنگام

- زایمان در سن بالای ۳۵ سال

- نازایی

- چاقی و  رژیم غذایی با مصرف چربی زیاد

- مصرف الکل و دخانیات

- تابش اشعه یونیزان یا تابش یون‌ساز

- یائسگی در سنین بالای ۵۵ سال

- مصرف داروهای هورمونی در دوران یائسگی

- بیماری‌های خوش خیم پستان

- ابتلاء به سایر سرطان‌ها

مشاوره سرطان سینه

سرطان سینه | علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه

  • بروز توده در سینه
  • ترشح یا خونریزی از نوک سینه
  • تغییرات پوست سینه
  • تغییرات نوک سینه
  • تغییر سایز سینه
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل
  • خال روی سینه
  • احساس خستگی مفرط
  • سرفه‌های طولانی، پی‌درپی و گرفتگی صدا
  • عدم توانایی کنترل مثانه
  • بروز کمردرد ناگهانی

به ازای گذشت هر ده سال از عمر، خطر سرطان پستان دو برابر می‌شود. به این علت در چهل تا پنجاه سالگی بیشترین موارد ابتلای آن دیده می‌شود که البته در کشور ما سن شیوع این بیماری به سنین پایین تر نیز گسترش یافته است. شیوع منطقه ای این بیماری نیز در کشورهای مختلف تحت تاثیر عوامل محیطی و ژنتیکی متفاوت است. ابتلا خویشاوندان نزدیک نیز بخصوص اگر قبل از پنجاه سالگی به این بیماری مبتلا شده باشند در انتقال بیماری به نسل بعدی موثر است. همچنین سابقه ابتلای قبلی به سرطان پستان، فرزند نداشتن و شیر ندادن از عواملی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. 

سابقه خانوادگی سرطان سینه

درمان سرطان سینه

با توجه به شدت پیشرفت بیماری سرطان سینه، نتیجه درمان آن متغیر است. در صورتی که بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، قاعدتاً درصد بهبود و درمان این بیماری افزایش خواهد یافت.

جراحی سرطان سینه

پس از تشخیص بیماری سرطان سینه در مراحل اولیه درمان، جراحی همراه با حفظ سینه انجام می‌گیرد، البته در برخی موارد به منظور پیشگیری از انتشار سلول‌های سرطانی برداشتن کامل سینه انجام می‌گیرد. همچنین در افرادی که به صورت وراثتی احتمال ابتلاء به سرطان سینه در آن‌ها بالا است، جهت پیشگیری از انتشار سرطان برداشت کامل سینه انجام می‌شود.

مشاوره سرطان پستان

روش‌های دیگر درمان شامل رادیوتراپی و شیمی درمانی است که با توجه به شرایط بیمار، شدت و یا پیشرفت بیماری، پزشک تشخیص می دهد که کدام روش مناسب تر است.

 بیشتر بدانید: طب سنتی و سرطان سینه

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع