سینه سوم با پستان فرعی

جراحی سینه سوم راه های درمان آن

در بعضی از خانم‌ها توده‌ای به صورت چربی آویزان در ناحیه زیر بغل وجود دارد که اصطلاحاً آن را سینه سوم (polymastia)، سینه فرعی یا سینه اضافه می‌نامند. جراحی سینه سوم بسته به مشکلاتی که برای بیمار ایجاد می‌کند نیازمند جراحی خواهد بود. سینه اضافه می‌تواند دردناک باشد و این نگرانی را به دنبال دارد که ناشی از بزرگ شدن غدد لنفاوی باشد یا اینکه ظاهری ناخوشایند ایجاد کند. سینه سوم گاهی یک طرفه و گاهی دوطرفه است و ممکن است اندازه آن در طرف راست و چپ با هم تفاوت داشته باشد.

جراحی سینه سوم

جراحی سینه سوم | راه های درمان سینه سوم

علت رشد سینه سوم چیست؟

تا زمانی که غدد پستانی فعال نشود، نسج سینه فرعی رشد نمی‌کند و به‌صورت یک غده کوچک چربی زیر بغل هستند که و فرد متوجه حضور آن نمی‌شود. فقط در زمان‌هایی که وزن بالا می رود یا طی دوران بارداری و شیردهی، به دلیل تحریک و بزرگ شدن غدد پستانی، سینه اضافه خود را آشکار می‌سازد. بیشتر برآمدگی‌ها بی ضرر هستند و در اثر رشد غیرطبیعی بافت‌های موجود در این ناحیه بوجود می‌آیند. پستان سوم از نظر سلامتی مانند بافت پستان باید تحت مراقبت‌های معاینه پستان و ماموگرافی قرار بگیرد.

عارضه ی سینه ی سوم می‌تواند ناشی از یک اختلال ساختاری باشد که طی آن نسج پستان که مخروطی شکل است تا ناحیه زیر بغل ادامه داشته باشند و در این ناحیه به شکل یک توده یا تورم نمایان شوند. وجود سینه فرعی در مواردی هم ناشی از یک اختلال تکاملی مادرزادی است که علاوه بر نسج پستان اصلی، نسج پستان در ناحیه زیر بغل هم از دوره جنینی تشکیل شده و باقی مانده باشد. با شروع دوره‌ی بلوغ و رشد پستان و یا در دوران بارداری و شیردهی این نسج فرعی خود را به شکل یک توده یا تورم نمایان شوند. این تورم می تواند با تغییرات دوره عادت ماهانه کم و زیاد شود و همچنین در دورانی مانند حاملگی و شیردهی، نسج پستان دچار افزایش اندازه می‌شود.

علت رشد سینه سوم چیست

تشخیص توده در سینه سوم

سینه سوم دارای اندازه‌های متفاوتی هستند و در تمام خانم ها به یک اندازه نیست. خانم‌های مبتلا لازم است در طی معاینات ماهانه توسط خود ناحیه ی زیر بغل را معاینه کنند و اگر داخل آن توده ای لمس شد به پزشک جهت معاینه‌ی دقیق تر و بررسی مراجعه کنند.

مشاوره سرطان سینه

تشخیص سینه سوم با معاینه قابل تشخیص است، در مواردی هم ممکن است پزشک برای بررسی‌های بیشتر از تست‌های رادیولوژیک مانند سونوگرافی استفاده کند. در صورت تایید تشخیص توده ممکن است نیاز به بررسی بیشتر و از جمله نمونه برداری از توده وجود داشته باشد.

درمان سینه اضافه یا سینه سوم

سینه سوم در حالت عادی اگر مشکل ساز نباشد نیاز به درمان ندارد و معمولاً بعد از کاهش وزن یا اتمام دوره بارداری و شیردهی کوچک می‌شود. اگر شکل ظاهری آن برای فرد ناراحت کننده باشد و ظاهری کاملاً نمایان دارد و یا احساس پری و توده زیر بغل یا درد آن مزاحم زندگی روزمره وی باشد، می‌توان با صلاحدید پزشک با استفاده از لیپوساکشن و یا برداشتن توده با جراحی آن را بر طرف کرد. چنانچه سینه سوم مشکوک به توده نبوده و ماهیت بدخیم نداشته باشد توصیه می‌شود بعد از پایان بارداری و پس از اتمام کامل دوره شیردهی و حتی چند ماه پس از آن به تعویق بیفتد زیرا با خاتمه شیردهی در موارد زیادی تورم سینه اضافه نیز کاهش یافته و حتی ممکن است انجام جراحی را منتفی سازد.

مشاوره سرطان پستان

همه چیز راجب جراحی سینه سوم

در مواردی که پستان فرعی سایز کوچکی دارد و حجم پوست اضافه چندان زیاد نباشد لیپوساکشن به تنهایی مشکل را رفع می‌کند ولی گاهی که پوست اضافه و بافت غددی زیادی وجود دارد باید توسط جراحی برداشته شود.

به منظور جراحی سینه سوم، پزشک جراح، با یک برش کوچک در زیر بغل، اقدام به برداشتن پوست و چربی اضافه می‌کند و جای زخم را بخیه خواهد زد. تمیز نگهداشتن جای زخم در ناحیه ی زیر بغل به دلیل ترشح عرق و رویش مو از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین معمولا یک الی دو ماه بهبودی طول خواهد کشید و در این دوران فرد باید کاملا با مراقبت و رعایت نظافت زیر بغل، فرآیند بهبودی را تسریع نماید. جراحی برداشتن پستان اضافه جراحی سختی نیست ولی باید با دقت زیادی و به وسیله جراح ماهر انجام شود تا غدد لنفاوی و اعصاب زیر بغل آسیب نبینند. بیمار نباید نگران جای جراحی هم باشد چون جراح متبحر می‌تواند طوری برش را در محل مناسب بزند که کمتر جای آن در معرض دید قرار بگیرد.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع