درمان سرطان سینه بدون شیمی درمانی

درمان سرطان سینه بدون شیمی ‌درمانی

مطالعات جدید درباره‌ی سرطان سینه نشان داده است که بسیاری از زنان در مراحل اولیه‌ی این بیماری، پس از جراحی به شیمی‌ درمانی (chemotherapy) نیازی نخواهند داشت. این مطالعات در تاریخ 3 ژوئن 2018 در نشست انجمن بالینی تومورشناسی آمریکا (American Society of Clinical Oncology) ارائه شد و همزمان در نشریه ی پزشکی نیوانگلند (New England Journal of Medicine) به چاپ رسید. این تحقیقات احتمالاً شیوه‌ی درمان بسیاری از زنان را که به تازگی سرطان پستان در آنها تشخیص داده شده، دگرگون خواهد کرد. 
دکتر کَتی آلبِین (Kathy Albain, MD) یکی از نویسندگانِ این تحقیق گفته است: «با توجه به نتایج این تحقیق بی سابقه، اکنون می‌توان در 70درصد از موارد که در آنها گونه ی متداول سرطان سینه تشخیص داده شده، شیمی درمانی را کنار گذاشت. برای بسیاری زنان و پزشکان، اکنون دوره ی شک و نگرانی به پایان رسیده است.»

مشاوره سرطان پستان

سرطان سینه | درمان سرطان سینه | درمان سرطان سینه بدون شیمی درمانی

تحقیق پیرامون احتمال بازگشت سرطان

خانم‌های مبتلاء به تومور ER مثبت، بدون درگیری غدد لنفاوی  وسایز تومور کمتر از 1cm به ندرت نیاز به شیمی درمانی دارند. پیش از این مطالعاتی موسوم به (TAILORx) بر روی بیش از ده هزار زن مبتلا به سرطان سینه‌ی گونه‌ی HR-مثبت و HER2-منفی که بیماری هنوز تا گره‌های لنفاوی شان گسترش نیافته بود، انجام شده بود. تومورهای این بیماران با نوع خاصی از تست ژنتیک به نام (Oncotype DX) آزمایش شد تا احتمال بازگشت مراحل ابتدایی سرطان سینه (مراحل 1 و 2)، پس از درمان اولیه پیشبینی شود. در این آزمایش پس از نمونه برداری از تومور، مجموعه ای از 21 ژِن در سلول‌های سرطانی را بررسی می‌کنند تا احتمال عود سرطان را در اعداد بین 0 تا 100 ثبت کنند. دلیل این کار این است که هرچقدر این عدد بالاتر باشد، احتمال بازگشت سرطان بیشتر است. ویش از این دانشمندان در تحقیقات دریافته بودند که زنانی با نمره ی 10 یا پایین تر از آن نیازی به شیمی درمانی ندارند، اما شیمی درمانی برای عددهای بالاتر از25، لازم است. با این حال  پزشکان گروه زیادی از زنان با عدد بین ۱۱ و ۲۵ برای استفاده از شیمی درمانی مردّد بودند. 

احتمال بازگشت سرطان

صرف نظر کردن از شیمی درمانی

در تحقیقات جدید تعداد 6 هزار و 711 نفر از زنانی که در آزمایش بالا شرکت کرده بودند و در رده‌های میانی (بین 11 تا 25) قرار داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. هدف تحقیق این بود که مشخص شود صرف نظر کردن از شیمی درمانی چقدر برای شان بی خطر است. 
پس از جراحی سینه، گروهی از این بیماران تحت مراقبت‌های شیمی درمانی و هورمون درمانی قرار گرفتند و برای گروهی دیگر تنها به هورمون درمانی اکتفا شد. هدف این تحقیق «اندازه‌ گیری درمان بدون بازگشت بیماری تهاجمی» (invasive disease-free survival) بود، یعنی: تعداد زنانی که در یک بازه‌ی زمانی پس از جراحی زنده مانده اند یا سرطان شان عود نکرده، یا به سرطان جدیدی مبتلا نشده‌اند. نتایج تحقیق میان این دو گروه بسیار مشابه بود:
•    پنج سال پس از درمان، آمار درمان بدون بازگشت در بین آنهایی که تحت شیمی درمانی قرار گرفتند 93.1 درصد، و در بین آن ها که شیمی‌درمانی انجام ندادند 98.8 درصد بود. 
•    9 سال پس از درمان، آمار درمان بدون بازگشت بین افرادی که شیمی درمانی انجام دادند 84.3 درصد و برای آن‌هایی که شیمی‌درمانی نداشتند 83.3 درصد بود. 
همچنین آمار زنده ماندن بین این دو گروه نیز بسیار مشابه بود:
•    پنج سال پس از درمان سرطان سینه، آمار زنده ماندن کسانی که تحت شیمی درمانی بودند 98.1 درصد و برای آنها که شیمی درمانی نداشتند 98 درصد بود. 
•    9 سال پس از درمان، آمار زنده ماندن بین کسانی که شیمی درمانی داشتند 93.8 درصد و آنهایی که شیمی درمانی نداشتند 93.9 درصد بود.

درمان سرطان سینه بدون شیمی درمانی کردن

دکتر جِرِمی اِیبرمز (Jeremy Abrams, MD) یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق گفته: «تاکنون ما قادر بودیم به بیمارانی با ریسک بالا یا ریسک پایین، بازگشت سرطان پیشنهاد گذراندن شیمی درمانی را بدهیم، اما برای کسانی با ریسک، متوسط هیچ وقت در انتخاب شیوه ی درستِ درمان قطعیت وجود نداشت. اما این یافته‌های جدید که حاکی از بی فایده بودن، ترکیب شیمی درمانی و هورمون درمانی در اغلب بیماران با ریسک متوسط است، کمک زیادی به تومورشناسان و بیماران در انتخاب شیوه ی درمانی می‌کند.»

عامل سن و سال

این تحقیق نشان می‌دهد که انتخاب شیمی درمانی تاثیر مثبتی بر زنان 50 ساله یا جوان تری که عدد احتمال عود سرطان شان بین 16 تا 25 بوده، داشته است. در این گروه سنی در اعداد 16 تا 20 میزان بازگشت سرطان 2% کم تر و در اعداد بین 21 تا 25 میزان بازگشت سرطان 7% کم تر است.
در نهایت نویسندگان با این یافته ها به این نتیجه رسیدند که شیمی درمانی در حدود 70درصد از موارد سرطان سینه ی HER2-منفی، HR-مثبت و نود-منفی قابل چشم پوشی است. این مساله در مورد زنانی صدق می کند که:
•    بالاتر از 50 سال سن دارند و عدد احتمال عودشان بین 11 تا 25 است.
•    عدد احتمال عودشان بین 0 تا 10 است- با هر سن و سالی. 
•    50 سال یا کمتر از آن سن دارند و عدد احتمال عودشان بین 11 تا 15 است.
همچنین براساس این یافته ها، برای آن 30 درصد باقی مانده از بیماران مبتلا به سرطان سینه‌ی گونه ی HR-مثبت، HER2-منفی، یا نود-منفی می توان شیمی درمانی را توصیه کرد، یعنی آنهایی که: 
•    عدد احتمال عودشان بین 26 تا 100 است، با هر سن و سالی.
•    50 سال یا کم تر از آن سن دارند و عدد احتمال عودشان بین 16 تا 25 است. 

مشاوره سرطان سینه

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع