راه های درمان سرطان سینه 

این سوالی هست که این روزها در مواجهه به اسم بیماری سرطان سینه در سر ما شکل می‌گیرد. با پیشرفت روزانه در زمینه سلامت، درمان سرطان سینه (breast cancer treatment) نیز امکان پذیر شده است، درمان سرطان سینه به صورت جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی و درمان بیولوژیک انجام می‌گیرد.

اینکه پزشک کدام درمان را برای بیمار مبتلا به سرطان سینه درنظر بگیرد بستگی به شرایطی مانند مرحله سرطان سینه، شخص بیمار، سلامت عمومی بیمار و... دارد. درمان سرطان سینه بسیار موثر است و می‌­تواند احتمال زنده ماندن بیمار را تا 90 درصد یا بیشتر افزایش دهد، به خصوص اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

درمان سرطان سینه | درمان سرطان پستان

درمان سرطان سینه | درمان سرطان پستان

درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه به دو روش کلی موضعی و سیستمیک صورت می‌گیرد.

جراحی و پرتودرمانی، درمان‌های موضعی سرطان سینه هستند که باعث تخریب و نابودی سرطان سینه می‌شوند. زمانی که سرطان سینه بدخیم است به نقاط دیگر بدن نیز گسترش می‌یابد. درمان موضعی برای مهار بیماری و جلوگیری از گسترش بیماری به مناطق دیگر استفاده می‌شود.

جراحی سرطان سینه | مراحل درمان سرطان سينه

شیمی درمانی، هورمون درمانی، درمان بیولوژیک از درمان های سیستمیک سرطان سینه هستند که در این نوع درمان، موادی را وارد جریان خون شخص مبتلا به سرطان می‌کنند تا سرطان را در تمامی نقاط بدن مهار کرده و نابود سازند.

درمان سیستمیک سرطان سینه در دو صورت انجام می‌گیرد، در حالت اول قبل از جراحی و پرتودرمانی برای کوچک کردن تومور سرطان و در حالت دوم بعد از پرتودرمانی برای جلوگیری از بازگشت دوباره سرطان.

درمان سرطان سینه با شیمی درمانی

شیوه های درمان سرطان سینه

جراحی سینه

جراحی برای درمان سرطان سینه رایج ترین شیوه است. پزشک هرکدام از انواع جراحی فواید و خطرات جراحی، شکل ظاهری پس از درمان شما را برایتان کامل توضیح داده، سپس آن ها را باهم مقایسه کرده و بهترین روش جراحی را برای شخص بیمار انتخاب می‌کند.

جراحی حفظ سینه

در روش جراحی حفظ سینه، درطول جراحی توده سرطان را برداشته اما سینه‌ها حفظ شده و باقی می‌مانند. به جراحی حفظ سینه جراحی نگهدارنده سینه، توده برداری، برداشتن قطعه‌ای سینه، برداشتن ناکامل سینه هم می‌گویند. پس از جراحی حفظ سینه بیماران اکثرا پرتودرمانی می‌شوند تا اگر احیانا سلول سرطان در سینه باقی مانده است از بین بروند.

جراحی حفظ سینه

جراحی برداشت سینه

در جراحی برداشت سینه، جراح سینه، بافت و غدد لنفاوی زیربغل را برمی‌دارد. در این روش پس از جراحی برخی از بیماران پرتودرمانی نیز میشوند. مطالعات و تحقیقات به عمل آمده نشان داده شده که میزان موفقیت جراحی حفظ سینه به همراه پرتودرمانی و جراحی برداشت سینه در مراحل اول و دوم سرطان سینه، یکسان میباشد.

پرتودرمانی سینه

پرتودرمانی نقش بسیار مهمی در درمان سرطان سینه دارد. در پرتودرمانی و یا رادیوتراپی برای درمان سرطان سینه، از امواج بالا با سطح انرژی بالا برای نابودی سلول های سرطان سینه استفاده می‌شود. اکثر زنان پس از جراحی حفظ سینه و یا جراحی برداشت سینه بازهم نیاز به پرتودرمانی برای نابودی سلول‌های سرطان که ممکن است احیانا جا مانده باشد، دارند. برخی بیماران نیز برای کوچک کردن و تخریب تومور سرطان سینه قبل از جراحی، پرتودرمانی انجام میدهند.

پرتودرمانی سینه

پرتودرمانی به عوامل مختلفی مانند اندازه تومور بستگی دارد.

پرتودرمانی به دو روش پرتودرمانی خارجی و پرتودرمانی به روش کاشت صورت می گیرد.

پرتودرمانی خارجی سینه

در پرتودرمانی خارجی امواج رادیویی از ماشینی خارج از بدن تولید و به بدن میرسد که در کلینیک یا بیمارستان انجام می‌شود و معمولا 5 روز در هفته و طی چند هفته بنا به تجویز پزشک انجام می‌شود.

پرتودرمانی به روش کاشت در سینه

این روش پرتودرمانی یا براکی تراپی محفظه‌های پلاستیکی نازکی حاوی مواد رادیواکتیو داخل سینه قرار داده می‌شود که طی چند روز بستری در بیمارستان داخل سینه ها می‌ماند و پس از چندروز برای مرخص شدن از بیمارستان این محفظه ها را درمی آورند.

انواع روش های پرتودرمانی

شیمی درمانی سرطان سینه

در شیمی درمانی سرطان سینه دارو های ضد سرطان برای نابودی سلول‌های سرطانی به صورت قرص یا تزریق وارد جریان خون می‌شوند و در سراسر بدن انتشار می‌یابند. شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه گاهی قبل از جراحی برای کوچک کردن تومورهای بزرگ انجام می شود و ممکن است جراح را قادر سازد تنها تومور را بردارد و کل پستان برداشته نشود.

برخی از عوارض شیمی درمانی سرطان سینه عفونت، خونریزی، کبودی، ضعف، خستگی، ریزش مو، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ، اسهال، زخم دهان و لب است.

مشاوره سرطان سینه

هورمون درمانی سینه

برخی تومورهای پستان برای رشد نیاز به هورمون دارند. هورمون درمانی نمی‌گذارد سلول‌های سرطانی هورمون‌های طبیعی مورد نیاز خود را برای تغذیه دریافت کنند. این هورمون‌ها استروژن و پروژسترون هستند. اگر تومور پستان گیرندۀ هورمونی داشته باشد، در آزمایشگاه مشخص می‌شود و در این صورت، باید هورمون درمانی شوید.

هورمون درمانی روشی موثر برای درمان تومورهای هورمونی مثبت پستان است. گاهی اوقات از آن به عنوان درمان ضد استروژن یاد می­‌شود زیرا هدف آن جلوگیری از تأثیر هورمون جنسی استروژن بر سلول­‌های سرطانی است. هورمون درمانی به درمان سرطان سیستمیک اشاره دارد. این بدان معناست که داروهای چنین درمانی برخلاف داروهای درمان هدفمند بر کل بدن تأثیر می­‌گذارد. انتخاب داروها با توجه به نتایج تعیین وضعیت هورمونی بیمار انجام می‌شود. پزشک بسته به وضعیت عمومی بیمار، ماهیت سیر بیماری، مرحله آن، شیوع، وضعیت یائسگی، درمان هورمونی را به صورت جداگانه برای هر بیمار انتخاب می­‌کند.

هورمون درمانی سینه

درمان سرطان پستان | کیست پستان | درمان بیولوزیک سرطان سینه

هورمون درمانی به صورت مصرف دارو و جراحی می باشد.

هورمون درمانی فواید زیادی دارد:

  • خطر عود یا گسترش سرطان را کاهش می­دهد.
  • خطر ایجاد تومور جدید در غده پستانی را کاهش می­دهد.
  • به کاهش اندازه تومور قبل از جراحی کمک می­‌کند، که امکان درمان حفظ پستان را فراهم می­‌کند.

مصرف دارو

پزشک در این روش دارویی تجویز می‌کند که از فعالیت هورمون‌های طبیعی جلوگیری کند.

جراحی

اگر یائسه نشده باشید پزشک با جراحی تخمدان‌های شما را در می آورد به این دلیل که منبع اصلی تولید هورمون تخمدان‌ها است، اگر هم که یائسه شده باشید به جراحی نیازی نیست چون در هنگام یائسگی تخمدان‌ها میزان کمی هورمون تولید خواهند کرد.

برخی از عوارض هورمون درمانی گرگرفتگی، ترشح واژن، قاعدگی نا منظم، سردرد، خستگی، تهوع، استفراغ، خشکی یا خارش واژن و... است.

درمان بیولوژیک سرطان سینه

درمان بیولوژیک سرطان سینه، دستگاه ایمنی بدن را در مقابله با سرطان ایمن می‌کند. دستگاه ایمنی سد دفاعی بدن در مقابل بیمار‌هاست  پس باید قوی باشد، برخی از زنان که سرطان سینه گسترده دارند درمان بیولوژیکی انجام می‌دهند که در این روش پادتن "آنتی بادی" در آزمایشگاه ساخته شده و به بیمار تزریق و به سلول های سرطان میرسد. از عوارض این روش می‌توان تب و لرز، درد، ضعف، تهوع، اسهال، سردرد، تنگی تنفس و...  را نام برد.

مشاوره سرطان پستان

درمان هدفمند برای سرطان سینه

درمان هدفمند یا تارگت تراپی دو دهه اخیر منجر به پیشرفت بسیاری در زمینه درمان سرطان سینه شده است. در این روش از داروهایی که تأثیر نقطه‌­ای بر سلول­‌های سرطانی دارند استفاده می‌­شود. در واقع در این روش سلول­‌های سرطانی مورد هدف قرار می­‌گیرد و درمان هدفمند باعث مرگ سلول‌های تومور می‌شود.  این روش درمان عملاً بدون تأثیر نامطلوب بر سایر بافت‌های بدن و عوارض جانبی است. قبل از تجویز درمان هدفمند، انکولوژیست‌­ها آزمایشاتی را برای تعیین حساسیت گیرنده انجام می‌دهند. با کمک ایمونوهیستوشیمی تکه‌هایی از بافت تومور که در طی بیوپسی یا طی درمان جراحی به دست می‌آیند، تعداد گیرنده‌های استروژن، پروژسترون و HER-2 روی سلول‌های بافت تومور مشخص می‌شود.

داروهای درمان هدفمند را می توان هم به طور مستقل و هم در ترکیب با روش‌های سنتی درمان سرطان سینه استفاده کرد. تحت تأثیر داروها بر روی مولکول‌های خاص، رشد و تقسیم سلول های سرطانی مسدود می­‌شود. برخی از داروها نه تنها می توانند رشد سلول­‌های تومور را متوقف کنند، بلکه روند تخریب آنها را نیز آغاز می­‌کنند. در درمان سرطان سینه، از چندین نوع داروی هدفمند استفاده می‌شود که بر روی گیرنده‌های استروژن سلولی اثر می‌گذارند، آروماتاز ​​را مهار می‌کنند، گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی را مسدود می‌کنند و همچنین پروتئین PARP را مهار می‌کنند.

درمان هدفمند سرطان سینه

بعد از درمان

بهبودی شما پس از جراحی به نوع عمل شما بستگی دارد. اکثر زنانی که جراحی سرطان سینه انجام می دهند می توانند در همان روز یا روز بعد به خانه بروند. اگر همزمان با ماستکتومی، بازسازی سینه را انجام دهید، مدت بیشتری (1 تا 5 روز) در بیمارستان خواهید ماند. این بستگی به نوع بازسازی شما دارد.

بهبودی شما به نوع عمل شما بستگی دارد، اما ممکن است لازم باشد تا چند هفته از بلند کردن یا حمل چیزهای سنگین خودداری کنید.

هنگامی که در خانه هستید، پیروی از توصیه‌هایی که توسط پرستار متخصص خود داده اید بسیار مهم است. باید تمریناتی را که در بیمارستان به شما آموزش داده شده را ادامه دهید و سعی کنید ورزش‌های سبک مانند پیاده روی انجام دهید. این می تواند به افزایش انرژی شما کمک کند، بنابراین می‌توانید به تدریج به فعالیت‌های عادی خود بازگردید. پس از دوره درمان، پیگیری منظم توسط متخصص توصیه می‌شود.

بهترین جراح سرطان سینه

بهترین جراح سرطان سینه فردی است که دانش کافی را در این زمینه کسب کرده و تجربه لازم را نیز دارا باشد. علاوه بر این باید به آخرین متدهای جراحی و درمان سرطان پستان نیز مسلط باشد و بتواند بهترین روش درمان را ارائه کند.

مشاوره سرطان سینه

جراحی سرطان سینه توسط دکتر علی حجت

برنامه درمانی دکترعلی حجت به صورت جداگانه برای هر بیمار درنظر گرفته می­‌شود، زیرا درمان هر بیمار منحصر به فرد است!

هر نوع درمان از قبیل  پرتودرمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، جراحی، تنها پس از یک مشاوره پزشکی بین رشته‌­ای انجام می­‌شود که در آن یک برنامه درمانی فردی برای هر بیمار ایجاد می‌­شود. درمان چنین بیماری به عوامل زیادی بستگی دارد:

  • اندازه و محل تومور؛
  • نتایج بیوپسی، یعنی ترکیب سلولی؛
  • درگیری غدد لنفاوی؛
  • نوع سرطان و درجه تهاجمی آن.

هدف درمان همیشه یکسان است، «حذف کامل سلول‌­های تومور بیش از حد رشد کرده». قبل از درمان، تحقیقات کاملی انجام می­‌شود که به پزشک امکان می‌دهد وضعیت تومور را ارزیابی کرده، سپس مناسب­‌ترین نوع عمل را انتخاب کند. در برخی موارد شیمی درمانی قبل از جراحی انجام می­‌شود، سپس تومور کوچک می‌­شود و این امکان انجام یک عمل کامل حفظ پستان را فراهم می­‌کند.

دکتر علی حجت همچنین عمل بازسازی و زیباسازی پستان پس از ماستکتومی را انجام می­دهد. جراحی ترمیمی بخش بسیار مهمی از درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه است، زیرا نه تنها توانبخشی، بلکه کیفیت زندگی آینده بیمار نیز به آن بستگی دارد. درمان موثر سرطان سینه توسط دکتر علی حجت تضمین می­شود.

هزینه جراحی سرطان سینه

هزینه جراحی سینه به عوامل زیادی مانند مهارت و تجربه پزشک متخصص، نوع سرطان سینه و روش جراحی و... بستگی دارد و بهتر است از پزشک خود درباره آن اطلاع کسب نمایید.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع