بازسازی سینه چیست؟

درمان سرطان سینه اغلب شامل برداشتن جزئی یا كلی یک یا هر دو سینه است. این روش ماستکتومی نامیده می‌شود. بازسازی‌ سینه (breast reconstructionمی‌تواند پس از ماستکتومی صورت گیرد تا تاثیر روانی این روند کاهش یابد. روند بازسازی سینه می‌تواند به فرد کمک کند که دوباره اعتماد به نفس خود را پیدا کرده و در دوران بهبودی سرطان احساس بهتری داشته باشد. ماستکتومی یک عمل جراحی است که طی آن یک جراح، معمولا کل سینه از جمله نوک سینه و آرئولا را برمی دارد تا سرطان سینه را متوقف کند. لامپکتومی برداشتن یک بخش سینه است که حاوی تومور کوچکتر است. در این روش فقط تومور برداشته می شود و بقیه سینه باقی می‌ماند.

بازسازی سینه چیست و انواع روش های آن

بازسازی سینه | جراحی بازسازی سینه | انواع جراحی بازسازی سینه

انواع جراحی بازسازی سینه

اگرچه عوامل بسیاری می‌توانند به تعیین مناسب ترین نوع بازسازی سینه کمک کنند ولی دو گزینه اصلی برای جراحی وجود دارد:

پروتز سینه که در آن از پروتزهای سیلیکون یا سالینی برای بهبود سینه استفاده می شود.

جراحی اتوپلاستی که در این روش از بافت قسمت دیگری از بدن استفاده می شود.

در بعضی موارد جراح ممکن است از ترکیبی از هر دو روش استفاده کند تا بازسازی طبیعی سینه‌ها انجام شود. تکنیک‌های اضافی می‌توانند به جراح متخصص کمک کنند تا اطراف نوک سینه و خود نوک سینه را بازسازی کند.

بازسازی پستان | جراحی بازسازی پستان

عوامل تاثیر گذار در انتخاب روش جراحی بازسازی سینه

نوع بدن فرد: افراد لاغر ممکن است در نقاط دیگر بدن بافت اضافه برای انجام جراحی فلاپ پوستی نداشته باشند بنابراین تنها از روش پروتز استفاده می‌شود.

  • سلامت کلی
  • سیگار کشیدن
  • محل، شدت و انواع سرطان
  • سایر درمان های سرطانی مانند پرتودرمانی یا شیمی درمانی
  • چه جراحی روی یک یا هر دو سینه ضروری باشد
  • تعداد جراحی‌هایی که شخص مایل به انجام آن است
  • سرعت بهبودی فرد بعد از عمل

نام های دیگر جراحی بازسازی سینه

بازسازی سینه ممکن است در زمان ماستکتومی یا لامپکتومی انجام شود. به این کار بازسازی فوری گفته می‌شود. با این حال، بازسازی با تاخیر نیز گزینه‌ای است. پس از بهبودی اسکارهای ناشی از ماستکتومی یا پس از اتمام دوره درمان، ممکن است فرد اقدام به بازسازی کند.

بازسازي سينه بعد از سرطان

روش های بازسازی سینه

جراحی پروتز سینه

هنگام بازسازی سینه با پروتز، جراح پروتز‌های سیلیکون یا سالینی را در زیر پوست یا ماهیچه در محل بافت قبلی سینه قرار می‌دهد. برای اکثر افراد این یک روش دو مرحله‌ای است. در مرحله اول، یک جراح پروتز را زیر پوست باقی مانده سینه قرار می‌دهد. پس از بهبود فرد، جراح دیگری به صورت هفتگی محلول نمکی را از طریق پوست به داخل بافت سینه تزریق می‌کند. با این کار پروتز به تدریج رشد می‌کند و پوست ناحیه سینه را برای جاگذاری پروتز سلیکونی آماده می‌کند. ممکن است این کار از 6 تا 10 هفته به طول بی‌انجامد. اگر از پروتز سیلیکونی استفاده کنند که از قبل پر شده است نیاز به انجام این کار نیست.

جراحی فلاپ پوست

در جراحی فلاپ پوست جراح از قسمت دیگری از بدن بافت برداشته و آن را به منظور بازسازی به سینه منتقل می‌کند. جراح معمولاً این بافت را از شکم خارج می‌کند. با این وجود ممکن است این بافت از نقاط دیگر بدن از جمله باسن یا پشت ران برداشته شود. جراحی فلاپ پوستی بسیار پیچیده است زیرا مستلزم انتقال بافت از ناحیه بدن به قسمت دیگر است. دو روش برای این عمل جراحی وجود دارد:

فلپ پوستی چیست

جراحی فلاپ آزاد free

در جراحی فلپ آزاد یک جراح بافت و رگ‌های خونی را که گردش خون را برای قرار دادن در سینه فراهم می‌کند کاملاً از بین می‌برد. آنها رگ‌های خونی را به رگ‌های خونی دیگر در سینه در محل مورد نظر وصل می‌کنند. این رگ‌های خونی بسیار کوچک هستند، بنابراین جراح برای دوختن آنها به روشی به نام میکروسکوپی از میکروسکوپ استفاده می‌کند.

جراحی فلاپ پدیک

در این جراحی یک جراح به طور کامل بافت پیوند شده را از رگ‌های خونی خود خارج نمی‌کند. در عوض بافت به بدن متصل است و جراح معمولا آنها را به داخل سینه می‌چرخاند تا سینه را تشکیل دهد. یک جراح معمولا برای جراحی فلاپ سینه از بافت از شکم یا پشت استفاده می‌کند.

مشاوره سرطان سینه

بازسازی سینه بعد از سرطان سینه

بازسازی سینه عملی است که برای سینه‌های از دست رفته به دلیل سرطان انجام می‌شود و پزشک از زمانی آن را انجام می‌دهد که بافت سرطانی از بدن بیمار خارج شده و درمان‌های کمکی نیز انجام شده باشند.با انجام انواع مختلف جراحی بازسازی پستان می توان تا حدود بسیار زیادی از آسیب های ناشی از سرطان پستان را جبران کرد و دوباره احساس زنانگی و جذابیت را در این بانوان به بوجود آورد.

علت انجام جراحی بازسازی سینه

از دست دادن سینه در اثر سرطان برای یک زن بسیار سخت است و اعتماد به نفس فرد از بین می رود. پیشرفت در جراحی پلاستیک به معنای نتایج بهتر در حال حاضر نسبت به گذشته است. این عمل ظاهر را تغییر می دهد اما می‌تواند فواید روانشناختی نیز داشته باشد. این جراحی می تواند به سلامتی بیمار و خانواده وی کمک کند.

بازسازی سینه برای چه کسانی مناسب است؟

دورنمای طولانی مدت زندگی بدون سینه یا بخشی از آن برای هر زن متفاوت است. انتخاب یک فرد لزوما برای فرد دیگری مناسب نخواهد بود. این یک تصمیم شخصی است و اغلب تصمیم گیری ساده ای نیست. می توانید از جراحی بازسازی استفاده کنید. می‌توانید پدها یا پروتزهای بیرونی برای ایجاد حس سینه استفاده کنید یا سعی در تغییر ظاهر خود نداشته باشید.

بازسازی سینه پس از ماستکتومی

بازسازی سینه برای چه کسانی مناسب نیست؟

بازسازی سینه برای افرادی که هنوز سرطان سینه ها کاملا درمان نشده و یا در حال طی کردن دوره‌های شیمی درمانی و پرتو درمانی هستند مناسب نیست. البته تصمیم این مورد با پزشک است و دلیل آن برای بیمار توضیح داده می‌شود.

آیا بازسازی سینه جراحی زیبایی است؟

ترمیم سینه یک روش آرایشی محسوب نمی‌شود. این عمل جراحی ترمیمی است. از آنجا که بخشی از درمان بیماری محسوب می‌شود قانون می‌گوید ارائه دهندگان بیمه باید پوشش آن را فراهم کنند.

جراحی ترمیمی سینه

بهترین زمان برای بازسازی سینه چه زمانی است؟

زمان‌بندی براساس خواسته‌های بیمار، شرایط پزشکی و درمان سرطان است. ممکن است بازسازی سینه در همان عمل برداشتن سینه انجام شود یا ممکن است بیمار پس از سال‌ها برای بازسازی سینه مراجعه کند. اگر درمان شیمی درمانی یا پرتودرمان شروع شود، معمولا بازسازی تا زمانی که این درمان‌ها کامل شوند به تعویق می افتد.

بازسازی پستان پس از شیمی درمانی

اقدامات قبل و بعد از عمل بازسازی سینه

آماده سازی برای این روش از جمله بیهوشی ممکن است 2 ساعت طول بکشد. پس از شروع کار بازسازی از 1 تا 6 ساعت به طول می انجامد. بعد از عمل قبل از انتقال به اتاق بیمارستان حدود 2 تا 3 ساعت در دوره ریکاوری خواهد گذشت.

بازسازی سینه، یک جراحی اساسی است. ممکن است بیمار چند روز را در بیمارستان بگذراند. برای بازسازی کامل سینه ممکن است افراد به بیش از یک عمل جراحی نیاز داشته باشند. جراحی فلاپ پوستی مدت زمان بهبودی بیشتری نسبت به بازسازی با استفاده از پروتز دارد. هر دو نوع جراحی باعث می شود بیمار تا حداکثر 2 ماه نتواند بیشتر فعالیت‌های روزانه را انجام دهد. با این وجود تأثیر روانی از دست دادن یک یا هر دو سینه ممکن است بیش از این طول بکشد.

مشاوره سرطان پستان

در 2 ماه اول بهبودی از جراحی بازسازی سینه بیمار ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

خستگی، درد، کبودی، تورم یا درد در سینه ها و محلی که از آن در حین عمل جراحی، فلاپ پوستی برداشت شده است مانند شکم، کمر یا باسن.

محدودیت در حرکت مانند بالا بردن بازوها

نیاز به لوله تخلیه (درن)

در دوره بهبودی پزشک ممکن است داروهای تسکین دهنده درد تجویز کند. همچنین ممکن است برای کاهش تورم توصیه به پوشیدن یک سینه‌بند الاستیک مخصوص کند.

از شما خواسته می شود، برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنید. اگر پروتز موقت داشته باشید به طور متوسط ​​هفته ای یکبار باید محلول نمکی به داخل سینه تزریق شود تا اندازه مورد نظر خود را بدست آورید. هر ماه باید سینه‌های خود را خودآزمایی کنید و یک ماموگرافی سالانه داشته باشید.

عوارض ترمیم و بازسازی سینه

سینه های بازسازی شده دقیقاً شبیه به سینه‌های طبیعی فرد نیستند و یا همان احساس را ندارند. با این حال با گذشت زمان، ممکن است برخی از احساسات بازگردند. گاهی ممکن است  به جای احساس درد در جایی که بافت  از آن گرفته شده است احساس بی حسی و سفتی کنید. با گذشت زمان برخی احساسات ممکن است درد سینه‌ها بازگردد. بیشتر زخم‌ها با گذشت زمان محو می‌شوند.

بازسازی سینه باعث بازگشت احتمال ابتلا به سرطان نمی‌شود و به طور کلی در درمان مداخله نمی‌کند. در صورت بازگشت بیماری، تیم پزشکی می‌تواند با جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و درمان هدفمند آن را درمان کند.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع