چرا باید به فوق تخصص جراحی پستان مراجعه کنیم | دکتر علی حجت فلوشیپ فوق تخصصی جراح یپستان

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

در زبان فارسی ضرب المثلی وجود دارد که می‌گویند «همیشه کار را به کاردان بسپارید». قطعا همه ما این جمله را شنیده‌ایم و کمابیش با معنی آن آشنا هستیم.
در موضوع پزشکی این نکته بسیار مهم است و باید واقعا دقت کنیم که در مراجعه به پزشک و درمان راه درست را پیش بگیریم و اجازه ندهیم روند درمان مان کند یا اشتباه پیش برود.
خوب می دانیم اولین مرحله برای درمان یک ناهنجاری، تشخیص درست است و این به دست نمی آید مگر با اطلاعات و تخصص کامل یک پزشک.
خیلی مواقع خودمان نیز در عدم درمان صحیح بیماری‌هایمان مقصر هستیم. به طور مثال در منزل شما اگر یک مشکل برقی وجود داشته باشد سراغ یک آهنگر نمی روید و قطعا به یک تکنسین و تعمیرکار مشکلات برق مراجعه می‌کنید.

در بیمارستان برای تک تک مشکلات و بیماری‌ها از بهترین متخصصین استفاده می‌شود و یکی از آنها جناب آقای دکتر علی حجت، فوق تخصص جراحی پستان (Specialist in breast surgery) است در رشته بسیار جدیدی در ایران فعالیت می کند.
با هم گپ و گفت کوتاهی داشتیم که در زیر آمده است:

مشاوره سرطان سینه

جناب آقای دکتر علی حجت از تخصص خودتان برای ما بگویید.

فوق تخصص جراحی پستان هستم. البته باید عرض کنم که این رشته بسیار جدید است و در ایران از سال 1392 توسط پروفسور اسماعیل اکبری استاد بزرگ جراحی ایران در دانشگاه شهید بهشتی پایه گذاری شده است. در این رشته سالانه فقط 2 نفر فارغ التحصیل می‌شوند و با محاسبه فارغ التحصیلان دانشگاه تهران که به تازگی این رشته را راه اندازی کرده اند در حال حاضر 15-10 نفر فوق تخصص جراحی پستان در سراسر ایران وجود دارد. بنده در زمینه درمان بیماری‌های پستان، جراحی زیبایی پستان و جراحی بازسازی سینه‌ها به عنوان فوق تخصص جراحی پستان سال‌ها تجربه و فعالیت دارم.

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان | فلوشیپ سینه

چه نیازی به راه اندازی چنین رشته ای در ایران وجود داشت؟

مشکلی که در ایران وجود داشت این بود که این رشته آمیخته شده با رشته های دیگر. جراحان سرطان به نوعی در این رشته دخیل بودند و جراحان پلاستیک به شکلی دیگر. در آمریکا حدود 15 سال است که رشته فوق تخصص جراحی پستان به شکل جداگانه بوجود آمده است و در ایران حدود 6 سال است که این اتفاق افتاده است. جراحان قبلی با تشخیص سرطان و هر مشکل مشابه دیگری در سینه اقدام به برداشتن سینه می‌کردند و قسمتی از این معضل با جراحی پلاستیک جبران می شد اما با این رشته که به تازگی بوجود آمده است بعد از مطالعات فراوان و تشخیص‌های کامل، صرفا تومور مورد نظر برداشته می شود و جراح پستان، همزمان با جراحی و برداشتن تومور، جراحی پلاستیک را نیز انجام می دهد و این دغدغه را در وجود زنان از بین می برد که مشکل ظاهری خاص و عجیبی برای آنها بوجود نخواهد آمد.

در تخصص شما به طور کلی چه مراحلی برای درمان وجود دارد و انجام می شود؟

این رشته در کل از سه بخش تشکیل می‌شود.  بخش اول شامل قسمت درمانی است که در این قسمت تشخیص تومور های بدخیم و خوش خیم صورت می‌گیرد و درمان هایی که لازم است تجویز می‌شود.  بخش دوم همان جراحی‌های زیبایی است که همچنین به درمان مشکلات مادرزادی در سینه زنان می‌پردازد. بعضی مواقع اختلالات ظاهری و مادرزادی در پستان خانم ها وجود دارد و یا از کوچکی یا بزرگی نامتعارف رنج می برند که در رشته ما این مشکل به راحتی درمان می‌شود. سومین بخش شامل جراحی و بازسازی سینه است و سینه‌هایی که قبلا با تشخیص پزشک مورد عمل جراحی قرار گرفته و تمام یا قسمتی از یک پستان که برداشته می‌شود را بازسازی می کند و آن را به شکل قابل قبولی تبدیل می‌کند و در واقع به دغدغه بسیاری از زنان که مورد جراحی سینه قرار گرفته اند پاسخ می دهد.

در رشته شما صرفا به تشخیص و درمان سرطان سینه پرداخته می شود؟

قطعا خیر. سینه بیماری‌های زیادی دارد که بسیاری از آنها اصلا سرطان سینه نیستند و به سادگی و حتی با تجویز دارو درمان می‌شوند و اصلا کار به جراحی نمی‌کشد. اما باید تشخیص درست و به موقع باشد. مثلا برخی ترشحات سینه، دردهای سینه، توده‌های کیستی و... به راحتی درمان می‌شوند؛ به شرط اینکه به موقع مراجعه شود و به خوبی تشخیص داده شود. در مادران باردار یا شیرده به دلیل وجود توده‌های شیری برخی توده ها به سختی تشخیص داده می‌شوند و وجود چنین تخصصی در بیمارستان که میزبان بسیاری از مادران باردار و شیرده است بسیار ضروری و مفید است. خانم‌ها بدانند رسیدگی به برخی مشکلات کوچک بهتر از پشت گوش انداختن و ترس از مواجهه با حقیقت است و زمان تشخیص در روند درمان بسیار مهم است. با تشخیص زودهنگام بسیار از مشکلات بزرگ به سادگی رفع و رجوع می‌شود. در سینه برخی مادران شیرده به دلیل وجود کیست‌های بزرگ شیری تشخیص مشکلاتی که همزمان وجود دارند تشخیص داده نمی‌شود.

دکتر سرطان سینه | فلوشیپ پستان

این خانم‌ها خودشان باید به دردناک بودن سینه، عفونت و… اهمیت قائل شوند و به متخصصین مراجعه کنند. در سینه خانم‌های حامله، شیرده و… عفونت شایع است و حتی ممکن است باعث تب و لرز شود. ورود باکتری در شیر مادران شیرده بسیار مهم است و باعث می‌شود حال عمومی آنها خوب نباشد. در صورت مراجعه این خانم‌ها درمان دارویی و حتی تخلیه ناحیه آبسه چرکی، باعث می‌شود به سادگی درمان شوند و مشکل بزرگی برای آنها بوجود نیاید.

 تشخیص به موقع سرطان سینه | فلوشیپ جراحی پستان

صحبت خاصی دارید که مطرح نشده باشد؟

می‌خواهم به تمام زنان سرزمینم عرض کنم که جراحی‌های سینه و بیماری های سینه امری بسیار تخصصی و خاص است. مطالب پیرامون این موضوع بسیار گسترده و وسیع است. یک فوق تخصصی چندین هزار صفحه مطالعه تخصصی داشته است. بیش از 10 هزار صفحه با کار عملی خاص و جزئیات بسیار زیاد باعث می‌شود یک فوق تخصص در این زمینه پرورش یابد. اگر قرار باشد بیماری یک مراجعه کننده درمان شود باید تشخیص و اطلاعات اولیه کامل و درست باشد و این کار فقط کار یک فوق تخصص پستان است. از مراجعه بیهوده به تخصص‌های بی ارتباط و صرف وقت و هزینه که باعث دیر شدن برای برخی درمان‌ها می‌شود، جدا خودداری نمایند. به سلامتی خود اهمیت بیشتری بدهید.

برای شما آرزوی موفقیت می کنیم.

من هم از شما تشکر می کنم.

مشاوره سرطان پستان

 بیشتر بدانید: دکتر علی حجت

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع