ماموگرافی از چه سنی توصیه می شود |چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است

ماموگرافی از چه سنی توصیه می شود؟

ماموگرافی (Mammography) یکی از آزمایش‌های غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه است. انجام این آزمایش به همه زنان بالای 40 سال با یا بدون سابقه ابتلا به بیماری‌های پستان توصیه می‌شود. دلیل انجام ماموگرافی این است که هرچه زودتر بتوان سرطان سینه را تشخیص داد شانس زنده ماندن و درمان سرطان پستان بیشتر است.

ماموگرافی چه فوایدی دارد؟

ماموگرافی یکی از بهترین روش‌های غربالگری برای تشخیص سرطان پستان به حساب می آید که به زنان کمک می‌کند در صورت ابتلاء هر چه زودتر اقدامات درمانی برای درمان سرطان سینه را انجام دهند. این روش کمک می‌کند تا پزشک متخصص مربوطه بتواند توده‌های کوچک را به راحتی تشخیص دهد و سرطان را در همان مراحل ابتدایی و اولیه ریشه کن کند. اگر سرطان در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، احتمال درمان آن بسیار بالاست. ماموگرافی تنها روش اثبات شده از سوی دانشمندان و پزشکان برای تشخیص تومورهای پستان است و هیچ گونه عارضه ای ندارد.

فواید ماموگرافی | ماموگرافی

ماموگرافی سینه | تشخیص سرطان سینه | شرایط ماموگرافی

ماموگرافی برای چه سنی ضروری است؟

همه سازمان‌ها درمورد دستورالعمل‌های سن انجام آزمایش‌های غربالگری سرطان سینه موافق نیستند، اما همه آنها تاکید دارند که باید آزمایش‌های غربالگری را برای بررسی وضعیت پستان‌ها انجام داد. به عنوان مثال، دستورالعمل انجام آزمایش‌های غربالگری خدمات پیشگیری ایالات متحده، توصیه می‌کند که زنان از 50 سالگی و انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که زنان از 45 سالگی شروع به غربالگری کنند.

برخی کلینیک‌ها غربالگری را از 40 سالگی توصیه می‌کنند، زیرا آزمایش غربالگری ماموگرافی می‌تواند ناهنجاری‌های سینه زنان را در 40 سالگی تشخیص دهد. یافته‌های آزمایشات تصادفی از زنان در دهه 40 و 50 نشان داده است که غربالگری ماموگرافی مرگ و میر ناشی از سرطان سینه را 15 تا 29 درصد کاهش می دهد.

مشاوره سرطان سینه

ماموگرافی چندوقت یک بار انجام می شود؟

نمی‌توان بین سرطان‌ سینه که به اندام‌های دیگر بدن متاستاز داشته و یا سرطان سینه‌ای که بافت‌های پستان را درگیر کرده است تفاوتی در درمان قایل بود. بنابر‌این ماموگرافی بهترین روش برای تشخیص زود هنگام سرطان و کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان سینه است.

در برخی از موارد ممکن است که نتیجه ماموگرافی نگران کننده باشد. اما باید بدانید همه توده‌هایی که در پروسه ماموگرافی در سینه تشخیص داده می‌شوند سرطانی نیستند و برای تشخیص نوع توده باید آزمایش‌های تکمیلی انجام شود.

در بعضی موارد، ممکن است لازم باشد یک زن تحت آزمایش بیوپسی قرار گیرد تا نمونه ای از بافت سینه را برای آزمایش خارج کنند. بعد از انجام همه آزمایش‌های تکمیلی است که پزشک می‌تواند نظر نهایی خود را درباره نوع توده پستان اعلام کند.

نتیجه ماموگرافی | چه کسانی باید ماموگرافی کنند

ضرورت ماموگرافی برای چه کسانی است؟

به طور کلی، ماموگرافی‌های غربالگری برای خانم‌های زیر 40 سال توصیه نمی‌شود. با این حال، در زنانی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند انجام آزمایش‌های غربالگری اغلب 10 سال زودتر از سن اولین بستگان مبتلا در خانواده توصیه می‌شود.

گفته می شود اگر فردی به سرطان سینه مبتلا شده باشد، تشخیص زودهنگام و درمان سریع می‌تواند شانس زنده ماندن فرد را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بیش از 90٪ زنانی که در مراحل اولیه سرطان سینه آنها تشخیص داده شده است، زنده مانده‌اند.

زنان جوان معمولاً خود را در معرض خطر سرطان سینه نمی‌دانند. با این وجود، سرطان سینه در هر سنی ممکن است دیده شود. حدود 5٪ موارد سرطان سینه در زنان زیر 40 سال رخ می دهد. همه زنان باید از عوامل خطر شخصی خود در بروز سرطان سینه آگاه باشند.

تشخیص سرطان سینه در خانم‌های‌جوان (زیر 40 سال) دشوارتر است زیرا بافت سینه آنها به طور کلی متراکم تر از بافت سینه در زنان مسن است و غربالگری روتین توصیه نمی‌شود. ولی همه خانم‌ها باید از شروع سن بلوغ خودآزمایی پستان را یادبگیرند و ماهانه به صورت مرتب 3-4 روز بعد از پایان دوره قاعدگی آن را انجام دهند تا اگر توده‌ای در پستان حس کردند به موقع به پزشک مراجعه کنند.

مشاوره سرطان پستان

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع