عوارض ماستکتومی

ماستکتومی چیست و عوارض ماستکتومی

ماستکتومی (Mastectomy) یک عمل جراحی است که در آن بافت پستان برای درمان سرطان سینه برداشته می‌­شود. در سال­‌های گذشته، درمان استاندارد سرطان سینه، عمل ماستکتومی رادیکال بود که با برداشتن کامل بافت سینه، تومور، غدد لنفاوی زیر بغل و برخی از عضلات زیر سینه انجام می‌شد. با توسعه فناوری پزشکی و تکنیک‌های جراحی انکولوژی، تکنیک‌های جدیدتر ماستکتومی ظهور کرده‌اند.

با کمک این تکنیک­‌ها می­‌توان به فرصت­‌هایی مانند محافظت از پوست سینه در بیماران با مشخصات مناسب، ظاهر طبیعی‌­تر پس از عمل و انجام عمل­ جراحی به روشی کمتر تهاجمی دست یافت. ماستکتومی را می‌­توان روی یک سینه یا هر دو سینه به طور همزمان انجام داد. پس از ماستکتومی، بسته به وضعیت سلامت و ترجیح بیمار، می­توان سینه را با انواع روش‌­های بازسازی سینه، تغییر شکل داد. این روش‌­ها را می­‌توان بلافاصله پس از ماستکتومی انجام داد یا می­‌توان آن را به عنوان یک عمل جدید در تاریخ دیگری برنامه ریزی کرد.

 ماستکتومی چیست | عوارض بعد از عمل سرطان سينه

مشکلات احتمالی بعد از ماستکتومی

بعد از انجام هرگونه عمل احتمال رخ دادن عوارض یا مشکلات وجود دارد. اکثر مشکلات جزئی هستند اما برخی از آنها می‌­توانند جدی باشند. درمان این عوارض در اسرع وقت مهم است.

این عوارض عبارتند از:

لخته شدن خون

 ازعوارض ماستکتومی سینه می توان به لخته شدن خون اشاره کرد، به عبارت دیگر پس از جراحی، شما در معرض خطر ایجاد لخته خون در پاهای خود هستید. همچنین احتمال کمی برای ایجاد لخته خون در ریه­‌ها وجود دارد.
برای جلوگیری از لخته شدن خون پس از ماستکتومی، پرستاران، شما را در اسرع وقت، بعد از عمل از خواب بیدار می­‌کنند و شما را تشویق می­‌کنند که حرکت کنید یا تمرینات پای خود را انجام دهید.
همچنین، در حین و بعد از عمل، باید از جوراب‌های مخصوص به نام جوراب ضد آمبولی  (TEDS) استفاده ‌کنید و بعد از عمل ممکن است برای مدتی تزریقاتی برای رقیق شدن خون خود داشته باشید.

جلوگیری از لخته شدن خون پس از ماستکتومی

اگر هر کدام از عوارض زیر را داشتید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

  • احساس درد، تورم، گرما در پا
  • تنگی نفس
  • درد در قفسه سینه یا بالای کمر
  • سرفه کردن خون

اکثر مردم پس از مدتی احساس ضعف و کمبود قدرت می­‌کنند. مدت زمانی که این احساس طول می­‌کشد بین افراد متفاوت است.

اگر ضعف بیش از چند هفته ادامه داشت، به پزشک خود اطلاع دهید. معمولا پزشک روش­‌هایی مانند فیزیوتراپی را برای درمان پیشنهاد می­‌کند.

مشاوره سرطان سینه

خونریزی از زخم

ممکن است بعد از جراحی مقدار کمی خون روی پانسمان زخمتان باشد که طبیعی است. در صورت خونریزی بیشتر فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

عفونت زخم

اگر علائم زیر در زخم شما وجود دارد به پزشک خود اطلاع دهید:

  • قرمزی یا تورم
  • احساس گرما
  • درد
  • ترشحات

این‌ها علائم عفونت هستند. اگر عفونت دارید، پزشک به شما آنتی بیوتیک می­‌دهد و لازم است که حتماً دارو‌ها را به موقع مصرف کنید.

سروما (جمع آوری مایع در اطراف محل عمل)

گاهی مایع در نزدیکی زخم و اطراف زیر بغل جمع می‌­شود. این حالت ممکن است پس از برداشتن مجرای تخلیه زخم (درن) توسط پرستار شما اتفاق بیفتد.

سروما می­‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • ورم
  • درد
  • افزایش خطر عفونت

این مایع معمولاً در عرض چند هفته خود به خود از بین می­رود. 

اگر سروما دردناک باشد، پزشک می­‌تواند مایع را با سوزن و سرنگ تخلیه کند. گاهی اوقات ممکن است مایع پس از تخلیه دوباره جمع شود.

اگر فکر می­‌کنید که سروما در حال زیاد شدن است به پزشک خود اطلاع دهید.

درد دست بعد از ماستکتومی

جمع­ آوری خون در اطراف محل عمل (هماتوم)

گاهی اوقات خون در بافت­‌های اطراف زخم جمع می‌شود. هماتوم می‌­تواند باعث درد و تورم سفتی ناحیه موردنظر شود.

هماتوم به طور معمول خود به خود از بین می‌­رود، اما ممکن است چند ماه طول بکشد. در صورت نیاز، پزشک می­‌تواند تورم را تخلیه کند.

در صورت وجود تورم در اطراف زخم به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید.

درد عصب

ممکن است در زیر بغل، بالای بازو، شانه یا دیواره قفسه سینه بی­حسی، گزگز یا درد داشته باشید. این به دلیل آسیب به اعصاب در حین جراحی است. اعصاب معمولاً خود را ترمیم می‌­کنند، اما ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد تا بهبودی کامل حاصل شود.

معمولا پزشک داروهایی برای کمک به درد عصبی بعد از ماستکتومی تجویز می­‌کند.

مشاوره سرطان پستان

سفتی شانه

شانه شما ممکن است بعد از جراحی سینه یا برداشتن غدد لنفاوی سفت و دردناک شود. پرستار یا فیزیوتراپیست تمریناتی را به شما نشان می‌­دهد که باید بعد از عمل انجام دهید تا به بهبود حرکت شانه کمک کند.

بازو یا دست متورم (لنف ادم)

ممکن است بعد از عمل کمی ورم در بازو یا دست خود داشته باشید. ولی باید خیلی زود پس از جراحی برطرف شود. اگر تورم برطرف نشد یا اگر درد یا حساسیت در بازو یا دست دارید، باید در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید. چون پس از جراحی برداشتن غدد لنفاوی، در معرض خطر تورم طولانی مدت (ادم لنفاوی) در دست و بازوی خود هستید. این تورم ناشی از مایع لنفاوی است که نمی‌­تواند تخلیه شود و هر زمان بعد از جراحی ممکن است رخ دهد.

لنف ادم قابل درمان نیست، اما درمان اولیه می‌­تواند به کنترل آن کمک کند. معمولا بعد از جراحی پزشک در مورد راه‌­های پیشگیری از لنف ادم با شما صحبت می­‌کند.

مشکلات جراحی ماستکتومی

بافت اسکار در زیر بغل (سندروم شبکه اگزیلاری)

برخی از زنان پس از برداشتن غدد لنفاوی، بافت اسکار در زیر بغلشان ایجاد می­‌شود. در این حالت بافت­‌های همبند در زیر بغل ملتهب می­‌شوند و یک یا چند نوار محکم را تشکیل می­‌دهند. این عارضه معمولا در چند هفته یا چند ماه اول پس از عمل اتفاق می­‌افتد.

بافت اسکار را سندرم وب اگزیلار زیر بغل می­‌نامند. این بافت اسکار شبیه سیم گیتار احساس می­‌شود و می­‌تواند بازو را از آرنج، تا مچ دست یا شست، به سمت پایین درگیر کند.این بافت اسکار بی‌­ضرر است اما می­‌تواند دردناک باشد و حرکت بازو را محدود کند. ماساژ دادن منظم این ناحیه می­‌تواند کمک کننده باشد. در صورت ایجاد این اسکار به پزشک خود اطلاع دهید تا شما را به فیزیوتراپیست معرفی کند.

فیزیوتراپیست می‌تواند به شما، نحوه ماساژ دادن ناحیه را نشان دهد و تمرینات کششی را به شما آموزش دهد. معمولا در عرض چند ماه بهتر می‌شوید. مصرف مسکن­‌های ضد التهابی نیز ممکن است کمک کننده باشد. در مورد مصرف دارو پزشک خود صحبت کنید.

افسردگی و احساس از دادن هویت جنسی 

بیمارانی که تحت عمل ماستکتومی قرار می­‌گیرند ممکن است در مورد ظاهر سینه خود بعد از عمل نگرانی داشته باشند. خوشبختانه بازسازی سینه برای اکثر بیماران پس از ماستکتومی امکان پذیر است. پزشک با شما در مورد گزینه­‌های جراحی ترمیمی صحبت خواهد کرد. راه­‌حل­‌های جایگزین برای بازسازی پس از ماستکتومی شامل استفاده از پروتز خارجی یا سوتین مخصوص ماستکتومی است.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع