آیا مردان هم سرطان سینه می‌گیرند یا خیر؟

سرطان سینه در مردان (Male breast cancerبیماری بسیار نادری است. این امر احتمالا مربوط به میزان کمتر بافت پستانی نسبت به خانوم‌ها و نیز این واقعیت است که مردان مقادیر کمتری از هورمون‌هایی همچون استروژن را که مشخص شده ایجاد سرطان پستان در زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تولید می‌کنند. بهر حال از هر 100 مورد سرطان سینه تنها یک مورد آن در مردان مشاهده می‌شود و در میان یک میلیون مرد تنها 10 نفر از این بیماری رنج می‌برند.

علائم سرطان سینه در مردان

سرطان سینه در مردان | علائم سرطان سینه در مردان

مردان به علت ناآگاهی از علائم سرطان سینه و یا احساس خجالت از طلب کمک در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. سالانه حدود 250 مرد مبتلا به سرطان سینه در انگلیس تشخیص داده می‌شوند، در حالی که 70 نفر در اثر آن فوت می‌کنند. نیمی از مردان بیمار تا زمانی که سرطانشان به مرحله پیشرفته نرسیده تشخیص داده نمی‌شوند. طبق گفته‌ی محققان در صورت تشخیص زود هنگام بیماری، احتمال بهبود کامل در مرد مبتلا به سرطان سینه 75 تا 100 درصد است در حالی که با پیشرفت این میزان بهبود به 30 درصد کاهش می‌یابد.

سرطان سینه در مردان  | عکس سرطان سينه در مردان

دلیل سرطان سینه در مردان چیست؟

بطور کلی مردان مانند زنان پستان ندارند اما دارای مقدار کمی بافت پستانی هستند. در حقیقت پستان‌های یک مرد مشابه با پستان یک دختر پیش از بلوغ بوده و دارای چند مجرا است که توسط بافت پستان و بافت‌های دیگر احاطه شده‌اند. در دختران این بافت در پاسخ به هورمون‌های زنانه رشد می‌کند اما در مردان که چنین هورمون‌هایی را به مقدار کم ترشح می‌کنند، رشد این بافت متوقف می‌شود. اما به هرحال در مردان هم بافت پستانی محسوب می‌شود و احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد. در حقیقت مردان نیز به همان نوع از سرطان‌های سینه که در زنان وجود دارد، مبتلا می‌شوند سرطان‌های درگیر کننده قسمت‌های تولید و ذخیره شیر در پستان بسیار نادرند.

چه مردانی مستعد این بیماری هستند؟

برای مردان زیر 35 سال سن احتمال ابتلا به این بیماری بسیار کم است اما احتمال آن با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. مردان آفریقایی، آمریکایی بیش از مردان سفید پوست در مستعد این بیماری هستند. در برخی مناطق آفریقا سرطان سینه در مردان شایع‌تر است. شایعترین موارد ابتلا به این بیماری در مردانی دیده می‌شود که در پاسخ به دارو یا هورمون درمانی، یاحتی ابتلا به عفونت‌ها و سموم، دچار بزرگی غیر طبیعی پستان و یا سینه شده‌اند. افراد مبتلا به یک بیماری ژنتیکی نادر به نام سندرم کلاین فلتر مستعد به سرطان سینه هستند.

مشاوره سرطان سینه

نشانه‌های سرطان سینه در مردان چیست؟

علائم سرطان سینه در مردان مشابه نشانه های دیده شده در زنان است. اکثر سرطان‌های سینه در مردان زمانی تشخیص داده می‌شوند که فرد وجود یک توده را روی قفسه سینه یا فرورفتگی نوک سینه به طرف داخل را احساس می‌کند. اما برخلاف زنان مردان زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که نشانه‌ها پیشرفت کرده و اغلب خونریزی از نوک سینه و ناهنجاری‌ها در پوست ناحیه سرطانی بوجود آمده است. در بسیاری از این موارد در این حالت سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است.

شایع ترین علائم سرطان سینه در مردان عبارتند از: 

  • توده یا تورم سینه
  • نوک سینه ای که به سمت داخل می چرخد ​​(وارونگی)
  • نشت مایع از ترشحات نوک سینه که ممکن است خونی باشد
  • احساس درد یا کشش در سینه
  • تغییرات پوست یا نوک پستان مانند فرورفتگی، چروکیدگی، قرمزی یا پوسته پوسته شدن

علائم سرطان سینه مردان | درمان سرطان سينه در مردان

راه های تشخیص سرطان سینه در مردان

همان تکنیک‌های مورد استفاده برای تشخیص بیماری در زنان شامل معاینه با دست، ماموگرافی و بیوپسی در مردان نیز بکار می روند.

درمان سرطان سینه در مردان

در روند درمانی سرطان سینه جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی برای مردان نیز تجویز می‌شود. یک تفاوت عمده این است که مردان مبتلا به سرطان سینه خیلی بهتر از زنان به هورمون درمانی پاسخ می‌دهند. بسیاری از سرطان‌های پستان گیرنده‌های هورمونی دارند که جایگاه‌های خاص بر روی سلول‌های سرطانی هستند که هورمون‌های خاص مانند استروژن می‌توانند در آنجا عمل کنند. مردان بیش از زنان دارای این گیرنده‌ها هستند که این امر هورمون درمانی را موثرتر می‌سازد.

مشاوره سرطان پستان

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع