سوالات متداول توده سینه

دلایل ایجاد توده در سینه چیست | توده سینه

دلایل ایجاد توده در سینه چیست؟

دلایل زیادی برای مشکل توده در سینه (breast lump) وجود دارد. رایج‌­ترین این دلایل عبارتند از: 

  • تکثیر کنترل نشده سلول­‌های سینه (سرطان)
  • علل فیبروکیستیک
  • عدم تعادل هورمونی

 علائم توده سینه ممکن است بسته به علت ایجاد توده متفاوت باشد. خانم­‌هایی که توده­‌ای در سینه دارند حتما باید با پزشک مشورت کنند.

انواع توده ها در سینه چیست؟

انواع توده‌ها در پستان را می‌­توان به طور خلاصه به شرح زیر برشمرد:

توده‌­هایی که به دلیل بزرگ شدن مجاری شیر ایجاد می­‌شوند.

  • توده­‌های با علل فیبروکیستیک
  • توده‌­های مرتبط با عفونت
  • توده‌­های لیپومایی
  • توده بعلت تشکیل آبسه به دلایل مختلف

مشاوره سرطان پستان

تشخیص توده در پستان چگونه انجام می شود؟

تشخیص مشکل توده­ای در پستان در درجه اول در هنگام لمس انجام می‌­شود. اطلاعات مربوط به نوع، اندازه و تعداد توده‌­ها در پستان در نتیجه تصویربرداری رادیولوژیکی مشخص می‌­شود. تصویربرداری رادیولوژیک معمولاً ماموگرافی، سونوگرافی و ماموگرافی دیجیتال است.

چگونه با معاینه دستی توده را در سینه تشخیص دهیم؟

زنان باید خودآزمایی پستان را به خصوص پس از پایان دوره قاعدگی خود انجام دهند. علاوه بر ارزیابی عدم تقارن و تفاوت اندازه بین دو سینه در جلوی آینه، می‌‌‌توان با حرکت دایره‌وار دست روی پستان، تشخیص داد که آیا توده وجود دارد یا خیر. اگر سینه های شما بزرگ هستند، در مقابل آینه از تغییرات ظاهری سینه‌ها آگاه شوید و با دقت آنها را بررسی کنید پوست پرتغالی شدن پستان،تغیر سایز پستان‌ها، فرورفتگی پوست سینه می‌توانند از علائم وجود توده در سینه باشند.

خودآزمایی پستان در دوره قاعدگی | توده در سینه

درمان توده در سینه چگونه انجام می شود؟

روش درمان مطابق با اطلاعات مربوط به نوع، ساختار و اندازه توده تعیین می‌­شود. مشکل توده در پستان را می­‌توان با کنترل‌های دوره­ای، درمان دارویی و روش‌­های جراحی درمان کرد.

آیا هر توده­ ای در سینه نشانه سرطان پستان است؟

شایع‌­ترین نشانه سرطان سینه وجود توده قابل لمس در سینه است. بنابراین، این وضعیتی است که هر زنی را نگران می‌­کند. ولی اکثریت قریب به اتفاق توده‌­های قابل لمس خوش خیم هستند.

توده های قابل لمس در پستان

در دهه بیست زندگی خانم‌ها، توده‌­های قابل لمس پستان بیشتر فیبروآدنوم هستند. در دهه سی و چهل، کیست در پستان شایع‌­تر است. اگر بعد از 35 تا 40 سالگی توده‌ای بدون درد در پستان وجود داشته باشد، باید احتمال سرطان را در نظر گرفت. کیست­‌ها و فیبروآدنوما نیز هر از گاهی باعث درد خفیف می­‌شوند.  توده‌­هایی که گاهی قابل لمس و گاهی ناپدید می‌شوند، اکثراً ناچیز هستند و جای نگرانی ندارند.

اگر توده­ای که با آن برخورد می­‌کنید از بیرون صاف باشد و به راحتی به چپ و راست، بالا و پایین در بافت سینه حرکت کند، احتمال خوش خیم بودن آن بیشتر است. از طرفی وقتی مثل سنگ سخت و بی­حرکت باشد و سطح بیرونی آن نامنظم باشد، احتمال سرطان بیشتر است.

برخلاف تصور رایج، سرطان به صورت توده‌­ای بدون درد ظاهر می شود. حتی تشخیص "سرطانی یا خوش خیم بودن توده" توسط پزشک امکان پذیر نیست و بررسی­‌های بیشتری لازم است. بنابراین، هنگام مشاهده  توده پستان لطفا در اسرع وقت با دکتر حجت فلوشیپ فوق‌تخصص جراح بیماری‌های پستان تماس بگیرید.

بعد از جراحی توده سینه چه نکاتی را باید در نظر گرفت و رعایت کرد؟

پس از جراحی توده سینه؛ علاوه بر تغذیه سالم و قوی نگه داشتن سیستم ایمنی مهم است. همچنین عوامل ایجاد توده را باید از سبک زندگی و فضای زندگی حذف کرد.

مشاوره سرطان سینه

آیا در حین معاینه درد وجود دارد؟

توده­‌ها و سفتی­‌های مرتبط با سرطان در معاینه و با فشار دادن روی سفتی بدون درد هستند. اگر با یک توده دردناک یا تورم مواجه شده‌اید، به احتمال زیاد یک توده خوش خیم التهابی است.

اگر سختی، تورم یا توده را در سینه خود تشخیص دادید، این اطلاعات را داشته باشید، اما خودتان سعی نکنید بیماری خود را تشخیص دهید. حتی برای جراحان باتجربه سینه ممکن است درک آن تنها از طریق لمس امکان پذیر نباشد. به همین دلیل، در صورت مشاهده توده، سفتی یا تورم در سینه، حتماً باید با انجام آزمایشات تصویربرداری سینه به جراح سینه مراجعه کنید.

جراحی توده خوش خیم

چگونه می توان از سلامت سینه در برابر تشکیل توده پستان محافظت کرد؟

با آگاهی از تغییرات در پستان و اطلاع دادن به پزشک خود در صورت تغییر،

با یادگیری اینکه چگونه توده بر تراکم سینه و ماموگرافی شما تأثیر می­‌گذارد،

اگر سابقه توده پستان یا سرطان در خانواده خود دارید، باید به طور منظم معاینه شوید.

آیا یک توده در پستان خود به خود پسرفت می کند؟
گاهی اوقات توده ها خود به خود ناپدید می­‌شوند. در زنان جوان توده‌­هایی که ناشی از دوره‌های قاعدگی دیده می‌شود در پایان دوره قاعدگی از بین می روند. با این حال، این بهترین روش است که پزشک خود را در مورد هرگونه توده­‌ای که می‌توان در سینه احساس کرد، مطلع کنید.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع