تشخیص سرطان پستان

تشخیص سرطان سینه و درمان آن

یکی از روش‌های تشخیص در سرطان پستان، عکس سرطان سینه (ماموگرافی، سونوگرافی، ام آر آی) است. برای تشخیص ضایعات و مشکلات موجود در پستان، تصویر سرطان سینه روشی ایمن برای تشخیص سرطان پستان است. 
چنانچه با لمس غده اي در پستان خود حدس كرده ايد، یا متوجه علائم سرطان در سینه خود شده‌اید، اولين قدم در تشخيص سرطان سینه (ِِDiagnose breast cancer)، معاينه توسط بهترین متخصص جراحی سینه است. پس از معاينه، پزشك ممكن است مراحل تشخيصي بعدي از جمله عکس سرطان سینه را براي شما درخواست كند. 


تشخیص سرطان سینه توسط فلوشیپ فوق تخصص بیماری های پستان

تشخیص سرطان سینه | درمان سرطان سینه

روش هاي تصوير برداري مختلفی كه پزشك به وسيله آن مي‌تواند نسج پستان را بررسي و در مورد توده احتمالي موجود قضاوت كند شامل ماموگرافي، سونوگرافي و در درجات بعدی MRI هستند.

عکس سرطان سینه با روش ماموگرافی

ماموگرافی معاینه اشعه ایکس پستان است. این معاینه برای تشخیص بیماری سینه در خانم‌هایی که دچار مشکلات پستان هستند، از جمله توده، درد یا ترشح نوک سینه و... استفاده می‌شود. این روش امکان تشخیص سرطان سینه، تومورهای خوش خیم و کیست را قبل از شناسایی با خودآزمایی پستان می‌دهد.
در عکس برداری ماموگرافی که روشی ساده و سریع محسوب می‌شود، از اشعه ایکس برای عکس برداری از بافت‌های داخل و ساختمان سینه استفاده می‌شود. بیمار با کمک تکنسین مربوطه در مقابل دستگاه می ایستد و سینه‌ها در دو جهت، بین دو صفحه شفاف و مسطح فشرده می‌شوند و در نهایت اشعه ایکس به سینه ها تابیده می‌شود. ممکن است این فشار برای بیمار کمی ناراحت کننده باشد، اما مدت زمان عکس برداری کوتاه و به مدت 1-2 دقیقه طول می‌کشد و در نهایت عکس وضعیت داخلی سینه بر روی دستگاه نمایش داده می‌شود. بهتر است بدانید که وارد کردن این فشار برای گرفتن یک عکس با کیفیت خوب ضرورت دارد و به هیچ وجه خطری برای پستان‌ها نخواهد داشت. توجه داشته باشید برای کاهش درد و فشار بهتر است انجام ماموگرافی چند روز پس از اتمام عادت ماهیانه باشد. 

مشاوره سرطان سینه

سونوگرافي پستان 

در روش عکس سرطان سینه با سونوگرافی بر خلاف ماموگرافی به جاي اشعه ايكس، ‌از امواج صوتي براي بررسي ساختمان و توده‌هاي پستاني استفاده مي‌شود. براي انجام سونوگرافي، لازم است بیمار دراز بکشد و راديولوژيست پس از آغشته کردن سطح پوست سینه با ژل لغزنده کننده، پروب را روي پستان حركت مي‌دهد و تصوير بازسازي شده توسط كامپيوتر، بر روي صفحه نمايشگر قابل مشاهده است. انجام سونوگرافی پستان باعث ایجاد درد و ناراحتي در بیمار نمی‌شود.

سونوگرافي زمانی توصیه می‌شود كه پزشك بررسی‌هاي بيشتري را صلاح بداند، ‌اغلب در مواقعي كه بافت پستان سفت و متراکم باشد و يا سن بيمار كمتر از 35 سال باشد سونوگرافی پستان توصیه می‌شود. اما بيشترين كاربرد سونوگرافی پستان براي افتراق توده‌هاي توپر از توده‌هاي حاوي مايع و كيست‌های پستان و همچنین در تشخيص شبه تودهها از توده‌های واقعی که غيرطبيعي هستند می‌باشد. 

سونوگرافی پستان

انواع عکس برداری سینه | سونوگرافی سینه

تصويربرداري از پستان با روش MRI 

روش دیگر عکس سرطان سینه بدون درد MRI است که برای تشخیص ماهیت توده‌های پستانی به کار می رود و به پزشک در تشخیص بیماری و انتخاب روش درمان مناسب کمک می‌کند. در مواردی که جراح پستان با انجام ماموگرافی و یا سونوگرافی نتواند به تشخیص قطعی برسد و همچنان به دلیل لمس توده در معاینه به وجود توده بدخیم شک داشته باشد، حتی در مواردی که بیمار سن پائین تر از 30 سال دارد انجام ام آر آی ضرورت می یابد.
در اين روش از امواج راديويي و مغناطيسي كه مستقيماً وارد بدن بیمار مي‌شوند و تصاوير دقيقي از اندام هاي داخلي ايجاد مي‌كنند، استفاده می‌شود.
MRI سینه ابزاری نسبتا کامل‌تر برای کشف و تشخیص و نیز درجه بندی سرطان سینه است، به کارگیری ام آر آی در کنار سایر روش‌های تصویربرداری در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان سینه می‌کند.

مشاوره سرطان پستان

برای تصویر برداری از بیمار درخواست می‌شود که به صورت دمر روی تخت مخصوص دراز بکشد. وسیله ای به نام کویل زیر سینه بیمار قرار داده می‌شود که دارای دو محفظه خالی جهت قرار گرفتن سینه‌های بیمار می‌باشد. بیمار می‌بایست سینه‌های خود را کاملا درون این دو محفظه قراردهد.
عدم تکان خوردن بیمار و ثابت ماندن در طول ام آر آی بسیار اهمیت دارد بنابراین قبل از شروع لازم است که کاملا احساس راحتی و آرامش داشته باشید. سپس ام آر آی شروع به تصویربرداری می‌کند. چنانچه عکس برداری با تزریق باشد کارشناس در حین انجام MRI از رگ دست بیمار تزریق ماده حاجب را انجام خواهد داد. در صورتی که در خواست پزشک شما با تزریق باشد از شما خواسته می‌شود 4 ساعت قبل حتماً ناشتا باشید و لازم است اگر هرگونه حساسیت دارویی، فصلی، آلرژی و... دارید حتما به پزشک و کارشناس اطلاع دهید. مدت زمان انجام MRI حدودا 40 دقیقه خواهد بود.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع