شیمی درمانی و درمان سرطان سینه

شیمی درمانی و درمان سرطان سینه

شیمی درمانی قبل از جراحی سینه یكی از روش‌هایی است كه اخیراً برای افراد مبتلا به سرطان سينه مورد استفاده قرار می‌گیرد که نتایج خوبی به دنبال داشته است. شیمی درمانی در برخی از بیماران مبتلا به سرطان پستان قبل از جراحی و ماستکتومی پستان روشی استاندارد در سراسر دنیا است، ضمن اینکه اگر در موارد صحیح استفاده شود در درمان بیماران بسیار مؤثر واقع می‌شود.

شروع درمان سرطان سینه

بهتر است پس از تشخیص سرطان پستان بلافاصله درمان آغاز شود. اما تشخیص اینکه شروع درمان با جراحی باشد یا شیمی درمانی مسئله‌ی مهمی است که جراح پستان می‌بایست در مورد آن تصمیم بگیرد. چرا که اگر جراحی توده‌های سرطانی با عجله و بدون بررسی‌های لازم انجام شود، درمان مؤثری برای بیمار نخواهد بود. بهتر است در بیمارانی که سرطان سینه‌ی آن‌ها از نوع التهابی یا درگیر شدن غدد لنفاوی است، ابتدا چند جلسه شیمی درمانی انجام شود و بعد از آن جراحی برداشت توده انجام شود.

شروع درمان سرطان سینه

شیمی درمانی | درمان سرطان سینه | شیمی درمانی سرطان سینه

درواقع جراحان زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که در سرطان پستان به صورت پیشرفته و خاص بهتر است از شیمی درمانی قبل از جراحی استفاده کنند.

برای سرطان‌هایی که سریعتر رشد می‌کنند و سرطان‌های بزرگتر پزشکان متخصص ممکن است قبل از جراحی، درمان سیستمیک، هورمون درمانی یا شیمی درمانی را توصیه کنند که به این نوع درمان نئوادجوانت تراپی می‌گویند در حقیقت نئوادجوانت‌تراپی، به درمان دارویی می‌گویند. در این روش که پیش ازاینکه جراحی برداشت پستان انجام می‌شود، درمان دارویی کمک می‌کند تا اندازه تومور کوچک شود و برداشتن آن آسان‌تر شود. در این شرایط عوارض جراحی و خطر گسترش بیماری هم کاهش یابد.

مشاوره سرطان پستان

شیمی درمانی توده های سرطانی سینه

پس از انجام سونوگرافی و ماموگرافی تشخیصی، توده شناسایی ‌می‌شود و بعد از پشت سر گذاشتن مراحل تشخیصی، بیمار تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرد. پیش از شروع درمان و پس از نمونه‌برداری از توده، یک مارکر (یک شیء فلزی بسیار کوچک کلیپس مانند) در توده و غدد لنفاوی درگیر زیر بغل قرار داده می‌شود و پس از آن، بیمار تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرد. پس از پشت سر گذاشتن دو سیکل شیمی‌درمانی، بیمار به رادیولوژیست ارجاع داده می‌شود تا با تکرار سونوگرافی و ماموگرافی مجدد، مشخص شود که درمان با شیمی‌درمانی چقدر بر کوچک شدن توده تأثیرگذار بوده است.

هدف از انجام شیمی درمانی در درمان سرطان سینه چیست؟

بر خلاف تصورعموم انجام شیمی درمانی نشانه‌ی بدی از بیماری سینه یا پیشرفته بودن آن نیست و انجام آن برای بسیاری از بیماران برای کاهش احتمال عود در آینده  توصیه می‌شود.

مشاوره سرطان سینه

شیمی درمانی یکی از درمان های مهم در درمان سرطان پستان است که برای پاک کردن سلول‌های سرطانی از کل بدن مخصوصاً آنهایی که در خون پخش شده اند انجام می‌شود و از عود مجدد بیماری جلوگیری می‌کند. بسته به ساختار تومور و در صورت پاسخ به درمان، اندازه توده بدخیم و غدد لنفاوی زیر بغل درگیر، کوچک‌تر می‌شود. شیمی درمانی برای بیمارانی توصیه می‌شود كه توده‌هاي بزرگي در سينه دارند و با انجام شيمي درماني این توده‌ها كوچك می‌شوند و برای حفظ سینه مفید خواهد بود. همچنین در بیمارانی که تومورهاي پيشرفته در سينه دارند كه از ابتدا قابل جراحي نیست و با شيمي درماني می‌توان تومورها را كوچك نمود و سپس از آن اقدام به عمل جراحي نمود.

پس از شیمی‌ درمانی بسته به ساختار تومور، در صورت پاسخ مثبت به درمان، و کاهش اندازه توده بدخیم و غدد لنفاوی زیر بغل، بیمار می‌تواند در ادامه درمان تحت عمل جراحی با سطح كمتر و در صورت امكان، حفظ پستان قرار بگیرد.

نتایج شیمی درمانی توده های سرطانی سینه

نتایج پژوهش شیمی درمانی، قبل از جراحی سینه نشان می‌دهد كه در ۲۵ درصد بیماران، توده‌ها کوچک یا محو شده‌اند و پاسخ كاملی به نوع درمان داده‌اند.. مهمترین فاکتور مؤثر بر این فرایند طبق بررسی‌ها این بوده است که هرچه سرعت رشد تومور سینه بیشتر باشد پاسخ بهتری به دارو‌های شیمی درمانی می‌دهند.

مشاوره سرطان پستان

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع