تاثیرات جراحی زیبایی سینه بر سرطان سینه

تاثیرات جراحی زیبایی سینه بر سرطان سینه

امروزه به دلیل تشخیص زود هنگام و افزایش آگاهی بانوان نسبت به بیماری سرطان سینه، می‌توان بافت سینه را در زمان درمان حفظ نمود. اما در برخی از افراد مبتلا به سرطان سینه ممکن است به دليل تأخير در تشخيص يا درمان، قسمت زیادی از سینه درگیر سلول‌هاي سرطانی شود، ازین‌رو امکان نگه داشتن سينه با این شرایط وجود ندارد و تنها راه قطعي برای درمان، برداشتن کامل سينه است. بنابراین برای افزایش اعتماد به نفس بیمار و رهایی از افسردگی، باز‌سازي سينه بسیار تأثیر گذار است.

جراحی زیبایی سینه راهی برای بازسازی سینه (breast reconstructionاز طریق افزایش حجم و یا رفع نواقص سینه بعد از سرطان سینه است.سال هاست بسیاری از خانم‌ها بعد از سپری نمودن بیماری سرطان و دستیابی به بهبودی کامل  این کار را انجام می‌دهند.

جراحی ترمیم سینه | عمل ترمیم سینه

جراحی زیبایی سینه | پروتز سینه و سرطان 

هدف از انجام ترمیم سینه بعد از سرطان سینه

جراحی ترمیم سینه نوعی جراحی است که با هدف شکل ‌دهی و رفع نواقص و بهبود ظاهر سینه در خانم‌ها پس از جراحی ماستکتومی یا برداشتن بافت پستان انجام می‌شود. ترمیم سینه پس از برداشتن پستان بخشی از درمان کلی سرطان سینه برای حفظ روحیات بیمار محسوب می‌شود.

تاثیرات جراحی زیبایی سینه بر سرطان سینه

طبق مطالعات انجام گرفته تاثیرات جراحی زیبایی سینه بر سرطان سینه، بسیار مثبت و روز به روز تمایل به انجام این جراحی رو به افزایش است.

از نگرانی‌های عمده‌ی خانم‌های مبتلا به سرطان سینه، زیبایی سینه و تناسب اندام است. با بررسی‌هایی که بر روی بیماران مبتلا به سرطان بعد از ماستکتومی انجام گرفت میزان افسردگی بعد از برداشت بافت پستان رو به افزایش است بنابراین پزشکان در تلاش هستند طی عمل سرطان سینه، سینه بیمار را حفظ کنند و در مواردی هم که دیگر راهی برای حفظ سینه وجود ندارد، به منظور حضور پر رنگ بانوان در جامعه و خانواده و پیشگیری از افسردگی یا بهبود وضعیت روانی بیماران با انجام جراحی زیبایی سینه این نگرانی خانم ها را برطرف کنند.

مشاوره سرطان سینه


انتخاب پروتز معمولاً با توجه به ارزیابی پوشش نسج نرم سینه، پهنای سینه و بافت سینه صورت می‌گیرد.
 برخی از افرادی که به‌ دلیل بیماری سرطان پستان مجبور به انجام جراحی زیبایی سینه هستند، ممکن است نسبت به این عمل احساس خوبی نداشته باشند و تصور کنند که دیگر بدنشان فرم طبیعی خود را از دست داده است. اما معمولا با گذشت زمان و بعد از انجام عمل زیبایی سینه احساس بهتری نسبت به این تغییرات پیدا می‌ کنند و می توانند با اعتماد به نفس کامل در جامعه حضور یابند.

حتی امکان باز‌سازی سينه در خانم هايي که سال‌ها از عمل جراحی آنها گذشته است، نيز وجود دارد. بعضی از بیماران پس از مدتي که سلامتي کامل خود را باز مي‌يابند و احساس مي‌کنند که به زندگي طبيعي بازگشته‌اند به فکر بازسازی سینه مي‌افتند بنابراین امکان جراحی زیبایی سینه بعد از درمان کامل و با گذشت مدت ها برای آنها وجود دارد.

جراحی زیبایی ترمیم سینه | جراحی ترمیمی سینه

معرفی روش هایی برای ترمیم سینه بعد از بهبود سرطان سینه

- استفاده از پروتز سینه

- استفاده از پروتز سینه همراه با بافت‌هایی از بدن خود فرد

- استفاده از بافت‌های بدن فرد به تنهایی

 زمان مناسب برای ترمیم سینه

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بین بانوان است، روش‌های مختلفی برای بازسازی سینه پس از سرطان وجود دارد. استفاده از پروتزسینه یکی از روش‌های بازسازی سینه پس از سرطان است. بنابراین لازم است فرد کاندید، طی جلسات مشاوره با جراح، مواردی همچون روش‌های مختلف بزرگ کردن سینه و اندازه و نوع پروتز را بررسی کند.

زمان مناسب برای ترمیم سینه به  وضعیت و روند درمان  بيماري سرطان پستان، نوع عمل انجام شده براي بيمار و همچنين نياز يا عدم نياز بيمار به انجام درمان‌هاي اضافي مانند راديوتراپي بستگي دارد. به عنوان مثال در بيمارانی که تمام سينه‌ی آنها برداشته شده و غدد لنفاوي زير بغل نيز درگير بوده‌اند، پس از اتمام جراحی انجام راديوتراپي ضروری است، از این رو بهتر است که ابتدا درمان‌ها به‌طور کامل انجام شود و بعد از مدتي که اثرات اشعه روي پوست بیمار از بين رفت، اقدام به جراحی زیبایی سینه نمود.

مشاوره سرطان پستان.

براي ترمیم سینه با روش پروتز براي اينکه پوست جاي لازم براي ورود پروتز را پيدا کند، لازم است در ابتدا وسيله‌اي به نام متسع کننده زير پوست و عضله سينه‌ قرار بگیرد. هر چند روز یکبار مقداري سرم نمکي داخل آن تزريق مي‌شود که موجب افزايش حجم آن و در نتيجه اتساع پوست مي‌شود و پوست جاي کافي براي قرارگيري يک پروتز سینه مناسب را پيدا خواهد کرد. سپس متسع‌ کننده در طي يک عمل جراحي کوچک خارج شده و پروتز سینه به جاي آن قرار مي‌گيرد.

در بيماراني که پس از عمل جراحي برداشتن سينه، نياز به راديوتراپي ندارند، مي‌توان هم‌زمان با برداشتن سينه مقداري از پوست را نگه داشت و پروتز سینه در محل مناسب جاي داد. به اين روش، روش "باز‌سازی هم‌زمان" يا "بلافاصله" مي‌گويند.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع