نکته های مهم درباره جراحی زیبایی سینه

جراحی زیبایی سینه چیست؟

همه انواع جراحی‌هایی که به نحوی، موجب زیباتر شدن سینه می‌شوند در دسته جراحی زیبایی سینه (Cosmetic Breast Surgery) قرار می‌گیرند. عمل پروتز سینه از همه بیشتر شناخته شده است چرا که با توجه به معیارهای زیبایی شناختی، امروزه سینه‌های بزرگتر زیباتر محسوب می‌شوند. جراحی‌های دیگری نیر از جمله کوچک کردن سینه، بازسازی سینه و لیفت سینه وجود دارند که به روش های مختلف برای زیباتر شدن سینه انجام می‌شوند.

جراحی زیبایی سینه برای چه کسانی مناسب است؟

بسیاری از افراد از سایز سینه خود راضی هستند و دوست دارند سینه‌های بزرگتری داشته باشند بنابراین از این عمل جراحی استفاده می‌کند. برخی زنان نیز به دلیل سرطان سینه، بافت سینه خود را از دست داده اند و با این عمل جراحی می‌توانند به حالت طبیعی بازگردند. برخی خانم‌ها از عدم تقارن سینه خود گلایه دارند که جراحی زیبایی پروتز پستان تا حدودی می‌تواند این تقارن را ایجاد کند. برخی نیز سینه های بزرگی دارند که موجب درد کمر و سنگینی برای آنها می‌شود که با جراحی ماموپلاستی کاهشی می‌توان سایز سینه را کوچک کرد. همچنین بیشتر خانم‌ها بعد از شیردهی دچار افتادگی سینه می‌شوند که با جراحی لیفت سینه می توان آن را بهبود بخشید.

مشاوره سرطان سینه

چه کسانی نباید جراحی زیبایی سینه انجام بدهند؟

از آنجا که انواع مختلفی از جراحی سینه وجود دارد پیشنهاد در مورد آنها نیز متفاوت خواهد بود. اگر قصد انجام جراحی‌های زیبایی سینه را دارید، بهتر است آن را به بعد از بارداری و شش ماه بعد از دوران شیردهی موکول کنید چرا که در این دوران پستان تغییرات زیادی می‌کند و این تغییرات می‌تواند نتیجه جراحی ‌های زیبایی را تغییر دهد. همچنین کسانی که عمل بازسازی سینه انجام می‌دهند باید بعد از اتمام دوره شیمی درمانی و پرتودرمانی اقدام برای عمل را آغاز کنند. در کل انواع عمل زیبایی سینه به افرادی که شامل هرکدام از موارد زیر باشند توصیه نمی‌شود. مراجعه کننده یک عفونت فعال در هر قسمتی از بدن داشته باشد، فرد دارای نقص ایمنی باشد و از داروهای سرکوب کننده و تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده کند، فرد مراجعه کننده اختلال در ترمیم زخم داشته باشد.

انواع جراحی زیبایی سینه

چند عمل جراحی زیبایی روی سینه ها انجام می شود (که به آن ماموپلاستی نیز گفته می شود):

بزرگ کردن با پروتز سینه، کوچک کردن سینه، لیفت سینه و بازسازی سینه.

با توجه به نوع مشکل هر فرد علاقه مند به انجام یک نوع از این جراحی‌ها است.

پروتز سینه

برخی از خانم‌ها احساس می کنند که سینه‌های آنها بسیار کوچک است. برخی آرزو دارند بعد از بارداری سینه خود را بزرگ کنند. برخی دیگر تمایل دارند عدم تقارن سینه‌ها را از بین ببرند.

بزرگ شدن سینه با پروتز انجام می‌شود که می‌تواند در زیر یا روی عضله قفسه سینه قرار بگیرد. برش را می توان در زیر بغل، آرئل (ناحیه اطراف نوک سینه) یا چین زیر سینه انجام داد. به طور کلی تمام راه‌های پروتز سینه روش‌های تهاجمی هستند. ممکن است در طول عمل برای روشی که برش در زیر بغل ایجاد می‌شود از آندوسکوپ (لوله نازک با دوربین کوچک و نور) استفاده شود.  پروتز سینه از پوسته‌ای سیلیکونی که با آب نمک (محلول نمکی) پر شده یا ژل سیلیکونی تشکیل شده است. شما می‌تواند با قرار دادن پروتزهای آزمایشی اندازه و سایز دلخواه خود را در جلسات مشاوره با پزشک متخصص تعیین کنید. پروتز سینه یک روش نسبتاً ساده است و مانند هر عمل جراحی ممکن است با خطراتی همراه باشد.

انواع جراحی زیبایی سینه | زیباترین پروتز سینه

جراحی زیبایی سینه | لیفت سینه | عمل لیفت سینه

کوچک کردن سینه

جراحی کوچک کردن سینه اغلب در خانم‌هایی که سینه‌های بزرگ و سنگین دارند استفاده می‌شود که به دلیل وزن سینه ناراحتی قابل توجهی از جمله درد گردن، درد کمر و بی حسی یا ضعف را تجربه می‌کنند. در طی این روش پوست اضافی، چربی و بافت سینه برداشته می‌شود. بعد از عمل، کوچک شدن سینه می‌تواند باعث تغییر در احساس سینه و همچنین ناتوانی در شیردهی شود.

بازسازی سینه

جراحی بازسازی سینه اغلب در خانم‌هایی که تحت عمل ماستکتومی قرار دارند به عنوان درمانی برای سرطان سینه انجام می شود. بازسازی سینه میتواند پس از ماستکتومی صورت بگیرد تا تاثیر روانی این روند کاهش یابد. این روند بازسازی می‌تواند به فرد کمک کند که دوباره اعتماد به نفس خود را پیدا کند و در دوران بهبودی سرطان احساس بهتری داشته باشد. بازسازی سینه با دو روش انجام می‌شود. پروتز سینه که در آن از پروتز‌های سیلیکون یا سالینی برای بهبود سینه استفاده می‌شود. جراحی اتوپلاستی که در این روش از بافت قسمت دیگری از بدن استفاده می‌شود. در بعضی موارد جراح ممکن است از ترکیبی از هر دو روش استفاده کند تا یک بازسازی طبیعی‌تر برای سینه‌ها انجام شود. تکنیک های اضافی می‌تواند به جراح کمک کند تا نوک سینه و اطراف آن را بازسازی کند.

جراحی بزرگ کردن سینه

لیفت سینه

در بعضی از خانمها خاصیت الاستیکی پوست به صورت ژنتیکی کمتر است. به همین دلیل پوست ناحیه پستان وزن سینه را تحمل نکرده و باعث سستی سینه می‌شود. با این شرایط پوست بیش از حد در مقایسه با بافت سینه وجود دارد. برای بالابردن سینه یا آنچه که به عنوان ماستوپکسی شناخته می‌شود باید پوست اضافی برداشته شود. این مشکل اصولا با افزایش سن، کاهش وزن و بعد از بارداری به وجود می آید. لیفت سینه در برخی موارد به تشخیص پزشک می‌تواند با عمل پروتز سینه ترکیب شده و هم سینه بزرگتر شود و هم حالت شل و افتاده پستان رفع شود.

مراقبت‌های قبل از جراحی زیبایی سینه

به بیمار توصیه می‌شود از نیمه شب قبل از عمل از خوردن یا نوشیدن پرهیز کنید. در هفته‌های قبل از عمل سینه جراح توصیه می‌کند که سیگار را ترک کنید. استعمال سیگار خطر عوارض را افزایش می دهد و جریان خون در بدن را محدود می‌کند. این موضوع می‌تواند بعد از عمل دوره بهبودی را طولانی تر کند. همچنین ممکن است سیگار کشیدن سیستم ایمنی را تضعیف کرده و احتمال ابتلا به عفونت را بالا ببرد. شما باید پزشک خود را در جریان دارو‌هایی که استفاده می‌کنید بگذارید. مصرف برخی از دارو‌هایی که برای انعقاد خون مصرف می‌شود باید زیر نظر پزشک و قبل از اقدام به جراحی قطع شود.

مشاوره سرطان پستان

مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی سینه

شایع‌ترین عوارض جانبی كه بعد از عمل جراحی سینه وجود دارد درد موقتی، تورم، كبودی و احساس سفتی در قفسه سینه برای چند هفته است. نداشتن تعریق پس از بهبودی بسیار مهم است. همچنین توصیه می‌شود وزن سنگین به هیچ عنوان برداشته نشود و سیگار و الکل تا حد امکان مورد استفاده قرار نگیرند. تغذیه مناسب در این دوران نیز بسبار اهمیت دارد.

محل بریدگی‌ها برای مدت کوتاهی پس از عمل خون و مایعات ترشح می کند. هر بار باید پانسمان‌ها را تمیز و خشک کنید. اصولا دو هفته بعد جراحی افراد می توانند به کار خود برگردند ولی تا دو ماه بعد جراحی باید مراقب فعالیت‌های خود باشند.

جراحی زیبایی سینه در دوران بارداری و شیردهی

با توجه به تغییراتی که در دوران بارداری و شیردهی در بدن رخ می دهد، توصیه می‌شود همه اعمال جراحی زیبایی سینه بعد از این دوران باشد. در این دوران افتادگی سینه رخ می‌دهد که نتیجه لیفت سینه را از بین می‌برد و ممکن است روی روش های دیگر نیز تاثیر داشته باشد. همچنین ممکن است در موارد نادری بعد از عمل پروتز امکان شیردهی وجود نداشته باشد. بنابراین بهترین راهکار عمل جراحی بعد از شیردهی است.

سن مناسب جراحی زیبایی سینه

سینه‌ها باید قبل از عمل جراحی رشد کنند، برای اکثر خانم‌ها سینه‌ها تا 18 سالگی کاملا رشد می‌کنند اگرچه در برخی زودتر و بعضی دیگر دیرتر رشد تکمیل می‌شود. حتی اگر به نظر می‌رسد که سینه‌ها تا 16 سالگی کاملاً رشد کرده است، توصیه می‌شود قبل از عمل جراحی سینه حداقل تا 18 سال منتظر بمانید. البته عمل جراحی پروتز ژل سیلیکون تا قبل از 22 سالگی انجام نمی‌شود.

جراحی زیبایی سینه بعد از شیردهی و بارداری

عوارض جراحی زیبایی سینه

مانند هر جراحی دیگری جراحی‌های زیبایی نیز عوارض خاص خود را دارند که باید به آنها پرداخته شود. در بازسازی سینه، سینه‌های بازسازی شده دقیقا شبیه به سینه‌های طبیعی فرد نیستند و یا همان احساس را ندارند. با این حال با گذشت زمان، ممکن است برخی از احساسات بازگردند. در عمل‌های زیبایی ممکن است تا مدت ها در سینه‌ها حسی وجود نداشته باشد و حتی این بی حس بودن دائمی باشد. 

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع