هرآنچه باید درباره­ کیست سینه بدانید

کیست سینه (فیبروستیک سینه) یکی از عارضه‌های رایجی است که معمولاً برای خانم‌ها اتفاق می‌افتد و می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند. با ایجاد فیبروستیک سینه، معمولاً افراد دچار ترس و نگرانی شده و احتمال ابتلا به سرطان پستان را بالا فرض می‌کنند اما این کیست با وجود ایجاد درد و ناراحتی، خطرناک نیست و ریسک ابتلا به سرطان سینه را زیاد نمی‌کند. نیمی از زنان در طول زندگی و در بازه‌ی سنی بیست تا پنجاه سالگی به این اختلال دچار می‌شوند؛ بنابراین ارائه‌ی اطلاعات درباره‌ی کیست سینه (Breast cysts) نقشی کلیدی برای آسان‌تر شدن روند تحمل و درمان این عارضه دارد.

کیست سینه چیست

کیست سینه | کیست پستان | انواع کیست سینه

کیست سینه چیست؟

در روند ایجاد کیست سینه، دو تغییر کلی در بافت پستان ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به ضخیم شدن بافت و ایجاد کیسه‌های حاوی مایع در آن می‌شود. به این معنی که فیبروستیک سینه زمانی اتفاق می‌افتد که در بافت پستان‌ افراد کیست‌هایی ایجاد می‌شود که حاوی مایع هستند و ممکن است در یکی از پستان‌ها، یا هر دو ‌پستان فرد دیده شوند. معمولاً فیبروز‌ها از تکه‌های ضخیم شده از بافت سینه تشکیل شده‌اند و توسط خود مبتلایان حس می‌­شوند. شانس ایجاد شدن فیبروستیک سینه در دوران یائسگی افزایش می‌یابد زیرا تغییرات هورمونی شدید در این دوره می‌تواند روی بافت‌های بدن تاثیر بگذارد.

انواع کیست سینه

معمولاً تشخیص نوع کیست‌ سینه برای بیماران ممکن نیست و پزشکان با بررسی بافت‌های استخراج شده از کیست به یک نتیجه‌ی کلی در مورد نوع آن خواهند رسید. برای اینکه نوع کیست را بهتر و دقیق تر تشخیص داده شود می توان از سونوگرافی استفاده کرد. انواع مختلفی از کیست­‌های غیرسرطانی در سینه قابل مشاهده ­اند که کیست سینه یا فیبروستیک سینه معمولا متداول­ترین و کم ­خطرترین آن­ها است. توده­‌های غیرسرطانی موجود در بافت سینه به‌­طورکلی به چند طبقه­ ی کلی تقسیم می­‌شوند:

  • فیبروستیک

  • فیبرودنوماس
  •  پاپیلوماس

تمامی مواردی که نام برده شد جزو کیست‌های سینه ساده هستند و معمولا پر از مایع هستند. نوع دیگری از کیست ها وجود دارند که حاوی جامداتی شناور در مایع هستند به نوع کیست‌ها کیست پیشرفته می‌گویند که نیاز به معاینه و نمونه برداری پزشک دارد.

کیست پستان

علل و دلایل ایجاد کیست سینه

علت اصلی بروز کیست سینه، هنوز مشخص نیست اما متخصصان اعتقاد دارند، هورمون‌های مرتبط با غدد جنسی (که در خانم‌ها شامل استروژن و پروژسترون می‌شود) یکی از دلایل ایجاد این تغییرات و بروز کیست سینه است. به‌طور اختصاصی، به نظر می‌رسد استروژن نقشی کلیدی در ایجاد عارضه‌ی فیبروستیک سینه دارد. این فرض وجود دارد که بیماران مبتلا به این عارضه دارای بافتی حساس نسبت به هورمون استروژن هستند. 

پزشکان پس از مطالعه سوابق پزشکی بیماری و معاینه پستان‌ها ممکن است ماموگرافی یا سنوگرافی توصیه کنند، براساس تست‌های تصویر برداری ممکن است بیوپسی پستان برای فرد توصیه شود.

چه کسانی به کیست سینه دچار می‌شوند

عمده‌ی مبتلایان به کیست سینه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و می‌توان این بیماری را یک عارضه‌ی تک جنسیتی در نظر گرفت. این بیماری در بین‌خانم‌ها بسیار شایع است و می‌توان گفت بیش از نیمی از خانم‌ها در طول زندگی این بیماری را تجربه می‌کنند. ازآنجایی‌که معمولاً این اختلال در بین سنین بیست تا پنجاه سال دیده می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که در بین زنانی رایج است که هنوز عادت ماهیانه‌ی خود را تجربه می‌کنند. بااین‌حال خانم‌هایی که یائسه شده‌اند و در روند هورمون درمانی قرار دارند نیز ممکن است به این اختلال دچار شوند. برخی از متخصصان بیان می‌کنند که بین مصرف قرص‌های هورمونی جلوگیری از بارداری و خطر ابتلا به فیبروستیک سینه ارتباط وجود دارد.

برخی از افراد تصور می‌کنند که کیست سینه مانند کیست تخمدان در اثر وراثت ایجاد می‌شوند ولی این تصور اشتباه‌ است. همانطور که عنوان شد کیست سینه منشاء هورمونی دارد و هر فردی با وجود داشتن سابقه کیست در خانواده یا بدون داشتن این سابقه احتمال دارد به کیست پستان مبتلا شود، ضمن اینکه احتمال ابتلای افراد به فیبروکیست در سنین باروری به خصوص بین سنین ۳۰ تا ۳۵ سالگی که تخمدان‌ها فعالیت منظم‌تری دارند، بیشتر است.

مشاوره آنلاین سرطان سینه

علائم کیست سینه

برای هر زنی واجب و ضروری است که از علائم کیست سینه آگاهی داشته باشند. همان‌طور که ذکر شد، بیشتر زنان عارضه‌ی کیست سینه را تجربه می‌کنند. بسیاری از مبتلایان به این عارضه هیچ علامتی ندارند اما در برخی از مبتلایان نشانه‌های مختلفی دیده می‌شود. علائم وجود این کیست معمولاً پیش از ابتلا به پریود ماهانه در بافت سینه احساس می‌شود و در پایان دوره کاهش می‌یابند. کیست سینه را می‌­توان در طی خودآزمایی پستان  یا در کنترل­‌های معمول توسط پزشک مشاهده شود.

علائم رایج این اختلال شامل موارد زیر است:

  • بزرگ شدن پستان یا احساس شدن توده‌ای در بافت پستان
  • درد در پستان‌ها
  • التهاب پستان
  • بروز تغییراتی در بافت هر دو پستان
  • تغییرات ماهیانه‌ی پستان‌ها
  • تغییر رنگ پستان
  •  وجود ترشحات پستانی
  • وجود درد در زیر بغل‌ها

در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییرات خاصی در سینه‌ها مانند حس شدن توده‌هایی درون بافت که به مرور زمان رفع نمی‌شود و ثابت است پس از چندین دوره قاعدگی همچنان وجود دارد.
  •  درد در سینه‌ها که بعد از تمام شدن عادت ماهیانه از بین نمی‌رود.
  •  وجود توده‌ای در سینه که با گذشت زمان در حال بزرگ‌تر شدن است.
  • دیده شدن هرگونه تغییر در بافت پوست یا عوض شدن رنگ در سینه

کیست ساده سینه

تشخیص کیست سینه

تشخیص کیست سینه معمولاً در مرحله‌ی ابتدایی توسط خود فرد انجام می‌شود. افراد ممکن است توده یا تغییراتی را در بافت سینه‌ی خود احساس کنند اما تشخیص اصلی بر عهده‌ی پزشک متخصص است. 

روند تشخیص شامل موارد زیر است:

  1. آزمایش بالینی پستان: در طی این آزمایش پزشک ناحیه‌ی سینه را مشاهده می‌کند تا تغییرات غیرعادی در بافت آن را تشخیص دهد. اگر احتمال ابتلا به کیست سینه وجود داشته باشد معمولاً پزشکان از مبتلایان می‌خواهند چند هفته صبر کرده و سپس دوباره در مرحله‌ای دیگر از چرخه‌ی قاعدگی، برای آزمایش تغییرات کیست به مطب مراجعه کنند.
  2. ماموگرافی: اگر پزشک بافتی غیرعادی در سینه مشاهده کند، برای تشخیص دقیق‌تر از ماموگرافی استفاده خواهد شد. ماموگرافی یک روش عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس است که بر بافت سینه متمرکز می‌شود.
  3. سونوگرافی: در این روش از امواج صوتی برای ایجاد تصویر از بافت درونی سینه استفاده می‌شود. معمولاً روش‌های سونوگرافی و ماموگرافی همراه با یکدیگر برای تشخیص عارضه‌ی کیست سینه تجویز می‌شوند. سونوگرافی برای تشخیص اینکه کیست حاوی مایع است یا خیر استفاده می‌شود.
  4. بیوپسی سینه: اگر عکس‌برداری‌های ماموگرافی و سونوگرافی عادی باشد اما پزشک هنوز به بی‌خطر بودن کیست شک داشته باشد، برای اطمینان کامل از روش بیوپسی استفاده می‌کند. در این روش، در طی یک فرایند جراحی، قسمتی از بافت و مایع درون کیست، برای آزمایشات دقیق‌تر برداشته می‌شود. برای تشخیص محل دقیق توده، از تصویرهای به‌دست‌آمده از ماموگرافی استفاده می‌شود.

تشخیص کیست سینه

چه چیزی باعث ایجاد کیست سینه می ­شود؟

چه چیزهایی سبب ایجاد کیست سینه می ­شود؟

در ساختار داخلی بافت پستان بافت همبند، غدد و بافت چربی وجود دارد. بزرگ شدن غدد و بافت همبند در پستان می­‌تواند باعث انسداد مجاری شیر شود. در نتیجه، مجاری شیر ممکن است بزرگ شده و پر از مایع شود و بدین ترتیب، ساختاری به نام کیست سینه پدیدار می­‌شود. میکروکیست نامی است که به کیست­‌های سینه‌­ای داده می­‌شود که خیلی کوچک هستند و قابل احساس نیستند. اما با ماموگرافی یا سونوگرافی قابل مشاهده هستند. ماکروسیست به اندازه ای بزرگ است که قابل لمس باشد و می تواند بین 2.5 تا 5 سانتی­متر رشد کند. این نوع کیست­‌های سینه می‌­توانند با فشار دادن بر روی بافت سینه باعث ایجاد درد شوند. 

علت دقیق تشکیل کیست پستان مشخص نیست. دلیل این ساختار ممکن است به دلایل هورمونی، روانی، محیطی و تغذیه مربوط باشد. نظراتی وجود دارد که استروژن اضافی در بدن ممکن است منجر به رشد بافت سینه و تشکیل کیست شود.

کیست سینه چگونه درمان می‌شود؟

اگر مبتلایان به عارضه‌ی کیست سینه علامتی نداشته باشند یا نشانه‌های بیماری در آن‌ها خفیف باشد، معمولاً درمان خاصی نیاز نیست. دردهای شدید یا کیست‌های بزرگ و دردناک، نیازمند درمان هستند. معمولاً دو نوع راه­ حل برای از بین بردن این عارضه وجود دارد:

الف) بیوپسی سوزنی: در این روش پزشک با استفاده از سوزنی بسیار باریک، مایع درون کیست را تخلیه می‌کند و این تخلیه، باعث کاهش درد و ناراحتی ناشی از وجود کیست سینه می‌شود.

ب) جراحی: در مواقعی نادر، ممکن است برای از بین بردنکیست سینه و یا فیبروستیک به جراحی نیاز باشد.

انواع کیست سینهاندازه کیست سینه

کیست­‌ها یک یا معمولاً چندتایی هستند. قطر آنها می­‌تواند از چند میلی­متر تا بیش از ۵ سانتی­متر برسد. هنگام ارزیابی کیست، اندازه آن مهم نیست. ویژگی­‌ها و ساختار ظاهر در سونوگرافی مهم است. در سونوگرافی؛ پزشک مسائلی چون؛ آیا دیوار کیست به درستی احاطه شده است؟، نازک است؟، آیا پارتیشن دارد؟، آیا دارای جرم در قسمتی است یا روی دیوار؟، آیا در معاینه داپلر رنگی عروقی دارد؟، آیا کلسیفیکاسیون دارد؟ را بررسی می‌کند. با انجام این بررسی‌­ها میزان خطرناکی کیست سنجیده می­‌شود.

تفاوت بین کیست و توده در سینه

تفاوت بین کیست و توده در پستان با لمس قابل تشخیص نیست. با این حال، گاهی اوقات کیست­‌ها ممکن است قوام نسبتا نرم­تری داشته باشند، در حالی که توده­‌ها ممکن است ساختار سخت­تری داشته باشند. اگر تعداد و اندازه کیست­‌ها زیاد باشد، شکایت درد معمولاً بارزتر است. در صورت وجود کیست ملتهب در سینه نیز درد قابل توجهی احساس می‌شود. گاهی اوقات در سونوگرافی سینه بیمارانی که منشأ درد را از قفسه سینه، شانه یا قلب احساس می‌کنند، کیست در سینه چپ به عنوان منبع درد در آنها مشاهده می‌شود. حتی اگر کیست­‌های دردناک با سرطان مرتبط نباشند، درمان آنها با تخلیه با سوزن و تحت هدایت سونوگرافی مناسب است.

تاثیر ویتامین E بر روی کیست سینه

توصیه‌های مفید برای کاهش عوارض کیست سینه

با تغییر سبک زندگی و بکار بستن نکاتی ساده می‌توانید عوارض علائم کیست فیبروستیک و درد ناشی از آن را کاهش دهید. توصیه‌ی اول این است که مصرف کافئین را تا حد ممکن کاهش دهید. بسیاری از خانم‌ها، در سال‌های گذشته گزارش داده‌اند که این تغییر در رژیم غذایی‌شان باعث کاهش درد سینه‌ها در دوران قاعدگی شده است. همچنین کم کردن میزان چربی مصرفی نیز می‌تواند نقشی مثبت در کاهش علائم این عارضه داشته باشد. علاوه بر این، اگر از قرص‌های هورمونی استفاده می‌کنید و علائم فیبروستیک را در بدنتان مشاهده کردید، حتماً با پزشک متخصص صحبت کنید تا درمانی جایگزین برایتان مشخص کند. 

درد کیست پستان

کیست سینه و سرطان پستان

کیست سینه معمولاً علائمی مشابه با کیست‌های سرطانی دارد و بسیاری را نگران می‌کند. بنابراین در صورت مشاهده‌ی علائمی مانند درد و وجود توده‌ای در بافت سینه، نیاز است که حتماً با پزشک متخصص مشورت نمایید. کیست‌های سرطانی معمولاً سفت و از جنس بافت سینه (به علت تقسیم شدن غیرعادی سلول‌ها) هستند اما فیبروستیک‌هاحاوی مایع هستند و بافت نرم‌تری دارند. خوشبختانه ابتلا به کیست سینه احتمال مبتلا شدن به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد و بین این دو بیماری هیچ ارتباط و همبستگی مشاهده نشده است.

آیا کیست­ ها خودبه ­خود از بین می­روند؟

اگرچه کیست‌های مشاهده شده در معاینه سونوگرافی معمولاً از نظر تعداد و اندازه در معاینات بعدی ثابت هستند، اما ممکن است با تغییرات هورمونی بیمار، افزایش، کاهش، بزرگ یا کوچک شده باشند. کیست­‌های سینه معمولاً پس از یائسگی کوچک یا ناپدید می­‌شوند. در بروز کیست­‌ها، به ویژه عوامل استرس روانی، برخی از سبک­‌های غذایی منفی (مانند مصرف زیاد قهوه، مصرف شکلات) نیز نقش دارند. 

گاهی مشاهده شده برخی پزشکان برای فرد مبتلا به کیست ساده، ویتامین E تجویز می‌کنند اما باید تاکید کرد، ویتامین E و همچنین گلمغربی، در بیماری کیست سینه، خاصیت درمانی ندارند و تنها در امار کمی از مبتلایان، درد را کاهش می‌دهند.

در نتیجه باید گفت هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که درمان نهایی کیست سینه باشد. ابتدا باید با سونوگرافی، معاینات رادیولوژیکی مانند ماموگرافی، ام آر آی سینه و در صورت لزوم بیوپسی مشخص شود که توده‌های حس شده سرطانی هستند یا خیر. اگر سرطان بود بیمار به سمت درمان­‌های جراحی و انکولوژیک هدایت می­‌شود.

سینه فیبروستیک

بارداری و شیردهی برای مبتلایان با کیست سینه

گاهی افرادی که کیست ساده سینه دارند از بارداری ‌وحشت دارن، چرا که فکر می‌کنند تغییرات هورمونی در دوران بارداری و شیردهی با وجود فیبروکیست‌ها ممکن است خطری برای خودشان و جنین داشته باشد. 

اما بارداری و شیردهی هیچ خطری برای مادر و جنین در پی نخواهد داشت. فقط از آنجا که طی بارداری میزان ترشح هورمون‌ها در بدن تغییر می‌کند، ممکن است اندازه کیست بزرگ‌تر شود و فرد به‌خاطر وجود آنها درد بیشتری احساس کند.

نکته مهم این است که هورمون‌ها بیشتر از هر عامل دیگری روی تعداد و اندازه کیست‌ها تاثیر می‌گذارند، درتیجه در دوران بارداری و شیردهی انتظار ایجاد تغییراتی در کیست‌ها طبیعی است. 

مشاوره آنلاین سرطان پستان

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع