سوالات متداول در مورد سرطان پستان

سوالات سرطان سینه | پرسش و پاسخ سرطان سينه


آیا عطر، دئودورانت، لیزر موهای زائد و آرایش باعث سرطان سینه می شود؟

استفاده از اپیلاسیون بالیزر، آرایش، عطر و دئودورانت باعث سرطان سینه نمی شود.

آیا مصرف زیاد قند و مواد قندی باعث سرطان سینه می شود؟

قند ارتباط مستقیمی با سرطان سینه ندارد. برای پیشگیری از سرطان سینه کافی است مراقب باشیم که وزن ایده آل خود را داشته باشیم.

آیا مردان هم به سرطان سینه مبتلا می شوند؟

سرطان سینه در مردان و زنان نیز قابل مشاهده است. اما این نرخ 1 درصد است. به عبارت دیگر، از موارد سرطان سینه که در 100 نفر مشاهده شده است، 99 نفر زن و 1 نفر مرد هستند. اما هنوز هم یک بیماری است که باید جدی گرفته شود. بنابراین در صورت بروز علائم احتمالی باید با پزشک مشورت کرد.

مشاوره سرطان سینه

آیا در درمان سرطان سینه باید از محیط های شلوغ دوری کنم؟

در فرآیند درمان سرطان سینه به جای پرهیز از محیط های شلوغ، حضور در محیط هایی که امکان اجتماعی شدن و روحیه وجود دارد ضروری است. در طول فرآیند درمان، چیزی به نام گرفتن میکروب از محیط‌های شلوغ وجود ندارد.

بهترین زمان برای معاینه سینه چه زمانی است؟

معاینه پستان به صورت خودآزمایی باید 4-5 روز پس از پایان دوره قاعدگی انجام شود. برای خانم‌های باردار یا شیرده و افرادی که به دوره منوپوز (پساقاعدگی) رسیده‌اند بهتر است یک تاریخ در ماه مثلا 5ام هر ماه را به عنوان روز خودآزمایی انتخاب کنند و معاینات ماهانه را انجام دهند.

اولین ماموگرافی و سونوگرافی را در چه سنی باید انجام دهم؟

در سنین 35 تا 40 سالگی باید یک بار ماموگرافی و سونوگرافی انجام دهید. این ماموگرافی پایه نامیده می‌شود. بعد از 40 سالگی باید غربالگری معمول ماموگرافی انجام دهید. اعلام تاریخ بعدی غربالگری شما توسط پزشک به شما اعلام می‌شود. با توجه به سوابق خانوادگی و وضعیت فعلی شما این زمان ممکن است بین 6 ماه تا دو سال متغیر باشد.

آیا فعالیت بدنی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد؟

ورزش سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به کنترل وزن کمک می‌کند. زنی که حداقل سه ساعت در هفته یا حدود 30 دقیقه در روز ورزش می کند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

من در خانواده ام بیماران سرطان سینه دارم. چه زمانی باید اولین چکاپ خود را انجام دهم؟

پس از سن 25 تا 26 سالگی، باید پیگیری‌های معمول سالانه سونوگرافی خود را انجام دهید. در سرطان سینه ژنتیکی، سن برای اولین ماموگرافی 26 سال است. اگر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان خانوادگی هستید، پس از سن 32 تا 34 سالگی باید تحت ماموگرافی قرار بگیرید.

پرسش و پاسخ سرطان سينه

آیا ماموگرافی در ایجاد سرطان تاثیر دارد؟

فواید ماموگرافی (Mammography) بسیار بیشتر از ضرر آن است. به همین دلیل، پرتوهای ماموگرافی هرگز نباید به عنوان آسیبی برای بدن تلقی شود. در دهه 1960 مشخص شد که مضرات ماموگرافی در بیمارانی که به مدت 30 سال با ماموگرافی در فناوری‌هایی با نرخ پرتوهای بسیار بالا پیگیری می‌شدند بسیار کمتر از فایده آن است. از سوی دیگر، ماموگرافی 10 برابر کمتر از فناوری های آن دوره تابش می‌دهد. از آنجایی که در MRI اشعه وجود ندارد، هیچ عارضه جانبی برای بیمار وجود ندارد.

آیا سرطان سینه مسری است؟

هیچ سرطانی مسری نیست این واقعیت که بسیاری از اعضای یک خانواده به سرطان مبتلا هستند، ممکن است دلیل این تصور غلط باشد. فرد نمی‌تواند سرطان را به فرد دیگری منتقل کند. با این حال، در میان عوامل ایجاد برخی از سرطان ها مانند سرطان دهانه رحم و کبد، ویروس‌هایی وجود دارد.

مشاوره سرطان پستان

برای پیشگیری از سرطان سینه چه کنم؟

پیشگیری کامل از سرطان سینه امکان پذیر نیست. خطر ابتلا به سرطان سینه را می‌توان با عوامل قابل تغییری مانند اجتناب از سیگار، الکل و استفاده بیشتر از سبزیجات و انواع میوه‌ها، تغذیه سالم و ورزش کاهش داد. اضافه وزن خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان سینه را به ویژه پس از یائسگی افزایش می‌دهد.

 بیشتر بدانید: 0 تا 100 سرطان پستان

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع