جراحی حفظ پستان با روش آنکوپلاستیک 

با شناسایی مشکلات سینه پس از انجام ماموگرافی و سونوگرافی سینه به منظور ریشه کن کردن بیماری سینه و کمتر صدمه دیدن بیمار اقدام به جراحی پستان می‌شود. در سال‌های اخیر با بکار بردن تکنیک‌های جراحی پلاستیک در درمان جراحی سرطان پستان علاوه بر تامین سلامت بیمار سعی بر این دارد که نقص زیبایی برای بیمار ایجاد نشود. این دستاورد جدید علمی که به جراحی آنکوپلاستیک پستان (Oncoplastic Breast Surgeryمعروف است، موجب شده که با انجام آن علاوه بر برداشتن بافت پستان نقایص زیبایی به حداقل برسد. 

جراحی حفظ پستان با روش آنکوپلاستیک

جراحی حفظ پستان | درمان سرطان سینه | انکوپلاستی

کلمه انکوپلاستیک متشکل از دو کلمه انکو (به معنی سرطان) و پلاستیک (به مفهوم زیبایی و ترمیمی) است. این تکنیک‌­ها که با هدف توأم سازی جراحی‌های زیبایی پستان در درمان سرطان پستان است روز به روز در حال گسترش است جراحی‌های انکوپلاستی پستان علاوه بر محافظه گر بودن، از لحاظ زیبایی شناختی و انکولوژی مزیت‌های ویژه‌ای دارند. هدف اصلی این مطالعه ارایه نتایج تکنیک‌های جدید جراحی سرطان پستان همراه حفظ پستان و بررسی عوامل موثر بر نتایج زیبایی شناختی درمان برای اولین بار در ایران می‌باشد.

مشاوره سرطان سینه

انواع جراحی های مربوط به سرطان پستان

انتخاب نوع جراحی به عوامل مختلفی مربوط است و امروزه انواع مختلفی از جراحی برای پستان وجود دارد که شامل:

  • برداشتن  نسج سینه به همراه غدد لنفاوی زیر بغل و بافت‌های اطراف پستان (ماستکتومی رادیکال وسیع)
  • حذف نسج پستان به همراه غدد لنفاوی زیر بغل (ماستکتومی رادیکال تعدیل شده)
  • برداشتن تمام نسج پستان (ماستکتومی ساده)
  • برداشتن بخشی از نسج پستان و بازسازی همزمان پستان (جراحی انکوپلاستیک پستان)
  • برداشتن قسمتی از پستان بصورت برداشت کمتر از نسج پستان یا برداشت یک چهارم 

انکوپلاستیک چیست | جراحی انکوپلاستیک پستان

جراحی انکوپلاستیک پستان

چنانچه توده سرطانی بزرگ باشد یا سایز پستان کوچک باشد و یا توده در قسمت داخلی و یا تحتانی پستان باشد ممکن است نتیجه عمل از لحاظ زیبایی ایده آل نباشد. در این صورت نهایت تلاش جراح این است که علاوه بر کنترل موضعی بیماری بهترین نتیجه زیبایی را هم حاصل کند. در این موارد جراح از روش‌های جراحی انکوپلاستیک که شامل حذف توده سرطانی و بخشی از نسج مجاور پستان با تکنیک‌های جراحی پلاستیک است استفاده خواهد کرد.

مشاوره سرطان پستان

در جراحی انکوپلاستیک ممکن است از فلاپ‌های موضعی برای پر نمودن فضای خالی ناشی از برداشت سرطان استفاده نمود یا اینکه از ابتدا جراحی سرطان را در قالب جراحی ماموپلاستی یا ماستوپکسی انجام داد. همانطور که در جراحی حفظ پستان تاکید شد از اصول ضروری در جراحی انکوپلاستیک تصویر برداری کامل قبل از اقدام به جراحی جهت اطمینان از وسعت ضایعه سرطانی و طراحی جراحی بر اساس آن و اطمینان از عدم وجود ضایعه مشکوک یا سرطانی در بافت باقیمانده پستان است.  

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع